• چ. اکتبر 23rd, 2024

گزارشات اخیر مرکز آمار، حاکی از تغییر وضعیت امید به زندگی در کانادا و نابرابری در دریافت مراقبت‌های بهداشتی در گروه‌های آسیب‌پذیر است.

این گزارش حاصل تلاش سالانه مرکز آمار کاناداست که به تازگی منتشر شده است. محققان این پروژه طی مطالعات خود دریافتند با اینکه بسیاری از کانادایی‌ها در وضعیت کلی سلامت خود پیشرفت کرده‌اند، برخی از افراد از مشکلات مربوط به سلامت روان، بیماری‌های مزمن و عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی کانادا رنج می‌برند. در ادامه به پنج نکته کلیدی مراقبت‌های بهداشتی کانادا و میزان امید به زندگی در کانادا خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

امید به زندگی در کانادا پس از همه‌گیری کاهش پیدا کرده است

این داده‌ها که از اواسط همه‌گیری کووید جمع‌آوری شده‌اند نشان می‌دهند که این بیماری امید به زندگی در کانادا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. امید به زندگی در کانادا از دهه ۱۹۸۰ روند ثابتی را طی کرده بود؛ اما در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با وجود نرخ سرسام‌آور مرگ و میر ناشی از کووید و آسیب‌های مرتبط با آن کاهش پیدا کرد. گفتنی است که نرخ امید به زندگی در بدو تولد که در سال ۲۰۲۰، ۸۱.۷ سال بود در سال ۲۰۲۱ به ۸۱.۶ سال کاهش پیدا کرد. مردان در آن سال با کاهش ۰.۲ ساله امید به زندگی شاهد بیشترین کاهش طول عمر خود بودند. این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرده است که امید به زندگی در کانادا در بین مردان و زنان در حال حاضر به ترتیب ۷۹.۳ و ۸۴ سال است.

مشکلات مربوط به سلامت روان، گروه‌های آسیب‌پذیر را تحت تاثیر قرار داده است

کاهش امید به زندگی در کانادا

با اینکه ۵۹.۷ درصد کانادایی‌ها در این گزارش سلامت عمومی و امید به زندگی در کانادا  را عالی خواندند، داده‌های فعلی حاکی از آن است که سلامت روان از سال ۲۰۱۵ در این کشور کاهش یافته و افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال هم در این بین شاهد بیشترین مشکلات مربوط به سلامت روان بوده‌اند. البته باید اضافه کنیم که مردم First Nation و Metis هم در این بین شاهد افزایش اضطراب و اختلالات خلقی بوده‌اند. طبق این گزارش، ۲۰.۴ درصد از مردم First Nation و ۱۹.۷ درصد از مردم Metis در سال ۲۰۲۱ اضطراب را تجربه کرده‌اند. این در حالیست که تنها ۱۰.۱ درصد از افراد غیربومی چنین اختلالاتی را گزارش کردند. جالب است بدانید که ۱۳.۹ درصد از افراد با درآمد پایین نیز به چنین بیماری‌هایی مبتلا بودند و در مقابل، کمتر از ۱۰ درصد از افرادی که درآمد بالایی داشتند چنین مسئله‌ای را گزارش دادند.

نرخ ابتلا به سرطان ریه در کانادا کاهش پیدا کرده است

نرخ ابتلا به سرطان ریه، که عامل اصلی مرگ و میر در کاناداست، در مردان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است که این مسئله باعث افزایش امید به زندگی در کانادا در بین مردان شده است. با این حال، از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۱، نرخ ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا (۱۶.۹ تا ۱۷.۷ درصد) بیماری قلبی (۴.۴ تا ۴.۹ درصد) و چاقی (۲۶.۱ تا ۲۹.۲ درصد) افزایش پیدا کرده است. جالب است بدانید کانادایی‌هایی که در طول مدت این پروژه درآمد کمی داشتند علاوه بر این بیماری‌ها به آرتریت، سرطان، دیابت و سایر بیماری‌های مزمن نیز مبتلا شده بودند و بعضا از حداقل سه مورد از این بیماری‌ها رنج می‌بردند.

جوانان کانادایی در حال حاضر به اندازه کافی فعالیت بدنی و تغذیه درستی ندارند

برعکس مسئله‌ی امید به زندگی در کانادا که در حال افزایش می‌باشد، طبق این گزارش، مصرف روزانه میوه و سبزیجات در کانادایی‌های بالای ۱۲ سال کاهش پیدا کرده است. فعالیت بدنی نیز در افراد بین ۱۲ تا ۱۷ سال به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، ۱۴ درصد پایین‌تر است. با این حال، خوشبختانه مصرف نوشیدنی‌های الکلی سنگین در حال حاضر دچار کاهش شده و به نسبت سال ۲۰۱۵ میزان کمتری دارد. البته باید اضافه کنیم که مصرف سیگار در کانادا هم از وضعیت مشابهی برخوردار است.

میلیون‌ها کانادایی در این کشور به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی درستی ندارند

یافته‌های مرکز آمار کانادا همچنین نشان داد که ۱۴.۴ درصد از ساکنان هنوز هم به مراقبت‌های بهداشتی کانادا دسترسی کافی ندارند. این بدان معناست که در حال حاضر حداقل ۴.۷ میلیون نفر در کانادا وجود دارند که به پزشک خانواده احتیاج دارند. تبعیض میان افراد همه‌جنسگرا، دوجنسگرا یا مردم First Nations از جمله عواملی است که باعث بروز این اتفاق شده است.

البته باید اضافه کنیم که ۲.۵ میلیون کانادایی نیز در این بین گزارش دادند که در ۱۲ ماه گذشته نتوانسته‌اند نیازهای مراقبت‌های بهداشتی خود را برآورده کنند و مراقبت از جمعیت سالمندان این کشور هم در حال حاضر به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است. حدود ۳.۲ درصد از این افراد در سال ۲۰۲۱ گزارش دادند که از خدمات مراقبت‌های بهداشتی کانادا  در منزل استفاده می‌کردند، اما ۱.۶ درصد از آنها همچنان بلاتکلیف بودند.

News Editor
Author: News Editor