• چ. اکتبر 23rd, 2024

افزایش شمار قربانیان جنگ حماس و اسرائیل

جنگ حماس و اسرائیل در حالی وارد سومین روز خود شده که تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از خون‌ریزی بیشتر تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است

طبق آخرین آمارهای رسمی، تعداد قربانیان جنگ حماس و اسرائیل همواره رو به افزایش است. این قربانیان به طور کلی شامل یک فرد کانادایی، دو اوکراینی، ۱۲ تایلندی، دو فرانسوی و دست کم ۹ آمریکایی بوده‌اند. شمار تلفات اسرائیل حالا به ۸۰۰ کشته و ۲ هزار و ۴۰۰ زخمی رسیده است. بنا بر گزارش وزارت بهداشت این کشور، حال ۲۲ تن از مجروحان نیز وخیم است. گفتنی است که در حملات اسرائیل به نوار غزه هم تا کنون بیش از ۵۶۰ فلسطینی جان خود را از دست داده و ۲ هزار و ۹۰۰ نفر زخمی شده‌اند. از روز دوشنبه، «یوآو گالانت»، وزیر دفاع اسرائیل نیز دستور محاصره کامل غزه را صادر کرده است. او گفت مقامات، آب و برق غزه را قطع کرده و ورود مواد غذایی و سوخت را مسدود خواهند کرد. با این حال، نشست پشت درهای شورای امنیت بدون صدور بیانیه مشخص پایان یافته و تلاش‌های دیپلماتیک برای پرهیز از ریختن خون افراد بیگناه تا به حال نتیجه خاصی نداشته است.

تلاش ارتش اسرائیل برای آزاد کردن گروگان‌هایی که گفته می‌شود توسط نیروهای حماس اسیر و به نوار غزه منتقل شده‌اند نیز همچنان ادامه دارد. اسرائیل روز یکشنبه رسما به حماس اعلان جنگ کرده و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این کشور وضعیت کنونی را یک جنگ سخت و طولانی خوانده است. بمباران غزه همچنان ادامه دارد و ساختمان‌های زیادی دچار خسارت شده‌اند. البته باید اضافه کنیم که گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، در این بین در پاسخ به جنایات مستمر اسرائیل و حمله به مناطق مسکونی، شهر اشغالی عسقلان و فرودگاه بن‌گورین در تل‌آویو را موشک‌باران کرده است. این حمله با شلیک ۱۰۰ موشک انجام شده است. گفتنی است که تل‌آویو هم در پی این اتفاق برای حدود ۱۰۰ هزار نیروی ذخیره ارتش فراخوان صادر کرده است.

افزایش قیمت نفت و سقوط شدید واحد پول اسرائیل

متاسفانه باید اضافه کنیم که قیمت نفت از صبح روز دوشنبه و همزمان با باز شدن بازارهای جهانی در پی جنگ حماس و اسرائیل روند صعودی به خود گرفته و شاهد افزایش ۳ درصدی بوده است. البته این اتفاق عمدتا به نگرانی‌های موجود بابت آشفتگی احتمالی در صادرات نفت در مناطق نفت‌خیز خاورمیانه بوده است. قیمت نفت برنت با ۳.۴۲ درصد افزایش به بشکه‌ای ۸۷.۴۷ دلار رسیده است و نفت تگزاس نیز با ۳.۷۰ درصد افزایش با قیمت ۸۵.۸۵ دلار به فروش رسیده است.

جالب است بدانید که بانک مرکزی اسرائیل هم در این بین برای اولین بار در تاریخ خود مجبور به فروش ارز شد تا بتواند بازار را کنترل کند. رسانه‌های عبری در این باره اعلام کردند: «با سقوط شدید ارزش شیکل (واحد پول اسرائیل) در مقابل ارزهای خارجی و رسیدن قیمت دلار به حدود ۳.۹۲ شیکل، بانک مرکزی ۳۰ میلیارد دلار برای متعادل کردن بازار به فروش خواهد رساند.»

واکنش آمریکا و ایران به موضوع دست داشتن ایران در جنگ حماس و اسرائیل

جنگ حماس و اسرائیل

بر اساس گزارشی که روز یکشنبه در روزنامه وال‌استریت ژورنال منتشر شد، جنگ حماس و اسرائیل با چراغ سبز و کمک ایران انجام شده و از هفته‌ها قبل با کمک مقامات امنیتی ایران برنامه‌ریزی شده است. با این حال، نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل این ادعا را کاملا رد کرده است. او همچنین روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در واکنش فلسطین مشارکتی نداشته‌ایم و این کار صرفا به وسیله فلسطین صورت گرفته است.» جالب است بدانید که دولت آمریکا هم گفته است که به رغم روابط عمیق میان ایران و حماس، شواهدی در اختیار ندارد که نشان دهد این کشور در این حملات شرکت داشته است.

البته باید اضافه کنیم که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، کمی پس از آغاز عملیات حماس گفته بود: «دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی به تامین مالی حملات حماس کمک کرد.» اما سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به اظهارات وی گفت: «پول آزاد‌شده ایران با حملات فلسطینیان هیچ ارتباطی ندارد.»

در نهایت، «لیندسی گراهام»، سناتور آمریکایی نیز اعلام کرد: «اگر حزب الله وارد جنگ با اسرائیل شود، ۴ پالایشگاه اساسی ایران جزو اهداف ما خواهد بود.»

میانجیگری قطر

جنگ حماس و اسرائیل

قطر هم در این بین به دنبال آزادی زنان ربوده شده توسط حماس در ازای اسرای زن فلسطینی بوده است. خبرگزاری چینی شین هوا از یکی از نیروهای حماس گزارش داد که تلاش‌های میانجی‌گیری در قطر برای دستیابی به توافق تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس انجام می‌شود. به گفته این منبع ناشناس، قطر با حمایت آمریکا خواستار توافقی برای آزادی زنان اسرائیلی اسیر حماس در ازای آزادی زنان فلسطینی در زندان اسرائیل شده است. این منبع همچنین افزود: «یکی از مقامات ارشد حماس به قطر اطلاع داد که این سازمان با این توافق مخالف نیست، مشروط بر اینکه آزادی تمام ۳۶ زن فلسطینی زندانی در زندان‌های اسرائیل را تضمین کند.»

واکنش مقامات بین‌الملل به جنگ حماس و اسرائیل

با این حال، وقایع تلخ و شمار قربانیان قابل‌توجه جنگ حماس و اسرائیل واکنش بسیاری از مقامات بین‌الملل را برانگیخته است.

«محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز یکشنبه از حملات حماس به اسرائیل حمایت کرد. او در پیامی نوشت: «طوفان الاقصی، کابوس فروپاشی رژیم اسرائیل را به یقین تبدیل کرد.» طوفان الاقصی، نامی است که «محمد ضیف»، فرمانده شاخه نظامی حماس، برای حملات غافلگیرکننده اخیر علیه اسرائیل اعلام کرده است. البته باید اضافه کنیم که «ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهور ایران، نیز روز یکشنبه با «زیاد النخاله»، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی و «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی درباره عملیات حماس گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

جنگ حماس و اسرائیل

وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای از تشدید تنش و خشونت‌های جاری میان اسرائیل و فلسطین عمیقا ابراز نگرانی کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اوج‌گیری این درگیری‌ها بار دیگر نشان داد که توقف طولانی روند صلح بیش از این قابل دوام نیست و تنها راه اساسی برون‌رفت از این درگیری اجرای راه‌حل دو کشوری و برپایی کشور مستقل فلسطین است. ما به همکاری با جامعه بین‌الملل برای یافتن راهی جهت برقراری صلح ادامه خواهیم داد و از تمام طرفین ذی‌ربط می‌خواهیم تا آرامش و خویشتن‌داری نشان دهند و آتش‌بس فوری را به اجرا گذراند.»

وزارت خارجه روسیه هم اسرائیل و فلسطین را به خویشتن‌داری فراخوانده و سیاست غرب را دلیل تنش‌های اخیر خاورمیانه می‌داند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای تاکید کرد که موضع اصولی روسیه همواره این بوده که بحران ۷۵ ساله اسرائیل و فلسطین راه‌حل نظامی ندارد و تنها با از سرگیری مذاکرات جامع به منظور تشکیل دولت مستقل برای فلسطین قابل حل است.

با این حال، سخنگوی جنبش حماس در این بین اعلام کرد: «ما در برابر یک دستاورد استراتژیک برای گردان‌های قسام هستیم که نبرد را با اقتدار و مدیریت و برنامه‌ریزی و اجرا، عالی اداره کرده است. هیچ آتش‌بسی در کار نیست و هیچ صدایی هم مافوق صدای نبرد نیست.»

وزیر جنگ اسرائیل هم اعلام کرد: «قواعد جنگ عوض شده است. غزه را طوری فلج می‌کنیم که تا ۵۰ سال آینده در یادها بماند.» گفتنی است که طبق گزارش خبرگزاری العربیه، پنتاگون ناو هواپیمابر حامل جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۳۵ را به خاورمیانه ارسال کرده است. آخرین اخبار موجود نیز حاکی از آن است که نیروهای حماس از طریق دریا به پایگاه زیکیم اسرائیل نفوذ کرده‌اند. پایگاه اسرائیلی روترنت هم گفته است که در حمله نیروهای مقاومت به شهرک‌های اسرائیلی اطراف غزه ۴۰ پلیس اسرائیلی کشته، ۱۲۰ نفر زخمی و ارتباط با ۱۸ نفر همچنان قطع است. طبق گفته نیروهای حماس، بیش از ۱۰۰ اسرائیلی از جمله پرسنل عالی‌رتبه نظامی نیز به اسارت گرفته شده‌اند.

لغو پروازهای بین‌المللی به اسرائیل

گفتنی است که جنگ حماس و اسرائیل در چند روز گذشته با لغو بسیاری از پروازهای بین‌المللی به فرودگاه بن‌گورین تل‌آویو همراه بوده است. شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی مانند آمریکن ایرلاینز، یونایتدایرلاینز و دلتا از جمله نخستین شرکت‌هایی بودند که پروازهای خود به اسرائیل را به طور موقت لغو کرده‌اند. خطوط هوایی کشورهای کره جنوبی، امارات، فرانسه و کانادا نیز کمی بعد از آمریکا پروازهای خود را به این فرودگاه لغو کردند. با این حال، گفتنی است که برخی از این پروازهای بین‌المللی در حال حاضر از فرودگاه ایلات، دومین فرودگاه اسرائیل، صورت می‌گیرد.

News Editor
Author: News Editor