• چ. اکتبر 23rd, 2024

افزایش نرخ بهره به 5 درصد چه تأثیری بر اقتصاد خانواده‌ها خواهد گذاشت؟

بانک مرکزی کانادا روز چهارشنبه 12 جولای 2023 نرخ بهره را 25 واحد دیگر افزایش داده و به 5 درصد رساند.

در حالی که تورم در نهایت در حال کاهش است و از اوج 8.1 درصدی به 3.4 درصد در ژوئن کاهش یافته است، با این حال همچنان بالاتر از هدف دو درصدی بانک مرکزی باقی مانده است.

یکی از دلایلی که قیمت‌ها در حال حاضر کاهش یافته است، این است که تأثیر اقتصادی تهاجم روسیه به اوکراین در چند ماه گذشته کمرنگ شده است. روند نزولی قیمت مواد اولیه و قیمت صنعتی نیز در این امر نقش دارد.اما این افزایش که بسیاری احتمال می‌دهند آخرین دور افزایش نرخ‌های بهره باشد، چه تأثیر بر اقتصاد خانوارهای کانادایی خواهد گذاشت.

◾️صاحبان خانه با وام مسکن دارای نرخ متغیر، بیشترین تأثیر را از افزایش نرخ احساس خواهند کرد. در نرخ های بهره بالاتر، وام گیرندگان باید سهم بیشتری از درآمد خود را صرف بازپرداخت بدهی کنند و هزینه کمتری را برای غذا و سایر ملزومات خانوار باقی بگذارند.
در حالی که نرخ بهره وام مسکن سهم قابل توجهی در افزایش هزینه‌های زندگی داشته است، قیمت مواد غذایی همچنان بالا باقی مانده است و در ماه می گذشته نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است.

◾️اعتبار و وام‌های دیگر
آنهایی که دارای خطوط اعتباری تضمین شده یا غیر تضمین شده هستند نیز تحت تأثیر افزایش نرخ قرار خواهند گرفت، زیرا نرخ بهره برای آن محصولات مالی مستقیماً با نرخ بهره پایه بانک مرکزی مرتبط است.

◾️کسانی که وام خرید خودرو دریافت کرده‌اند نیز با نرخ بهره بالاتری مواجه خواهند شد. اکثر وام های خودرو با نرخ ثابت هستند، بنابراین کسانی که باید وام خود را تمدید کنند احتمالا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

News Editor
Author: News Editor