• چ. اکتبر 23rd, 2024

دادگاه سازمان‌دهندگان «کاروان آزادی» از امروز آغاز می‌شود

«لیچ و باربر»، سازمان‌دهندگان کاروان آزادی از روز سه‌شنبه به دلیل اعتراض سه هفته‌ای در اتاوا و اعلام وضعیت اضطراری ملی محاکمه خواهند شد.

به گزارش سی‌تی‌وی نیوز، لیچ و باربر درپی برپایی این کاروان به شرارت، مقاومت در برابر پلیس، هدایت دیگران به ارتکاب شرارت و ارعاب متهم شده اند. وکلای لیچ و باربر روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ما انتظار نداریم که این محاکمه اصلی «کاروان آزادی» باشد.»

موضوع اصلی این است که آیا اقدامات دو تن از سازمان‌دهندگان کاروان آزادی که یک اعتراض مسالمت‌آمیز بود باید مجازات کیفری داشته باشد یا خیر.؟

«لیچ» سال گذشته در یک تحقیق دولت فدرال گفت که وقتی به حامیان کاروان آزادی گفته «خط را حفظ کنید»، آن‌ها را برای ماندن در پایتخت تشویق نکرده بلکه منظورش وفاداری آن‌ها بر ارزش‌های خودشان در مواجهه با ناملایمات بوده است.

این دادگاه چه مدت طول می‌کشد؟

پیش‌بینی می‌شود دادگاه محاکمه‌ی سازمان‌دهندگان کاروان آزادی حداقل ۱۶روز طول بکشد و احتمالا در آن صدها پست رسانه‌های اجتماعی لیچ، باربر و دیگران، از جمله ویدئوهایی است که در مدت اعتراضات پخش می‌کردند مطرح خواهد شد.

دادگاه همچنین احتمالاً پیام‌های متنی خصوصی باربر با لیچ را که توسط پلیس اتاوا بدست آمده و در یکی از جلسات وثیقه لیچ در سال گذشته توسط دولت فدرال به عنوان مدرک وارد شده است نیز بررسی خواهد کرد.

کاروان آزادی چگونه شکل گرفت؟

کاروان آزادی

«کاروان آزادی» از مکالمه باربر، صاحب یک تجارت حمل‌ونقل در ساسکاچوان، و بریجت بلتون همکار کامیون‌دارش در مورد اقدامات بهداشت عمومی کرونا به صورت آنلاین در تیک‌تاک صحبت می‌کردند در اوایل سال ۲۰۲۲ شکل گرفت.

آن‌ها می‌خواستند با این روش نسبت به مقررات تزریق الزامی واکسن به کامیون دارانی که از مرز ایالات متحده عبور می‌کردند و در صورت‌ عدم واکسینه شدن مجبور به ۱۴ روز قرنطینه شده بودند اعتراض کنند.

این ایده به سرعت مورد توجه و حمایت لیچ، کامیون‌دار و عضو هیئت مدیره حزب نوپا ماوریک که در آلبرتا زندگی می‌کرد قرار گرفت. او همچنین یکی از حامیان قبلی جنبش «جلیقه زردها» بود که به سیاست‌های فدرال در حوزه نفت و گاز اعتراض داشت کرد. با افزایش تعداد سازمان دهندگان و حامیان، کاروان آزدی تشکیل شده و اهداف اعتراض نیز توسعه پیدا کرد.

در زمان ورود آن‌ها به اتاوا، اهداف اعلام شده شامل مخالفت با همه دستورات بهداشت عمومی بیماری همه‌گیر و برای برخی، سرنگونی دولت فدرال بود. از زمان دستگیری سازمان دهندگان کاروان آزادی، آن‌ها اجازه نداشتند بدون حضور وکیل با یکدیگر صحبت کنند. ارتباطات آن‌ها از طریق کیت ویلسون، که به عنوان مشاور سازمان دهندگان در طول اعتراضات خدمت می‌کرد، تسهیل شده است.

لیچ در اوایل این ماه در یک رویداد در ورنون بریتیش کلمبیا، برای تبلیغ کتابش گفت: «من و کریس این کار را با هم به عنوان یک تیم شروع کردیم و معتقدیم باید آن را به عنوان یک تیم نیز به پایان برسانیم.»

News Editor
Author: News Editor