• چ. اکتبر 23rd, 2024

سال ۲۰۲۴ نشان داد اجاره خانه در کانادا قرار است افزایش یابد اما نکته مثبت اینجاست برخی شهرها نسبت به سایر شهرهای کانادا وضعیت بهتری دارند.

اجاره‌نشین‌های کانادا ممکن است همزمان با پایان سال ۲۰۲۳ فشار مالی بیشتری را تحمل کرده باشند. علت اصلی این مسئله هم این است که همزمان با ورود کانادا به سال ۲۰۲۴، به نظر می‌رسد که اجاره خانه هم افزایش پیدا کرده است.

افزایش اجاره خانه در کانادا

بر اساس آخرین گزارش کشوری وبسایت Rentals.ca، اجاره بیشتر املاک کانادا در ماه دسامبر به رکورد ۲ هزار و ۱۷۸ دلار رسید و شاهد افزایش ۸.۶ درصدی نسبت به سال قبل بود. جالب است بدانید که این فرآیند صعودی تنها به ماه دسامبر بر نمی‌گردد و به قدری گسترده است که می‌توان گفت اجاره خانه در کانادا به طور کلی در دو سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته است. این یعنی ساکنان کانادا در این مدت به طور متوسط شاهد افزایش ۳۹۰ دلاری اجاره خانه‌های خود بوده‌اند.

در نظر داشته باشید که به طور کلی، اجاره واحدهای مجتمع‌های مسکونی در سال گذشته ۱۲.۸ درصد، واحدهای آپارتمانی ۶.۹ درصد و خانه هم ۵.۹ درصد افزایش داشته است. با این حال، وضعیت افزایش اجاره خانه در استان‌های مختلف کانادا کمی متفاوت است. آلبرتا با ثبت افزایش سالانه ۱۵.۶ درصد، سریع‌ترین رشد نرخ اجاره آپارتمان و کاندومینیوم را تجربه کرده است. اما بریتیش کلمبیا در مقابل با وجود اینکه گران‌ترین استان کانادا برای اجاره آپارتمان است، نسبت به سال گذشته کاهش جزئی داشته است.

با این حال، وضعیت اجاره خانه در استان کبک و شهرهایی مانند مونترال، لاوال و شهر کبک کمی متفاوت است. متوسط اجاره خانه یک واحد یک خوابه در مونترال نسبت به سال کذشته ۱۰.۲ درصد افزایش یافته است. در نظر داشته باشید که آخرین نرخ اجاره خانه یک خوابه در این شهر هزار و ۷۴۱ دلار بود و میانگین اجاره خانه دو خوابه هم در حال حاضر ۲ هزار و ۲۴۹ دلار اعلام شده است.

افزایش اجاره خانه در کانادا

در این بین، بازار اجاره خانه در لاوال شاهد نوسانات بسیاری بوده است. این شهر با متوسط اجاره واحد یک خوابه هزار و ۶۵۳ دلاری‌اش نسبت به ماه گذشته ۰.۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۶.۲ درصد افزایش داشته که به نوبه خود آمار چشمگیری است. گفتنی است که میانگین اجاره واحد دو خوابه هم هزار و ۹۹۹ دلار اعلام شده که نسبت به ماه قبل ۲.۸ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته است.

اما بازار اجاره خانه در شهر کبک شاهد ثبات بیشتری بوده است. متوسط اجاره واحد یک خوابه در این شهر هزار و ۳۲۵ دلار اعلام شد که نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد و نسبت به سال گذشته ۹.۵ درصد افزایش یافته است. اجاره خانه دو خوابه هم با میانگین هزار و ۶۷۷ دلار نسبت به ماه گذشته شاهد ۳.۸ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته شاهد ۱۴.۶ درصد افزایش بوده است.

در نهایت، روشن است که افزایش اجاره خانه در کانادا بیشتر از سایرین، ساکنین ساکنان موقت کانادا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سال ۲۰۲۴ به طور کلی مسیر متعادل‌تری را طی خواهد کرد و رشد اجاره خانه در کانادا هم احتمالا در پنج سال آینده بهبود خواهد یافت. به طور کلی، با اینکه انتظار می‌رود اجاره خانه در کانادا در سال ۲۰۲۴ به افزایش خود ادامه دهد، احتمالا امسال فشار صعودی کمتری به بازار وارد خواهد شد. علت این مسئله هم این است که تقاضا با سرعت کمی افزایش پیدا خواهد کرد و عرضه هم بیشتر خواهد شد.

News Editor
Author: News Editor