• چ. اکتبر 23rd, 2024

آیا کانادا با سونامی مصرف بیش از اندازه مواد مخدر قوی مواجه است؟

مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از اندازه مواد مخدر در انتاریو روز به روز در حال افزایش بوده و موجب نگرانی پزشکان شده است.

متر روزی است که دکتر «مارکو اراک» در اورژانس بیمارستان Humber River تورنتو با مصرف‌کنندگان بیش از اندازه مواد مخدر بسیار قوی و سمی کارفنتانیل مواجه نشود.

به گزارش سی‌بی‌سی، اگرچه پیش از این مصرف مواد مخدر و مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از اندازه این مواد در کانادا رایج بوده اما اکنون ورود مخدرهای بسیار قوی همانند کارفنتانیل موجب نگرانی پزشکان کانادایی از جمله دکتر اراک شده است.

او با اشاره به منابع قابل توجه برای احیای این بیماران گفت: «با وجود اینکه شیوع کرونا تقریبا فروکش کرده ولی به نظر می‌رسد که سطح سلامت روانی مردم را کاسته و با توجه به مشکلات مالی پس از آن شاید موجب گرایش بیشتر مردم به مصرف مواد مخدر و ایجاد سونامی مصرف بیش از اندازه مواد مخدر شده باشیم.» وی افزود: «مصرف بیش از حد مواد مخدر روز به روز در کانادا بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود و هنوز اقدامات مقابله‌ای با آن مثمر ثمر نبوده است.»

آیا کانادا با سونامی مصرف بیش از اندازه مواد مخدر قوی مواجه است؟

گزارش جدیدی در رابطه با انتاریو نشان می‌دهد که افراد زیادی از زمان شروع همه‌گیری کرونا بطور روز افزون در اثر مصرف بیش از اندازه مواد مخدر و سمی در این استان جانشان را از دست می‌دهند. این روند نه تنها در کانادا بلکه در آمریکا که تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد کارفنتانیل به همراه یک محرک دیگر (کوکائین یا مت آمفتامین) از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ برابر شده دیده می‌شود.

این گزارش که توسط شبکه تحقیقاتی سیاست دارویی و بهداشت عمومی انتاریو (ODPRN) منتشر شده جزئیات بیشتری در مورد قربانیان مصرف بیش از اندازه مواد مخدر و نوع مواد مصرفی‌شان را مطرح کرده است.

«تارا گومز»، نویسنده اصلی گزارش، دانشمند پژوهشی در Unity Health Toronto و محقق اصلی ODPRN، با اشاره به پیچیدگی این موضوع گفت: «شناخت کامل کارفنتانیل، آسیب‌های ناشی از مصرف آن‌ها و تاثیراتشان به یکدیگر واقعا پیجیده و دشوار است.

وی افزود: «بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، بالغ بر هشت هزار و ۷۶۷ نفر در انتاریو در اثر مصرف مواد سمی و الکل در سراسر انتاریو فوت شدند. همچنین داده‌های سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که دو هزار و ۸۸۶ انتاریویی بر اثر مصرف یک ماده سمی جان خود را از دست داده‌اند که معادل مرگ هشت نفر در روز است.»

افزایش مرگ و میر ناشی از چند ماده

آیا کانادا با سونامی مصرف بیش از اندازه مواد مخدر قوی مواجه است؟

این مطالعه بر روی چهار مواد مخدر اپییودها، الکل، بنزودیازپین‌ها و محرک‌ها که مشخص شده در اکثر مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر کانادایی‌ها نقش داشته‌اند بوده است.

بنزودیازپین‌ها دسته‌ای از داروهای آرام بخش هستند که اغلب برای اختلالات اضطرابی یا خواب تجویز می‌شوند، در حالی که محرک‌ها برای افزایش هوشیاری استفاده می‌شوند و در این مطالعه شامل کوکائین، مت آمفتامین و آمفتامین می‌شود. قبل از همه‌گیری، تعداد افرادی که در اثر یک یا دو ماده جان خود را از دست می‌دادند نسبتاً مشابه بود، اما پس از اعلام وضعیت اضطراری کرونا در مارس ۲۰۲۰، تعداد مرگ و میرهای ناشی از مصرف بیش از اندازه این دو ماده افزایش یافت.

در این گزارش همچنین اشاره شده که اکثر این افراد بطور ترکیبی اپییودها و محرک‌ها را مصرف می‌کردند.

این گزارش اشاره می‌کند که ۹۶ درصد از مرگ و میرهای ناشی از مصرف بیش از اندازه بنزودیازپین در سال ۲۰۲۱ نیز شامل مواد مخدر بوده است. در این گزارش آمده که مصرف ترکیبی (توامان) خطر مرگ ناشی از مصرف بیش از اندازه آنها را دو برابر می‌کند.

News Editor
Author: News Editor