• چ. اکتبر 23rd, 2024

دانشگاه یورک اتحادیه‌های دانشجویان را به دلیل حمایت از حماس تهدید به اخراج کرد

درگیری اسرائیل و حماس این بار گریبان دانشجویان دانشگاه یورک کانادا را گرفت و آزادی بیان آنها را تحت‌الشعاع قرار داد.

دانشگاه یورک در آخرین بیانیه خود هشدار داد: «اگر اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه یورک از بیانیه جمعی خود درباره درگیری اسرائیل و حماس صرف‌نظر نکنند یا نتوانند کاملا آن را توجیه کرده و از آن دفاع کنند، روابط خود با دانشگاه را از دست خواهند داد.»

هشدار دانشگاه یورک که روز جمعه برای عموم منتشر شد به آسیب‌های جدی و مداوم ناشی از بیانیه دانشجویان پرداخته است که «با مردم فلسطین اعلام همبستگی کرده» و با «دولت آپارتاید به اصطلاح اسرائیل» مخالفت کرده‌اند. گفتنی است که در بیانیه اتحادیه‌های دانشجویی از حمله حماس به اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر به عنوان «اقدام مقاومت» یاد شده است.

دانشگاه یورک اتحادیه‌های دانشجویان را به دلیل حمایت از حماس تهدید به اخراج کرد

در بخشی از این بیانیه که در تاریخ دوازدهم اکتبر منتشر شده آمده است: «مردم فلسطین از سال ۱۹۴۸ به طور سیستماتیک از سرزمین و خانه‌های خود آواره شدند و مورد خشونت، محاصره و نسل‌کشی قرار گرفته‌اند. اتحادیه‌های ما همچنان از مبارزه مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و آزادی خود حمایت می‌کنند.» جالب است بدانید گروه‌هایی که از سوی دانشجویان هم حمایت مالی می‌شوند اسرائیل را به دلیل حملات هوایی به غزه مورد انتقاد قرار دادند و گفتند که این حملات در پاسخ به مقاومت فلسطینی‌ها بوده است.

دانشگاه یورک هم در بیانیه‌ی خود اعلام کرد که این اتحادیه‌ها باید بیانیه مذکور را پس بگیرند، عذرخواهی کنند، تاثیرات بیانیه بر محوطه دانشگاه را بپذیرند و تمام مدیران خود را تا ساعت ۵ بعدازظهر ۲۵ اکتبر برکنار کنند. البته به گفته‌ی دانشگاه، این اتحادیه‌ها می‌توانند همچنین نسبت به موضع خود پایبند بوده و در همین مدت از خودشان دفاع کنند. با این حال، اگر مشخص شود که این بیانیه سیاست ضد آزار و اذیت این موسسه را نقض کرده، روابط این انجمن‌ها با دانشگاه به طور کامل قطع خواهد شد.

مدیران دانشگاه یورک همچنین خاطرنشان کردند: «دانشگاه از این تصمیم واقعا متاسف است. اما ما مجبوریم از سیاست‌های دانشگاه حمایت کنیم و در راستای منافع جامعه یورک، از جمله اتحادیه‌های دانشجویی و اعضای آنها، عمل کنیم.»

گفتنی است که پیش از این ائتلاف Jewish Campus Coalition هم بیانیه اتحادیه‌های دانشجویی را محکوم کرده و این اظهارات را آشکارا تعصب‌آمیز خواند که عمدا خاطر یهودیان و تمام دانشجویانی که تحت تاثیر فجایع شدیدی قرار گرفته بودند را مخدوش کرده است. البته هیچ یک از نهادهای مسئول، اعم از فدراسیون دانشجویان یورک، انجمن دانشجویان فارغ‌التحصیلان دانشگاه یورک و اتحادیه دانشجویی کالج گلندون هم در نهایت این بیانیه را تکذیب نکرده‌اند.

News Editor
Author: News Editor