• چ. اکتبر 23rd, 2024

آتش‌سوزی‌های کانادا، بدترین آتش‌سوزی قرن ۲۱

کانادا اکنون در نیمه سال 2023، رکوردشکنی آتش سوزی‌ درقرن ۲۱ را در میان کشورهای دیگر زد و در صدر جدول قرار گرفت، این رکورد شکنی شامل بیشترین جنگل‌های سوخته شده و تخلیه منازل اطراف بوده است

آتش‌سوزی‌های کانادا در حال حاضر در نیمه‌ی راه خود قرار دارند، اما تا کنون بیش از هر زمان دیگری تلفات و خسارت داشته‌اند. تقریبا تمام استان‌ها و مناطق کانادا با این فجایع درگیر هستند و ساکنان آنها مجبور به تخلیه‌ی خانه‌های خود شده‌اند. این فصل آتش‌سوزی‌های کانادا تا به حال بدترین آتش‌سوزی تاریخ این کشور بوده که از ماه‌ها پیش آغاز شده و به نظر می‌رسد که تا سپتامبر هم ادامه داشته باشد. در ادامه به بررسی تمام وقایع اخیر می‌پردازیم.

آتش‌سوزی در غرب کانادا

آمار مرکز آتش‌سوزی‌های کانادا نشان می‌دهد که از اوایل ماه می تا کنون بیش از 819 آتش‌سوزی در کانادا شعله‌ور شده که اکثرشان در آلبرتا و بریتیش کلمبیا بوده‌اند. دمای هوا در حال حاضر در هر دوی این استان‌ها به شدت بالا بوده و برای جوامع مناطق شمالی هم خطرات بیشتری را به دنبال خواهد داشت. آلبرتا در تاریخ 6 می بعد از آوارگی 29 هزار نفر از ساکنان خود و سوختن هزاران هکتار از زمین‌هایش اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد. آتش‌سوزی‌های بریتیش کلمبیا هم تا 8 می رکورد ده ساله‌ی خود را شکست در ژانویه به 131 مورد رسید. همین باعث شد تا 155 هزار نفر از ساکنان این منطقه مجبور به تخلیه خانه‌ها خود شوند که در مقایسه با چهار دهه گذشته بیشترین آمار ممکن است.

سازمان محیط زیست کانادا در اواسط ماه می نسبت به این آتش‌سوزی‌ها هشدار داد و بسیاری از افراد را مجبور به ماندن در خانه‌های خود کرد. دولت فدرال هم بلافاصله بعد از آن اعلام کرد که دود ناشی از آتش‌سوزی برای کودکان، خردسالان، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم مضر است.

مقامات کانادا بعد از تمام اینها آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا را بی‌سابقه خواندند و در پی همین مسئله گروه‌های آتش‌نشانی از سراسر دنیا به کمک خدمه کانادا رفتند تا بتوانند اوضاع را بهبود ببخشند. عکس‌هایی از آسمان مه‌آلود در سراسر کانادا و ایالات متحده مهر تاییدی بر همین مسئله می‌زند و از بدترین فصل آتش‌سوزی این نواحی خبر می‌دهد.

بدترین فصل آتش‌سوزی قرن بیست و یک

آتش‌سوزی دریاچه بارینگتون نوا اسکوشیا که ویرانی‌ها بسیاری را به بار آورد بالاخره در اوایل ماه ژوئن تحت کنترل قرار گرفت. این آتش‌سوزی نزدیک به 25 هزار هکتار و 150 سازه را به ویرانی کشاند و به بزرگترین آتش‌سوزی تاریخ این استان تبدیل شد. آتش‌سوزی‌های کبک هم در همین حین از کنترل خارج شد و نگرانی بسیاری را برانگیخت و مناطق مجاورش را هم درگیر کرد. تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آنند که دود از کبک به سمت ایالات متحده رفته و باعث شکلگیری آسمان مه‌آلود نارنجی و کاهش کیفیت هوا در شهر نیویورک شده است.

آتش سوزی‌های کانادا

مقامات کانادا در نهایت در اوایل ژوئن اعلام کردند که معتقدند آتش‌سوزی‌های امسال می‌تواند به بدترین آتش‌سوزی تاریخ کانادا تبدیل شود. این مسئله تا جایی پیش رفت که آتش‌نشانان اتحادیه اروپا هم برای کمک به خدمه کبک وارد کانادا شدند. نیروهای امدادی ایالات متحده، استرالیا، نیوزلند و آفریقا جنوبی هم پس از این به آنها پیوستند. اما این عنوان زمانی به حقیقت پیوست که مرکز خدمات آتش‌سوزی کانادا در اواسط ژوئن اعلام کرد که این آتش‌سوزی‌ها به 4 هزار مورد و 11 میلیون هکتار رسیده است و این وضعیت تا جایی ادامه داشت که بیش از یک نفر از هر چهار کانادایی اعلام کردند که تحت تاثیر این آتش‌سوزی بی‌سابقه قرار گرفته‌اند و بسیاری هم در پی آن جان خود را از دست داده‌اند.

News Editor
Author: News Editor