• چ. اکتبر 23rd, 2024

نمایندگان کانادا در بین برترین‌ دانشگاه‌های جهان در حوزه علوم طبیعی و سلامت

سه دانشگاه‌ از دانشگاه‌های کانادا در لیست برترین دانشگاه‌های جهان در حوزه علوم طبیعی قرار گرفته و در جایگاه‌های مختلف لیست جهانی قرار گرفته‌اند.

دانشگاه‌های کانادا اغلب در بین بهترین مکان‌های آموزشی جهان قرار می گیرند و یک نظرسنجی که اخیر صورت گرفته نشان می‌دهد که سه موسسه آموزش عالی کانادایی در بین  ١٠٠ دانشگاه برتر جهان در زمینه تمام علوم قرار دارند. این رتبه بندی بیش از ٣ هزار موسسه آکادمیک از سراسر جهان را در بر می‌گیرد و دانشگاه‌های مونترال، تورنتو و ونکوور همگی در جایگاه‌های خوبی در بین این دانشگاه‌ها هستند.

دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه تورنتو (U of T)، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) تنها سه دانشگاه کانادایی بودند که در بین  ١٠٠ دانشگاه برتر لیست قرار گرفتند و تعدادی دیگر از دانشگاه‌های کانادا در بین ۵٠٠ دانشگاه برتر قرار دارند.

این رتبه‌بندی توسط مجموعه Nature Index، بخشی از دپارتمان Nature Portfolio  در مجله مشهور Springer منتشر شده است. این انتشارات عمدتاً بر موضوعاتی نظیر برترین دانشگاه‌های کانادا، تحقیقات دانشگاهی، بررسی‌ها، ارزیابی‌های انتقادی، اخبار و تحلیل‌ها متمرکز است. نِیچر ایندکس به صورت اختصاصی‌تر، مقالات تحقیقاتی ارائه شده در مجلات منتخب در زمینه‌های علوم طبیعی و سلامت را نظارت و ارزیابی می‌کند.

نِیچر ایندکس موسسات برتر در سراسر جهان را بر اساس بخش (دانشگاهی، دولتی، شرکتی، بهداشت و درمان و NGO/NGO) و بر اساس موضوع (علوم بیولوژیکی، شیمی، زمین و علوم محیطی، علوم بهداشتی و علوم فیزیکی) رتبه‌بندی می‌‌کند. به منظور تعیین رتبه هر موسسه دانشگاهی، نِیچر ایندکس به خروجی‌های تحقیقاتی این دانشگاه‌ها در سراسر جهان از ١ ژوئن  ٢٠٢٢ تا ٣١ مه  ٢٠٢٣ نگاه انداخته است. نِیچر ایندکس از تعداد مقالات برای ردیابی خروجی تحقیق خود استفاده می‌کند. برای هر مقاله‌ای که حداقل یک نویسنده از آن کشور/منطقه یا موسسه داشته باشد به یک کشور و/یا منطقه یا موسسه یک رتبه شمارشی داده می‌شود.

پس از بررسی‌های کلی خود، نِیچر ایندکس سه مورد از دانشگاه‌های کانادا از جمله دانشگاه تورنتو (U of T)، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) را به عنوان برخی از دانشگاه‌های برتر در جهان در حوزه علوم طبیعی و سلامتی معرفی کرده است.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو یکی دیگر از برترین دانشگاه‌های کانادا که با سهمیه انتشار  ١١۶٢ و مجموع امتیاز  ٣۵٣ در مجموع در رتبه هجدهم لیست قرار گرفت. این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که سهم تولید علم در دانشگاه تورنتو در چند سال گذشته با افت و خیزهایی همراه بوده است چراکه امتیاز سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته چندین پله کاهش یافته است. این دانشگاه مستقر در تورنتو در سال    ٢٠٢٢ امتیاز  ٣۶١ را دریافت کرد، در حالی که امتیاز آن در سال  ٢٠٢٣ تقریباً  ١٠ پله کاهش یافته است. نمره U of T در دروسی مانند علوم بهداشتی (۵١٠)، علوم زیستی (٣٨٠) و علوم فیزیکی (١٩۶) بالاترین امتیاز بوده است.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل با دریافت امتیاز کلی ۶١٩ و سهمه انتشار ١٧۴.۵ در جایگاه شصت و ششم در بین دانشگاه‌های کانادا قرار گرفت. بر اساس نیچر ایندکس، سهم تولید علم مک گیل نیز در سال  ٢٠٢٣ کاهش یافته است. موسسه مونترال در سال  ٢٠٢٢ امتیاز کلی نزدیک به  ١٨۴را دریافت کرد که در مقایسه با امتیاز امسال خود  ٩.۵ امتیاز اختلاف دارد.

با این وجود، دانشگاه مک گیل در چندین موضوع موفق عمل کرده و نمرات بالایی را در زمینه‌های دانشگاهی نسبت به بقیه‌ی دانشگاه‌های کانادا دریافت کرده است، مانند علوم بهداشتی (٢٠٣)، علوم زیستی (٩٢۴٧) و علوم فیزیکی (٩٧). مک گیل تنها دانشگاه مستقر در مونترال است که توانسته به این لیست وارد شود. با این حال، دو مدرسه دیگر کبک توانستند در بین  ۵٠٠ دانشگاه برتر جای بگیرند. دانشگاه مونترال در مجموع در رتبه  ٢۴٢ و دانشگاه لاوال در رتبه  ٣٨۵ قرار گرفت.

دانشگاه کنکوردیا (۵٨۶)، دانشگاه کبک در مونترال (٧٢۵) و پلی تکنیک مونترال (٧٣۴)، نمونه‌های دیگری از دانشگاه‌های کانادا هستند که در جایگاه‌های بعدی رتبه‌بندی حضور دارند. دانشگاه HEC Montréal نیز موفق به کسب رتبه  ٣٢١۵ شد،  اما این دانشگاه کانادا یک مدرسه بازرگانی است و جالب است که به صورت مخفیانه وارد رتبه بندی دانشگاه‌های حوزه علوم شده است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا آخرین موسسه آموزشی کانادایی در بین  ١٠٠ مدرسه برتر است. این دانشگاه مستقر در ساحل غربی با دریافت امتیاز سهمیه‌ای  ۵۶٧ و امتیاز کلی تقریباً  ١۴٩ در رتبه ٨۵ این لیست قرار گرفت.

دانشگاه UBC در چند سال گذشته بیشترین کاهش را در سهم تولید علم داشته است. در سال  ٢٠٢٢، مدرسه مستقر در ونکوور امتیاز کلی ١٧٠.۵ را دریافت کرد. در مقایسه با امتیاز سال ٢٠٢٣، رتبه UBC نزدیک به  ٢٢ امتیاز کاهش یافته است.

علیرغم کاهش امتیاز سهم UBC، این مؤسسه دانشگاهی همچنان از ده‌ها مدرسه دیگر کانادا بهتر عمل کرد و در دروسی مانند علوم بهداشتی (١٩٢)، علوم زیستی (١٨٨) و علوم فیزیکی (١٣٩) بهترین عملکرد را داشته است.

چند مورد دیگر از دانشگاه‌های کانادایی همچون دانشگاه ساسکاچوان (۵٣٣)، دانشگاه گوئلف (۵۶٢) و دانشگاه یورک (۵٩٨) نیز در جایگاه‌های بعدی این لیست حضور دارند.

رتبه دانشگاه‌های کانادا در بین ۵٠٠ دانشگاه برتر

در اینجا لیست کاملی از دانشگاه‌های کانادا که در بین ۵٠٠ رتبه برتر جهان در حوزه علوم طبیعی و سلامتی قرار گرفته‌اند آورده شده است:

  • دانشگاه تورنتو (١٨)
  • دانشگاه مک گیل (۶۶)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (٨۵)
  • دانشگاه آلبرتا (١۵۵)
  • دانشگاه اتاوا (٢٠٨)
  • دانشگاه کلگری (٢١٢)
  • دانشگاه مونترال (٢۴٢)
  • دانشگاه واترلو (٢۶۴)
  • دانشگاه مک مستر (٢۶٨)
  • دانشگاه غربی (٢٩٠)
  • دانشگاه لاوال (٣٨۵)
  • دانشگاه سیمون فریزر (۴٢٩)
  • دانشگاه ویکتوریا (۴٣٣)
  • دانشگاه منیتوبا (۴۴۴)
  • دانشگاه دالهوسی(۴۵٠)
  • دانشگاه کوئینز (۴۵٢)

دانشگاه هاروارد کانادا کجاست؟

دانشگاه هاروارد کانادا

دانشگاه‌های کانادا که اغلب به عنوان «هاروارد کانادا» شناخته می‌شوند موضوعی است که در حال حاضر به شدت مورد بحث قرار دارد. به طوری که یک تیک تاکر که ادعا می‎‌کرد دانشگاه تورنتو «هاروارد کانادا» است، با واکنش‌های زیادی مواجه شد و بسیاری ادعا کردند که این عنوان باید متعلق به دانشگاه مک گیل مونترال باشد.

در حالی که هیچ معیار مشخصی برای تعیین اینکه کدام مؤسسه واقعاً در سطح هاروارد در نظر گرفته می‌شود تعیین نشده است، اما مک گیل اغلب به عنوان دانشگاه هاروارد کانادا در نظر گرفته می‌شود، در حالی که دانشگاه تورنتو توسط برخی به عنوان دانشگاه آکسفورد کانادا تلقی می‌شود. این توصیفات، وزن علمی ندارند و مانند بسیاری از مقایسه‌های کیفی، درجه‌ای از ذهنیت افراد را نشان می‌دهند، بنابراین نتیجه‌گیری قطعی غیرممکن می‌شود.

News Editor
Author: News Editor