• چ. اکتبر 23rd, 2024

کانادا بدون وجود مهاجران در صنعت ساخت و ساز شکست خواهد خورد

در پی افزایش بحران مسکن درکانادا، شهروندان این کشور خواستار جلوگیری از ورود مهاجران به کانادا شدند اما وزیر مهاجرت اعلام کرد که مهاجران کانادایی، منابع زیادی را به همراه دارند که این مهارت‌ها می‌تواند در ساخت و ساز مسکن به دولت کمک کند.

«مارک میلر»، وزیر مهاجرت کانادا، روز جمعه به خبرنگاران گفت که حل شدن بحران مسکن کانادا بدون کمک مهاجران کانادایی جدیدی که مهارت‌های ساخت و سازشان را به کشور می‌آورند، «مطلقا» ممکن نیست.

میلر گفت: «دولت فدرال در حال حاضر در حال تلاش است تا قیمت مسکن را پایین بیاورد و در عین حال برای ساخت خانه‌های بیشتر نیاز به کارگران ماهر بیشتری خواهد داشت. ما بدون این افراد مطلقا نمی‌توانیم این بحران را حل کنیم و تقاضای موجود در بازار را پایین بیاوریم.»

اما جالب است بدانید که یکی از گزارشات اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد که ورود مهاجران بیشتر به کانادا در واقع تقاضای مسکن را از سطح فعلی خودش هم بالاتر می‌برد. همین باعث شد تا خبرنگاران از میلر درباره‌ی کاهش اهداف مهاجرتی کانادا بپرسند که در حال حاضر در اوج خود قرار دارد. میلر هم در جواب اعلام کرد که دولت قصدی برای انجام این کار ندارد. او افزود: «کسانی که به این کشور مهاجرت می‌کنند منابع زیادی را به همراه دارند. بر همین اساس هم می‌توانیم بگوییم که زمانی که سرمایه وارد کشور می‌شود، این افراد هم لایق داشتن خانه خواهند بود. مردم در حال حاضر از ما می‌خواهند که آمار مهاجران کانادایی را کاهش دهیم. اما آیا واقعا دوست دارید که کارگران ماهری که برای ساخت خانه به آنها نیاز داریم را کاهش دهیم؟ آیا واقعا دوست دارید اتحاد بین خانواده‌ها را از بین ببریم و رفاه و سلامت روان دیگران را دچار آسیب کنیم؟»

افزایش تعداد مهاجران در کانادا

مهاجران کانادایی

با این حال، کانادا همچنان قصد دارد در سال 2024 میزبان 451 هزار مهاجر جدید باشد و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که تعداد تازه‌واردهای سالانه کانادا تا سال 2025 به 500 هزار نفر برسد. میلر در این باره اعلام کرد: «حدود 60 درصد از مهاجران کانادایی جدیدی که به کانادا می‌آیند نقش پررنگی در اقتصاد دارند؛ زیرا بسیاری از آنها کارگران ماهری هستند که دولت برای ساخت مسکن به آنها احتیاج خواهد داشت. ویزای اعضای خانواده تنها 20 درصد از این آمار را تشکیل می‌دهد و سایر افراد هم جزئی از پناهندگان یا پناهجویان هستند. اما روشن است که ما در قبال افرادی که از جنگ و سایر بلایای کشورشان فرار می‌کنند، مسئولیت انسانی داریم.»

سخنگوی میلر هم هفته‌ی گذشته به گلوبال نیوز گفته بود که رفع کمبود نیروی کار در کانادا یکی از اولویت‌ها و اهداف کلیدی دولت در حوزه‌ی مهاجرت است. «باهوز دارا عزیز»، دبیر مطبوعات وزارت مهاجرت هم اعلام کرد: «استراتژی‌هایی مانند اکسپرس اینتری و تعیین تعداد ورودی‌های جدید که عمدتا مهاجرانی را به همراه دارند که در اقتصاد نقش پررنگی دارند، یکی از منابع بزرگ کشور ما محسوب می‌شوند چون مستقیما باعث رفع کمبود نیروی کار می‌شوند. این امر در بخش مسکن از اهمیت بیشتری برخوردار است. با توجه به اینکه استان‌هایی مانند انتاریو برای برآورده کردن تقاضای موجود در بازار مسکن به 100 هزار کارگر نیاز دارند، واضح است که مهاجرت نقش مهمی در بالا بردن تعداد خانه‌ها خواهد داشت.»

کمبود نیروی کار در صنعت ساخت و ساز کانادا

مهاجران کانادایی

دولت فدرال از نوامبر سال 2022 اهداف مهاجرتی خود را افزایش داد و میلر اعلام کرده که آمار فعلی هم ممکن است به افزایش نیاز داشته باشد. صنعت ساختمان کانادا در حال حاضر خواهان ده‌ها هزار کارگر جدید است و کارشناسان هم می‌گویند که موج بازنشستگی کارگران فعلی ممکن است مشکل را از این هم بدتر کند. در همین حال، قیمت خانه هم چیزی است که همچنان میلیون‌ها دلار با قدرت مالی ساکنان این کشور فاصله دارد. «بنجامین تال»، معاون ارشد موسسه CIBC هم در یکی از یادداشت‌های اخیر خود گفت که نرخ فرصت‌های شغلی موجود در صنعت ساخت و ساز به بالاترین رکورد خود رسیده و در حال حاضر این صنعت خواهان 80 هزار نیروی جدید است. کمبود نیرو در این فرصت‌های شغلی هزینه‌های ساخت و ساز را افزایش می‌دهند و مانع بهره‌وری می‌شوند، آن هم درست زمانی که صنعت ساخت و ساز برای پاسخگویی به تقاضای جمعیت رو به رشد کانادا به شدت تحت فشار است.

شرکت Canada Mortgage and Housing Corp. پیشبینی می‌کند که علاوه بر خانه‌هایی که در حال حاضر در حال ساخت هستند، کانادا تا سال 2030 به بیش از 3.5 میلیون خانه‌ی دیگر هم احتیاج خواهد داشت. البته جالب است بدانید که تعداد خانه‌های جدید در حال حاضر رو به کاهش است و سرعت ساخت خانه از سال 2021، 23 درصد کمتر شده است و بر همین اساس به نظر می‌رسد که کانادا تا پایان سال جاری بتواند تنها 210 هزار تا 220 هزار خانه‌ی دیگر بسازد.

مقابله با کمبود نیروی کار در کانادا

با این وجود، دولت فدرال هفته‌ی گذشته اعلام کرد که برای ورود تازه‌واردان با تجربه در مشاغل این چنینی طرح جدیدی را ارائه خواهد داد. میلر هم در پی این اتفاق گفت: «بررسی کمبود نیروی کار حرفه‌ای در کشور ما بسیار حاضر اهمیت است و به حل مشکلات بخش ساخت و ساز کمک بسیاری خواهد کرد. این طرح کارگران را بر اساس مهارت‌هایشان طبقه‌بندی خواهد کرد و من مشتاقانه منتظر استقبال از این افراد با استعداد در کانادا هستم.» اداره‌ی مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا همچنین اعلام کرد که ورود افراد باتجربه در مشاغلی مانند نجاری، لوله کشی و جوشکاری به شدت به بخش ساخت و ساز کمک خواهد کرد. اما همچنان مشخص نیست که دولت چگونه می‌خواهد مطمئن باشد که این افراد واقعا قرار است در این حوزه کار کنند یا خیر.

News Editor
Author: News Editor