• چ. اکتبر 23rd, 2024

قوانین متفاوت دانشگاه‌های کانادا برای استفاده دانشجویان از هوش مصنوعی

دانشگاه‌های کانادا، قوانین و دستورالعمل‌های متفاوتی را در خصوص استفاده از هوش مصنوعی توسط دانشجویان در سال تحصیلی جدید وضع کرده‌اند.

استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی در دانشگاه‌های کانادا، از جمله مدارس عالی مانند دانشگاه مک گیل و دانشگاه تورنتو، شبیه رمزگشایی یک کد فنی پیچیده است. در حالی که دانشجویان سعی می‌کنند مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های موجود را یاد بگیرند، برخی از موسسات در حال در نظر گرفتن شرایط و دستورالعمل‌های جدید هستند.

قوانین متفاوت دانشگاه‌های کانادا برای استفاده دانشجویان از هوش مصنوعی

بنابراین، اگر دانشجویی هستید که می‌خواهید نحوه تطابق صحنه‌های آکادمیک با ChatGPT را درک کنید یا صرفاً کنجکاو هستید که بدانید رویکرد دانشگاه‌های کانادا در مقابل هوش مصنوعی چیست، در این مطلب به سیاست‌‌گذاری‌های موسسات آموزشی برتر کانادا در زمینه هوش مصنوعی می‌پردازیم. پیش از شروع، این نکته را نیز بگوییم که دانشگاه‌های برتر کانادا آنچنان با یکدیگر اتفاق نظر ندارند!

دانشگاه تورنتو

وبسایت دانشگاه تورنتو بیان می‌کند که برای تحصیل در مقطع کارشناسی، اساتید کاربردهای قابل قبول هوش مصنوعی را در برنامه درسی شرح می‌دهند و ممکن است موارد ذکر شده در کلاس‌ها و یا تکالیف محول شده در این زمینه متفاوت باشد.

دانشگاه تورنتو یکی از برترین دانشگاه‌های کانادا، دستورالعمل‌های خود برای استفاده از هوش مصنوعی را در آگوست سال  ٢٠٢٣ منتشر کرد و در بین آنها نکته به خصوص و قابل توجهی به چشم نمی‌خورد. این قوانین می‌گویند که دانشجویانی که قصد دارند از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای مقالات پایان نامه خود استفاده کنند، باید ابتدا از تیم نظارتی خود تأییدیه کتبی بگیرند.

همچنین انتظار می‌رود که دانشجویان در مورد میزان استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات و مراحل نگارش خود کاملاً شفاف باشند. کسانی که این کار را نکنند ممکن است با مجازات تحصیلی روبرو شوند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

مانند بسیاری از دانشگاه‌های کانادا که در این فهرست قرار دارند، دانشگاه بریتیش کلمبیا از دانشجویانش می‌خواهد که از رونق هوش مصنوعی برای پیشرفت در فرآیند ادامه تحصیل خود استفاده کنند، نه اینکه به واسطه آن برای خود مشکل ایجاد کنند.

برای استفاده درست از هوش مصنوعی، این دانشگاه گروه‌هایی را تشکیل داده است که به آموزش شیوه‌های بهتر استفاده از این تکنولوژی اختصاص یافته‌اند. در یک حرکت آینده‌نگرانه، دانشگاه بریتیش کلمبیا پتانسیل ابزارهایی مانند ChatGPT را به رسمیت شناخته و هرگونه ایده‌ای مبنی بر ممنوعیت کامل استفاده از آن را رد کرده است.

با این حال، قوانین آنها واضح است، دانشجویانی که در تلاش هستند تا محتواهای تولید شده با هوش مصنوعی را به عنوان کارهای عملی خودشان ارائه دهند، با مشکل مواجه خواهند شد. دانشگاه بریتیش کلمبیا استانداردهای رفتاری مناسبی را برای دانشجویانش در نظر گرفته و هرگونه لغزش در یکپارچگی مراحل تحصیل آنها را پیگیری می‌کند. آنها حتی یک گزارش سالانه درمورد موارد انضباطی دانشجویان را نیز تهیه می‌کنند.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا یکی دیگر از دانشگاه‌های کانادا، با نگاهی به دستورالعمل‌های برخی از دانشگاه‌های پیشرو، کشتی خود را با احتیاط در آب‌های هوش مصنوعی هدایت می‌کند. این دانشگاه، فرهنگ شفافیت و همکاری را ترویج داده و اساتید را تحت فشار قرار می‌دهد تا در برنامه‌های درسی خود قوانینی را در زمینه استفاده از هوش مصنوعی وضع کنند.

اما این دانشگاه نمی‌خواهد که این قوانین فقط در خصوص دانشجویان اعمال شود. آنها از دانشجویان و اساتید می‌خواهند که این دستورالعمل‌ها را با هم تدوین کنند. بنابراین، همه چیز به صورت تعاملی پیش خواهد رفت. در واقع، دانشگاه ارزشی که ابزارهایی مانند GPT-4 می‌توانند ارائه دهند را به رسمیت شناخته اما همچنان تاکید می‌کند که چنین ابزارهایی باید مکمل کار اصلی باشند، نه جایگزین آن.

در حالی که دانشگاه از استفاده از پتانسیل این فناوری استقبال می‌کند، اما هر گونه تلاشی برای پنهان‌کاری در زمینه استفاده از هوش مصنوعی را مجازات می‌کند.

دانشگاه واترلو

یکی دیگر از دانشگاه‌های کانادا که از اساتید خواسته است که به وضوح مشخص کنند که آیا دانشجویان می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای تکالیف، آزمون‌ها یا امتحانات استفاده کنند یا خیر، دانشگاه واترلو است. اساتید این دانشگاه همچنین باید محدودیت‌های قابل قبول و الزامات استناد برای چنین ابزارهایی را شرح دهند.

دانشجویانی دانشگاه‌های کانادا که از دستورالعمل‌های استاد خود پیروی نکنند ممکن است با مجازات‌های تحصیلی مختلفی روبرو شوند، از جمله این مجازات عبارتند از:

  • توبیخ نامه
  • مشروطیت انضباطی
  • جریمه سطح بندی شده برای یک تکلیف، آزمون، امتحان یا دوره؛ یا در صورت لزوم رد شدن در یک ترم یا تغییر نمره نهایی
  • رد شدن در یک ترم
  • انجام کار آکادمیک اضافی
  • حذف امتیازات
  • اجبار به شرکت در دوره (های) اضافی،
  • انجام خدمات اجتماعی
  • تعلیق
  • اخراج
  • ابطال مدرک، دیپلم، گواهی، مقام یا اعتبار

دانشگاه وسترن

یکی دیگر از دانشگاه‌های کانادا دانشگاه وسترن استو به نظر می‌رسد که اعضای هیئت علمی این دانشگاه در مورد استفاده از هوش مصنوعی توسط دانشجویان دچار اختلاف نظر هستند. برخی آن را ممنوع کرده و به دانشجویان هشدار می‌دهند که استفاده از Chat GPT را «نقض تمامیت تحصیلی» در نظر می‌گیرند. در حالی که برخی دیگر از فناوری و پتانسیل آن استقبال کرده‌اند. برای مثال «تینگ لی»، استادیار گروه سیستم‌های اطلاعاتی در مدرسه بازرگانی آیوی، در مصاحبه‌ای با روزنامه ویترن گزت می‌گوید: «منع دانش آموزان از استفاده از ChatGPT بی‌معنی است. این یک فناوری خلاق است.»

دانشگاه اتاوا

رویکرد دانشگاه اتاوا در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در بین سایر دانشگاه‌های کانادا متفاوت است. در این دانشگاه، دانشجویان باید به فایل برنامه درسی دوره خود و دستورالعمل‌های تکالیف فردی برای شفافیت در مورد استفاده از هوش مصنوعی مراجعه کنند. اگر دانشجویان از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌‌کنند، باید به آنها اشاره کنند و کاربرد آن در تکالیفشان را با جزئیات ذکر کنند.

در بیانیه‌ای در وب‌سایت دانشگاه اتاوا آمده است: «افزایش دسترسی به نرم‌افزارهای هوش مصنوعی که می‌تواند محتواهایی نظیر، مقالات، ترجمه‌ها، تصاویر، موسیقی و موارد دیگر را تولید کند، باعث ایجاد چندین مشکل در محیط دانشگاه شده است. به عنوان مثال، آیا محتوای تولید شده از نظر واقعیات درست است؟ آیا اصل است؟ سوالات بسیار زیاد است و دنیای آموزش بر روی یک چیز اتفاق نظر دارد، استفاده از این تکونولوژی اجتناب ناپذیر است.»

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری پتانسیل هوش مصنوعی در شکل دادن به چشم اندازهای جدید در حوزه آموزشی را به رسمیت شناخته است. درست مانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های کانادا، آنها دستورالعمل‌هایی را برای حصول اطمینان از استفاده اخلاقی و مسئولانه از ابزارهای هوش مصنوعی، مانند ChatGPT به نگارش درآورده‌اند.

این دانشگاه به دانشجویان توصیه می‌کند که برای استفاده از هوش مصنوعی در دوره‌های آموزشی، با اساتید خود در ارتباط باشند. این دانشگاه بر این باور است که دانستن نکات و محدودیت‌های مربوط به هوش مصنوعی بسیار مهم است، بنابراین دانشجویان را تشویق می‌کند که این ابزارها را روی موضوعات آشنا آزمایش کنند.

همچنین دانشگاه کلگری دانشجویان را تشویق می‌کند تا راه‌های خلاقانه‌ای برای ادغام هوش مصنوعی با فرآیند مطالعاتی خود، همچون جستجوی نظرات درباره تکالیف، آماده شدن برای مناظره یا فهم راحت‌تر موضوعات پیچیده، را بیابند. با این حال، استناد به ابزارهای هوش مصنوعی برای دانشجویان دانشگاه کلگری ضروری است. بنابراین دانشجویان باید قبل از استفاده از Chat GPT یا منابع دیگر با استاد خود هماهنگی لازم را انجام دهند.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر یکی دیگر از دانشگاه‌های کانادا، استفاده از هوش مصنوعی مولد در دوره‌های آموزشی را به شدت ممنوع کرده و آن را نقض خط مشی یکپارچگی دانشگاهی می‌داند. آنها استفاده از چنین ابزارهایی را «تقلب قراردادی» تلقی می‌کنند و آن را با برون سپاری کار دانشجویی برابر می‌دانند.

هر گونه تخلف منجر به اتهام عدم صداقت تحصیلی خواهد شد که به دفتر صداقت علمی ارسال می‌شود. با این حال، دانشگاه استفاده از ChatGPT 4.0 برای تولید نمونه‌هایی برای ارزیابی استفاده از هوش مصنوعی مولد برای انجام تکالیف را تأیید می‌کند. بنابراین، برخی از دانشجویان مجاز به استفاده از آن تحت محدودیت‌های خاص هستند.

دانشگاه مک گیل

از بین دانشگاه‌های کانادا، طرح دانشگاه مک گیل برای استفاده از هوش مصنوعی در حال پیشرفت است. آنها دستورالعمل‌ها و منابع آموزشی، به علاوه برخی شبکه‌های ایمنی برای اطمینان از استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی را ایجاد کرده‌اند. اما، در مورد نوع تنبیهی که دانش آموزان در صورت تقلب با این ابزار ممکن است با آن مواجه شوند، نکته خاصی گفته نشده است.

گفته می‌شود که مدرسه فناوری و یادگیری (STL) توصیه‌هایی را در این زمینه ارائه کرده است که دید روشن‌تری را در دنیای هوش مصنوعی به همه ارائه خواهد داد.

سخن پایانی

در پایان می‌توان گفته که مشخص است که دانشگاه‌های کانادا هنوز در تلاشند تا بهترین روش استفاده از هوش مصنوعی و ادغام آن با فرآیند تحصیل را دریابند. بنابراین، اگر دانشجویی هستید که در حال حاضر در یکی از این مؤسسات تحصیل می‌کنید، باید در این زمینه با اساتید خود به گفتگو بپردازید.

هر گاه که شک داشتید، بهتر است سوال بپرسید.

News Editor
Author: News Editor