• چ. اکتبر 23rd, 2024

ابتلای روزانه یک میلیون نفر به بیماری‌های مقاربتی

بنابر اعلام گزارش از سوی سازمان بهداشت جهانی، سومین بیماری مقاربتی پر خطر و مقاوم در برابر دارو سوزاک است که در چندسال اخیر در بسیاری از کشورهای جهان گسترش یافته است.

سازمان بهداشت جهانی از افزایش موارد ابتلا به عفونت مقاربتی سوزاک بسیار مقاوم به دارو، در چندین کشور جهان از جمله کانادا خبر داد.

به نقل از سی‌تی‌وی نیوز، سازمان بهداشت جهانی (WHO) با انتشار بیانیه‌ای همچنین نسبت به افزایش سایر عفونت‌های مقاربتی STI هشدار داد.

به گفته این سازمان پیشگیری، آزمایش و درمان بیماری‌های مقاربتی در بسیاری از کشورها در زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا دچار اختلال و درنتیجه تجدید حیات این بیماری‌ها شده است.

در این بیانیه آمده است: «گسترش فزاینده کلون نایسریا سوزاک بسیار مقاوم به داروی «سفتریاکسون» در کشورهای آسیایی همچون چین، ژاپن، سنگاپور و ویتنام و همچنین در استرالیا، اتریش، کانادا، دانمارک، فرانسه، ایرلند و بریتانیا بسیار نگران کننده است.

سوزاک، سومین بیماری مقاربتی شایع جهانی

سوزاک یکی از بیماری‌های مقاربتی است که در اثر عفونت با باکتری نایسریا گونوره ایجاد می‌شود که غشاهای مخاطی دستگاه تناسلی، دهان، گلو، چشم‌ها و راست روده را آلوده می‌کند. این بیماری از طریق تماس جنسی با اندام تناسلی، دهان یا مقعد شریک آلوده منتقل می‌شود و امکان انتقال از مادر آلوده به نوزاد را نیز دارد.

بنابر تخمین سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۸۲ میلیون عفونت جدید سوزاک در سراسر جهان رخ داد و موجب رسیدن سوزاک به سومین بیماری عفونی مقاربتی شایع بعد از تریکومونیازیس و کلامیدیا شد.

طبق آمار کانادا، موارد سوزاک در کانادا در طول دهه گذشته تقریباً سه برابر شده است و در سال ۲۰۱۹ این بیماری به بیش از ۳۵ هزار مورد رسید که دو سوم آن‌ها در مردان و بیش از نیمی از افراد زیر ۳۰ سال بوده است.

اگر سوزاک درمان نشود، می‌تواند به رحم یا لوله‌های فالوپ سرایت کرده و موجب بیماری التهابی لگن، همراه با درد شدید شکم و تب و یا درد مزمن لگن و حتی ناباروری شود.

بیماری‌های مقاربتی

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، در موارد نادری این بیماری می‌تواند باعث ناباروری در مردان و یا افزایش احتمال انتقال یا ابتلای فرد به HIV شود.

یکی دیگر از عارضه‌های غیرمعمول، اما شدیدی که می‌تواند در اثر درمان نشدن سوزاک ایجاد شود، انتقال عفونت به خون و ایجاد نوعی بیماری به نام «عفونت گنوکوکی DGI» است که می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

ابتلای روزانه یک میلیون نفر به بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی

به گفته سازمان جهانی بهداشت روزانه بیش از یک میلیون بیماری مقاربتی در سراسر جهان بروز پیدا می‌کند که اکثر آن‌ها هیچ علامت واضحی ندارند.

سوزاک پس از سیفلیس، کلامیدیا و تریکومونیازیس چهارمین بیماری مقاربتی رایج و قابل درمان عصر حاضر جهان است با این حال، به گفته سازمان بهداشت جهانی، افزایش مقاومت ضد میکروبی باعث کاهش اثربخشی درمان‌های سوزاک می‌شود.

مقاومت ضد میکروبی (AMR) زمانی پیش می‌آید که باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها برای فرار از داروها تغییر می‌کنند و داروهای ضدمیکروبی را در طول زمان بی‌اثر می‌کنند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، سوزاک تنها بیماری مقاربتی نیست که در حال حاضر از نظر درمان مشکل ایجاد می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «سیفلیس و سیفلیس مادرزادی در حال افزایش است و کمبود داروی بنزاتین‌پنی‌سیلین چالش قابل توجهی برای درمان مؤثر آن‌ها است.

راهنمای جدید سازمان بهداشت جهانی شامل توصیفاتی است که آزمایش‌های مراقبتی سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا و تریکوموناس واژینالیس را تسهیل می‌کند.»

AMG News
Author: AMG News