• چ. اکتبر 23rd, 2024

افسردگی پدیده‌ی اجتناب‌ناپذیری است که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. در اینجا به ۷ عادت ساده‌ برای پیشگیری از آن پرداخته ایم.

آیا می‌دانستید که از هر پنج فرد آمریکایی، یک نفر از افسردگی رنج می‌برد؟

آیا می‌دانستید عادات سالم مانند خواب کافی می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهند؟

آیا می‌دانستید انتخاب سبک زندگی سالم در مقایسه با ژن‌های شما تاثیر بیشتری بر افسردگی دارد؟

به گفته‌ی محققان، شیوه زندگی ما ممکن است تاثیر زیادی بر سلامت روانمان داشته باشد. حتی اگر افسردگی طبق سوابق خانوادگیتان به شما به ارث برسد، خبر خوب این است که به احتمال زیاد می‌توانید با استفاده از این ۷ عادت مسیر زندگی خود را تغییر دهید.

داده‌های اخیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری حاکی از آن است که حداقل ۲۰ درصد از جمعیت آمریکا در مقطعی از زندگی خود دچار افسردگی شده‌اند. نویسندگان تحقیقی که در ۱۱ سپتامبر در مجله‌ی معتبر Nature Mental Health منتشر شد و حاوی ۷ عادتی بود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، معتقدند علل بروز افسردگی ممکن است متفاوت باشد. با این حال، سبک زندگی، محیط اطراف و شرایط فردی همگی می‌توانند در بروز این پدیده تاثیرگذار باشند.

محققان دانشگاه کمبریج بریتانیا و دانشگاه فودان چین، داده‌های یک پایگاه داده به نام UK Biobank که شامل ۲۹۰ هزار نفر، از جمله ۱۳ هزار مورد ابتلا به افسردگی را در یک بازه ۹ ساله مورد بررسی قرار دادند. آنها علاوه بر داده‌های ژنتیکی و شیوه زندگی، ساختار مغز، سیستم ایمنی و متابولیسم این افراد را با انجام اقداماتی مانند انجام اسکن مغزی MRI در ۳۳ هزار شرکت‌کننده در نظر گرفتند. به طور کلی، یافته‌های آنها در نهایت نشان داد که به نظر می‌رسد داشتن سبک زندگی ناسالم بر سیستم ایمنی و متابولیسم تاثیر می‌گذارد و همین به نوبه خود خطر افسردگی را افزایش می‌دهد. این تیم همچنین هفت عادت مناسب برای داشتن سبک زندگی سالم را بررسی کرد و در نهایت گفت که انجام آنها خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از افسردگی

دکتر «کریستل لنگلی»، یکی از نویسندگان این مطالعه و عضو دپارتمان روانپزشکی دانشگاه کمبریج، در این باره گفت: «ما فکر می‌کنیم که داشتن سبک زندگی سالم فقط برای سلامت جسمی اهمیت دارد، اما توجه داشته باشید که این مسئله برای سلامت روان هم در اولویت است. داشتن یک سبک زندگی خوب و سالم برای سلامت مغز و مهارت‌های شناختی ما بسیار حائز اهمیت است و همچنین باعث بهبود سیستم ایمنی و متابولیسم هم خواهد شد.»

این عادت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • مصرف متوسط الکل
  • رژیم غذایی سالم
  • فعالیت بدنی منظم
  • هفت تا نه ساعت خواب شبانه
  • ترک سیگار
  • استراحت
  • افزایش روابط اجتماعی

پیشگیری از افسردگی

به نظر می‌رسد که از هفت مورد بالا، داشتن هفت تا نه ساعت خواب شبانه در پیشگیری از افسردگی بیشترین تاثیر را داشته و خطر ابتلا به آن را تا ۲۲ درصد کاهش می‌دهد. عدم مصرف نیکوتین و روابط اجتماعی مکرر نیز به ترتیب با تاثیر ۲۰ و ۱۸ درصدی جزو مواردی بودند که در این روند نقش مهمی داشتند. سایر این عادت‌ها مانند مصرف متوسط الکل و داشتن رژیم غذایی سالم نیز با ۱۱ و ۶ درصد تاثیر در جایگاه بعدی قرار گرفتند و داشتن فعالیت بدنی و استراحت هم در این روند به ترتیب ۱۴ و ۱۳ درصد تاثیر داشتند.

جالب است بدانید که طبق یافته‌های این مطالعه، تاثیر ژن در بروز افسردگی کمترین میزان ممکن را داشت. نویسندگان این تحقیق در نهایت دریافتند افرادی که از لحاظ ژنتیکی سابقه ابتلا به افسردگی داشتند در مقایسه با سایر افراد تنها ۲۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری بودند. این یافته حاکی از آن است که تاثیر سوابق ژنتیکی در مقایسه با سبک زندگی نسبت کمتری دارد.

شرکت‌کنندگان این تحقیق همچنین بسته به تعداد عادات سالمی که در سبک زندگی‌شان داشتند در سه دسته قرار می‌گرفتند: سبک زندگی ناسالم، متوسط و سالم. جالب است بدانید که احتمال ابتلا به افسردگی در گروه متوسط ۴۱ درصد کمتر از گروه ناسالم بود و سبک زندگی سالم امکان ابتلا به این بیماری را تا ۵۷ درصد کاهش می‌داد.

پروفسور «باربارا ساهاکیان»، عضو دپارتمان روانپزشکی دانشگاه کمبریج در این باره گفت: «با اینکه دی ان ای ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد، اما سبک زندگی سالم از اهمیت بیشتری برخوردار است. برخی از عادات پیشنهادی ما اغلب چیزهایی هستند که تا حدود قابل کنترلند. بنابراین کارهایی مانند داشتن خواب خوب و بیرون رفتن با دوستان و آشنایان می‌تواند واقعا موثر باشد.»

افسردگی ممکن است زندگی سالم را برای برخی از افراد سخت کند

دکتر «پاول کیدول»، مشاور روانپزشک و عضو کالج سلطنتی روانپزشکان، در این باره گفت: «ما می‌دانیم که افسردگی سبک زندگی را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند موجب افزایش مصرف الکل، بی‌تحرکی، اختلال خواب، رژیم غذایی نامناسب، کشیدن سیگار و انزوای اجتماعی شود. بنابراین بهتر است از این عادت‌ها غافل نشوید.»

News Editor
Author: News Editor