• چ. اکتبر 23rd, 2024

بارش شهابی جباری آسمان کانادا را ستاره باران می‌کند

 اگر به رویدادهای کیهانی علاقه‌مند هستید، این بارش شهابی جباری را در ماه اکتبر در آسمان کانادا از دست ندهید.

برای تماشای ستاره‌ها آماده شوید! یک بارش شهابی جباری (Orionids) در این ماه در آسمان کانادا قابل مشاهده خواهد بود و اگر علاقمند به اجرام آسمانی هستید، این رویداد را از دست ندهید. بارش شهابی جباری که یکی از زیباترین بارش‌های شهابی کانادا در سال محسوب می‌شود، در ماه اکتبر با نمایشی خیره کننده به اوج خود می‎‌رسد.

به گفته ناسا، اوریونیدها (Orionids) ستارگانی هستند که هر ساله از اواخر سپتامبر تا پایان نوامبر ظاهر می‌شوند و از ذرات باقی مانده از دنباله‌دار هالی نشات می‌گیرند. این شهاب‌ها که در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی قابل مشاهده هستند، به درخشندگی و سرعت خود معروف بوده و با سرعت بیش از  ٢٣٨ هزار کیلومتر در ساعت در جو زمین حرکت می‌کنند.

اوریونیدها می‌توانند دنباله‌های درخشانی را در آسمان ایجاد کنند و گاهی اوقات حتی می‌توانند به توپ‌های آتشین تبدیل شوند. آنها همچنین توسط برخی از درخشان‌ترین ستارگان آسمان قاب گرفته شده و نمایش زیبایی را به وجود می‌آورند.

بارش‌های شهابی کانادا چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

به گفته ناسا، این بارش شهابی جباری در ٢١ اکتبر ٢٠٢٣ به اوج خود می‌رسد. در این زمان بینندگان می‌توانند حدود ٢٣ شهاب در ساعت را در آسمانِ صافِ بدون ماه تماشا کنند.

به گفته شرکت EarthSky، شما می‌توانید در فاصله بین ٢١ و  ٢٢ اکتبر، بعد از نیمه شب و در ساعات اولیه قبل از طلوع آفتاب، این ستاره‌های اوریونید را مشاهده کنید. پیش‌بینی می‌شود که بیشترین تعداد شهاب‌ها را می‌توان در صبح روز  ٢٢ اکتبر در آسمان بدون ماه مشاهده کرد.

در نظر داشته باشید که آسمان تاریک برای تماشای رویدادهای کیهانی و بارش شهابی جباری بهترین است. خوشبختانه، مکان‌های زیادی از جمله پارک‌های ملی و مناطق حفاظت‌شده آسمان تاریک، برای رصد ستارگان در کانادا وجود دارد که حداقل آلودگی نوری و چشم‌اندازی واضح از آسمان را به علاقمندان ارائه می‌دهند.

در کجای آسمان می‌توان بارش ستارگان اوریونید را تماشا کرد؟

به گفته ناسا، شما می‌توانید بارش شهابی جباری را در فاصله  ۴۵ تا ٩٠ درجه دور از تابش مشاهده کنید، در این فاصله آنها طولانی‌تر و درخشان‌تر به نظر می‌رسند. آژانس فضایی توصیه می‌کند که برای تماشای آنها به صورت صاف به پشت دراز بکشید و پاهایتان رو به جنوب شرقی باشد، سپس به بالا نگاه کنید و تا آنجا که ممکن است در آسمان حل شوید.

این بارش تا سپیده دم ادامه خواهد داشت و فرصت‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا یک ستاره اوریونید را مشاهده کنید. اگر این بارش را از دست دادید، نگران نباشید، در سال ٢٠٢٣ رویدادهای آسمانی دیدنی دیگری از جمله دو خسوف، بارش شهابی Taurids و بارش Geminids نیز در کانادا اتفاق خواهد افتاد.

تصاویری از بارش ستارگان اوریونید

بارش شهابی جباری

 

بارش شهابی جباری

 

بارش شهابی جباری

 

بارش شهابی جباری

 

بارش شهابی جباری

 

News Editor
Author: News Editor