• چ. اکتبر 23rd, 2024

از بارش‌ شهابی تا خورشید گرفتگی و شفق قطبی؛ رویدادهای نجومی ۲۰۲۴ در کانادا

اگر دوست دارید زمان رویدادهای نجومی ۲۰۲۴ را بدانید، در این مطلب تاریخ بارش‌ شهابی، خورشید و ماه گرفتگی و… را برای شما فهرست کرده‌ایم.

در سال ۲۰۲۴  رویدادهای نجومی دیدنی زیادی آسمان را زیباتر از همیشه خواهد کرد و شما می‌توانید از همین الان تقویم‌های خود را برای دیدن آنها علامت‌گذاری کنید. در سال ۲۰۲۴  می‌توانید در تاریخ‌های خاصی به آسمان نگاه کنید و از بارش‌های شهابی درجه یک، ماه‌های کامل زیبا، دنباله دارها و حتی فعالیت‌های احتمالی شفق‌های قطبی که آسمان را روشن می‌کند، نهایت لذت را ببرید. در این مطلب رویدادهای نجومی ۲۰۲۴  که می‌توانید امسال تماشا کنید را برایتان جمع آوری کرده ایم. پس زمان آنها را در تقویم خود یادداشت کنید!

ماه کامل و ابرماه

بر اساس اعلام سالنامه فارمرز که رویدادهای نجومی ۲۰۲۴ را اعلام کرده است، دوازده ماه کامل در سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد. ماه کامل بعدی، ماه گرگ، در روز پنجشنبه ۲۵ ژانویه رخ خواهد داد. تاریخ تمام ماه‌های کامل سال ۲۰۲۴  به همراه نام سنتی و اختصاصی آنها به شرح زیر است:

  • ۲۵ ژانویه: ماه گرگ
  • ۲۴ فوریه: ماه برفی
  • ۲۵ مارس: ماه کِرِم
  • ۲۳ آوریل: ماه صورتی
  • ۲۳ می: ماه گل
  • ۲۱ ژوئن: ماه توت فرنگی
  • ۲۱ ژوئیه: ماه قوچ
  • ۱۹ اوت: ماه خاویاری
  • ۱۷ سپتامبر: ماه هاروست
  • ۱۷ اکتبر: ماه شکارچی
  • ۱۵ نوامبر: ماه بیور
  • ۱۵ دسامبر: ماه سرد

 

از بارش‌ شهابی تا خورشید گرفتگی و شفق قطبی؛ رویدادهای نجومی ۲۰۲۴ در کانادا

طبق اعلام گروه EarthSky، قمرهای ماه‌های آگوست، سپتامبر، اکتبر و نوامبر نیز ابرماه در نظر گرفته می‌شوند. در حالی که تعاریف ابرماه، یکی از رویدادهای نجومی ۲۰۲۴ می‌تواند متفاوت باشد، این اصطلاح عموماً به معنای ماه کاملی است که نزدیک‌تر از حد معمول به زمین است و در آسمان بزرگ‌تر و درخشان‌تر به نظر می‌رسد. ابرماه کامل ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴ ، یک ماه فوق العاده هاروست خواهد بود و همچنین یک ماه گرفتگی جزئی نیز رخ می‌دهد. سپس، ابرماه ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴ ، که ماه فوق العاده شکارچی خواهد بود، نزدیک ترین ابرماه کامل سال ۲۰۲۴  برای تماشا خواهد بود.

بارش شهابی

بارش‌های شهابی تماشایی زیادی در سال ۲۰۲۴  آسمان را روشن خواهند کرد و با برنامه ریزی درست می‌‍توانید تمام سعی خود را بکنید که بهترین بارش‌ شهابی سال را از دست ندهید.

برای آن‌هایی که نمی‌دانند بارش‌ شهابی دقیقا چیست، باید بگوییم که شهاب‌ها از ذرات باقی‌مانده دنباله‌دار و تکه‌هایی از سیارک‌های شکسته به وجود می‌آیند. به گفته ناسا، هر سال، زمین از میان این مسیرهای مملو از زباله فضایی عبور می‌کند و همین امر باعث می‌شود که تکه‌های زباله با جو ما برخورد کنند و رگه‌های آتشین و رنگارنگی در آسمان ایجاد کنند که ما آن‌ها را به عنوان شهاب‌سنگ می‌شناسیم.

بارش شهابی

بارش‌ شهابی به صورت دوره‌ای در طول سال اتفاق می‌افتد. آنها می‌توانند برای چندین هفته فعال باشند، اما بهترین زمان برای مشاهده آنها در زمان اوج بار‌ش‌هاست. بارش‌ شهابی برساوشی اغلب به عنوان بهترین بارش شهابی سال در نظر گرفته می‌شود که به خاطر شهاب‌های سریع و درخشان با دم‌های بلند نوری و گلوله‌های آتشین که انفجارهای بزرگتر از نور و رنگ هستند، شناخته می‌شود.

امسال، بارش‌ شهابی برساوشی در ۱۳ آگوست ۲۰۲۴  به اوج خود می‌رسد. در حالی که مطمئناً این بارش یک نمایش خیره کننده خواهد بود، بسیاری از بارش‌های شهابی دیگر وجود دارند که نباید آنها را از دست بدهید. بر اساس سالنامه فارمر، همه بارش‌های شهابی در سال ۲۰۲۴  و زمان اوج آن‌ها به شرح زیر است:

  • بارش شلیاقی ۲۱-۲۲  آوریل
  • بارش اتاوی دلوی ۴-۵  مه
  • بارش دلتا آکواریدز ۲۸-۳۰ ژوئیه
  • بارش برساوشی ۱۲-۱۴ اوت
  • بارش جباری ۲۱-۲۲ اکتبر
  • بارش ثوری جنوبی ۲-۴ نوامبر
  • بارش ثوری شمالی ۱۲-۱۴ نوامبر
  • بارش اسدی ۱۷- ۱۹ نوامبر
  • بارش جوزایی ۱۳-۱۴ دسامبر
  • بارش اورسید ۲۲-۲۳ دسامبر

به طور کلی، برای مشاهده یک بارش‌ شهابی، باید به جایی دور از نورهای شهر و آلودگی نوری با آسمان تاریک و وسیع بروید.

دنباله دارها

انتظار می‌رود که یک دنباله دار غول پیکر به نام 12P/Pons-Brooks یا «دنباله‌دار شیطان» در سال جاری از کنار زمین عبور کند و منظره‌ای دیدنی را رقم بزند. به گزارش نشنال جئوگرافیک، این دنباله دار یکی دیگر از رویدادهای نجومی ۲۰۲۴ که سه برابر قله اورست است، در کنار زمین می‌چرخد و حتی ممکن است آنقدر درخشان شود که با چشم غیر مسلح نیز دیده شود.

دنباله دارها

طبق گزارش اسپیس دات کام، تا پایان ماه مارس، این دنباله دار ممکن است بدون تلسکوپ در پس زمینه صورت فلکی برج حَمَل قابل مشاهده باشد. در ۱۲ آوریل، زمانی که به نظر می‌رسد قرار است این دنباله دار به سمت سیاره مشتری سفر کند و در ۲۱ آوریل، زمانی که به نزدیک‌ترین نقطه خود به خورشید می‌رسد، ممکن است درخشندگی‌اش به اوج برسد.

خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی

ماه گرفتگی‌های متعددی که از کانادا قابل مشاهده هستند به عنوان یکی دیگر از رویدادهای نجومی ۲۰۲۴ در سال ۲۰۲۴ رخ خواهند داد، از جمله دو ماه گرفتگی و یک خورشید گرفتگی. یک خورشید گرفتگی کامل، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امسال می‌باشد. بر اساس سالنامه فارمر، اولین خسوف و ماه گرفتگی نیمه‌جمعی در ۲۵ مارس رخ خواهد داد. ماه‌گرفتگی نیمه‌جمعی زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی یا تمام ماه به زیر سایه زمین می‌رود، که به آن سایه بیرونی زمین می‌گویند.

از بارش‌ شهابی تا خورشید گرفتگی و شفق قطبی؛ رویدادهای نجومی ۲۰۲۴ در کانادا

بر اساس اعلام گروه Almanac، این ماه گرفتگی از نظر فنی تماما از سمت شب زمین قابل مشاهده است، اما در خسوف شباهنگاهی، کاهش نور ماه فقط اندکی خواهد بود. ماه در  ۲۵ مارس در ساعت ۱۲:۵۱ بامداد به وقت EDT وارد نیم سایه می‌شود و در ساعت ۵:۳۵ صبح به وقت شرقی از آن خارج می‌شود.

خورشید گرفتگی بعدی یکی دیگر از رویدادهای نجومی ۲۰۲۴، خورشید گرفتگی کامل در ۸ آوریل ۲۰۲۴ خواهد بود. در طی این خورشید گرفتگی کامل، ماه از بین خورشید و زمین عبور کرده و به طور کامل چهره خورشید را مسدود می‌کند. هنگامی که این اتفاق بیفتد، آسمان طوری تاریک می‌شود که انگار صبح زود یا غروب است.

این ماه‌گرفتگی‌ از کانادا قابل مشاهده خواهد بود و مسیر عبوری آن از جنوب انتاریو تا جزیره نیوفاندلند شروع شده و از بخش‌هایی از جنوب کبک، نیوبرانزویک و جزیره پرنس ادوارد عبور می‌کند.

اکثر مناطق دیگر کشور می‌توانند شاهد یک ماه گرفتگی جزئی باشند. این ماه گرفتگی در ساعت ۱۱:۴۲ صبح به وقت شرقی آغاز می‌شود و در ساعت ۱۶:۵۲ پایان می‌یابد. مدت زمان کلی آن فقط کمتر از ۵دقیقه طول خواهد کشید.

از بارش‌ شهابی تا خورشید گرفتگی و شفق قطبی؛ رویدادهای نجومی ۲۰۲۴ در کانادا

اگر قصد تماشای خورشید گرفتگی را دارید، باید از چشمان خود محافظت کنید. برای مشاهده خورشید، بدون استفاده از محافظ چشم تخصصی، مانند عینک خورشید و ماه گرفتگی، نگاه مستقیم به خورشید بی‌خطر نیست. همچنین با استفاده از یک پروژکتور سوراخ‌دار می‌توانید ماه گرفتگی را به صورت غیر مستقیم مشاهده کنید.

ماه گرفتگی بعدی یک ماه گرفتگی جزئی خواهد بود که در سپتامبر رخ می‌دهد و از اکثر مناطق آمریکای شمالی قابل مشاهده خواهد بود. به گزارش Almanac، در ۱۷ سپتامبر، ماه در ساعت ۸:۳۹ بعد از ظهر وارد نیم سایه می‌شود.

شفق قطبی

شفق قطبی

در حالی که کانادا در حال حاضر مکان‌های زیادی با فرصت‌های عالی برای تماشای شفق‌های قطبی دارد، امسال بهترین سال ممکن برای دیدن شفق‌های قطبی خواهد بود. کارشناسان می‌گویند که فعالیت خورشیدی در سال ۲۰۲۴  به اوج خود خواهد رسید، به این معنی که شانس بیشتری برای مشاهده نمایش‌های خیره کننده شفق‌های قطبی وجود دارد.

شفق قطبی

طبق گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، انتظار می‌رود که خورشید بین ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۴ به حداکثر فعالیت خورشیدی یا اوج چرخه فعالیت فعلی خود برسد. به گزارش The Weather Network، کارشناسان معتقدند که با نزدیک شدن به حداکثر فعالیت خورشیدی، می‌توانیم بهترین نمایش‌های شفق قطبی در طول ۲۰ سال گذشته و دهه‌های آینده را ببینیم.

News Editor
Author: News Editor