• چ. اکتبر 23rd, 2024

اعتیاد به اینترنت در کمین کاربران شبکه‌های اجتماعی

اگر شما هم جز کسایی هستید که به اینترنت اعتیاد دارید و این موضوع را انکار می‌کنید؟ خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

یکی از مطالعات دانشگاه ساری بریتانیا برای افرادی که طبق گفته محققان به اینترنت معتاد هستند معیار جدیدی معرفی کرده است. این پژوهش که به تازگی منتشر شده به بررسی این موضوع می‌پردازد که کارشناسان چه چیزی را به عنوان معیارهای اعتیاد به اینترنت می‌دانند و به همین ترتیب کاربران را به پنج دسته تقسیم کرده‌اند.

به گفته‌ی «بریژیت استانگل»، نویسنده اصلی این مطالعه، هدف اصلی این پژوهش در نهایت مشخص کردن تفاوت بین اعتیاد به اینترنت و استفاده افراطی از اینترنت بوده است. این تحقیق تقریبا ۸۰۰ شرکت‌کننده داشته که در پنج دسته قرار می‌گیرند:

اعتیاد به اینترنت در کمین کاربران شبکه‌های اجتماعی

  • معتادان
  • معتادان در انکار
  • آزمایش‌کنندگان
  • کاربران اولیه
  • کاربران معمولی

استانگل در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «ما می‌خواستیم ببینیم که شدت اعتیاد به اینترنت چگونه بر تجربه کاربران از برنامه‌های جدید و با فناوری پیشرفته مانند واقعیت افزوده تاثیر می‌گذارد.»

کسانی که از میزان اعتیاد خود به اینترنت اطلاعی ندارند می‌توانند از معیارهایی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت استفاده کنند تا خودشان را بسنجند. جالب است بدانید که به گفته‌ی محققان، هر چقدر سن کاربران کمتر باشد، احتمال اعتیاد به اینترنت بیشتر خواهد بود. تمایل به استفاده از تکنولوژی طبق این نظرسنجی با افزایش سن کاهش می‌یابد.

این تحقیق همچنین نشان داد که بیش از یک پنجم یا ۲۲.۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان آشکارا به اعتیاد به اینترنت خود اذعان داشتند و تاثیر منفی آن را بر زندگی خود می‌دیدند. به گفته‌ی محققان، این افراد در دسته معتادان قرار می‌گیرند و اعتماد به نفس خود را با استفاده از برنامه‌ها و تکنولوژی‌های جدید به دست می‌آورند. البته باید اضافه کنیم که ۱۷.۹۶ درصد از افراد مذکور رفتارهای اعتیادآوری داشتند، اما همچنان وابستگی و اعتیاد به اینترنت خود را انکار می‌کردند. تیم تحقیقاتی استانگل این گروه را به عنوان معتادان در انکار طبقه‌بندی کرد و افزود که این افراد مسئولیت‌های دنیای واقعی را نادیده می‌گیرند. این افراد دوست دارند روابط جدید خود را به صورت آنلاین پیش ببرند و با استفاده از گوشی‌های همراه خود اعتماد به نفس بیشتری کسب می‌کنند.

آزمایش‌کنندگان اصطلاحی بود که برای توصیف افرادی به کار می‌رفت که در صورت عدم استفاده از اینترنت ناراحت و مضطرب می‌شدند. این افراد که حدود ۲۱.۹۸ درصد از پاسخ‌دهندگان را تشکیل می‌دادند نسبت به استفاده از برنامه‌ها و فناوری‌های جدید تمایل زیادی داشتند. جالب است بدانید که میانگین سنی پاسخ‌دهندگان این گروه بین ۲۲.۸ تا ۲۴.۳ بوده است.

استانگل همچنین در بیانیه مطبوعاتی خود گفت: «افرادی که به اینترنت اعتیاد زیادی داشتند با استفاده از تلفن همراه خود اعتماد به نفس بیشتری کسب می‌کردند و به امتحان کردن برنامه‌های جدید تمایل بیشتری داشتند.»

طبق یافته‌های این تحقیق، دسته بعدی از افرادی تشکیل شده بود که به عنوان مثال، برای جست‌وجوی چیزی به اینترنت رفته بودند و زمان بیشتری را در آن سپری کرده بودند. این افراد به عنوان کاربران اولین طبقه‌بندی شدند و ۲۲.۳۶ درصد از پاسخ‌دهندگان را تشکیل می‌دادند. کسانی که در این گروه بودند تا حدودی از مسئولیت‌های دنیای واقعی شانه خالی می‌کردند و اعتیاد به اینترنت خود را انکار می‌کردند. گفتنی است که میانگین سنی این گروه نیز ۲۶.۱ سال عنوان شده است.

گروهی که به عنوان کاربران معمولی در نظر گرفته شدند بیشترین میانگین سنی را در این پنج دسته داشتند. کسانی که در این گروه بودند اعلام کردند که تنها در مواقع اضطراری آنلاین می‌شوند و بعد هم از سیستمشان خارج می‌شوند. این افراد همچنین ترجیح می‌دادند که وقتشان را در فضای مجازی تلف نکنند. این مطالعه درباره این افراد توضیح داد: «این افراد هیچ نشانی از  اعتیاد به اینترنت نداشتند و به طور کلی هم مسن‌تر بودند. میانگین سنی این افراد ۳۳.۴ سال بوده است.»

این تحقیق در نهایت فرصت‌های بیشتری را برای درک مضرات اینترنت و اعتیاد به آن و کمک به افراد در زمان‌های مختلف در اختیار ما قرار می‌دهد و در عین حال بر نیاز به مداخلات و حمایت از افراد در مراحل مختلف اعتیاد به اینترنت تاکید می‌کند.

News Editor
Author: News Editor