• چ. اکتبر 23rd, 2024

بانک مرکزی کانادا در بحبوحه نشانه هایی از بهبود اقتصاد و کاهش تورم، نرخ بهره معیار خود را امروز چهارشنبه بدون تغییر در 5.0 درصد نگه داشت.

با این حال، بانک مرکزی در بیانیه‌ای هشدار داد که «پیشروی به سمت ثبات قیمت‌ها کند است و ریسک‌های تورمی افزایش یافته است» و این بانک آمادگی دارد در صورت نیاز افزایش بیشتری بر روی نرخ بهره داشته باشد.

به گفته اقتصاددانان و ناظران بازار انتظار می رفت توقف افزایش نرخ بهره به طور گسترده ای انجام شود.

این کار برای کاهش تورم افسارگسیخته، افزایش هزینه استقراض برای مشاغل و مصرف‌کنندگان و محدود کردن قدرت هزینه‌کردن کانادایی‌ها با صرف پول بیشتر برای پرداخت بدهی انجام شده است.

بانک مرکزی کانادا معتقد است که افزایش نرخ بهره در گذشته کارساز بوده است و در بیانیه روز چهارشنبه با استناد به “شواهد فزاینده” مبنی بر اینکه سیاست های پولی سخت تر “فشار قیمت ها را کاهش می دهد” کارساز است.

تورم کلی در واقع از زمان بالاترین رقم در 40 سال گذشته که در سال گذشته به آن رسید، در ماه سپتامبر به طور قابل توجهی کاهش یافت و به 3.8 درصد نزول کرد.

اما این نرخ هنوز بالاتر از هدف دو درصدی بانک مرکزی است و مقامات ابراز نگرانی کرده‌اند که کاهش تورم ممکن است قبل از رسیدن به آن نقطه متوقف شود.

بانک مرکزی کانادا با انتشار یک گزارش سیاست پولی به روز شده روز چهارشنبه، بر پیش بینی های خود مبنی بر کاهش تورم به دو درصد در سال 2025 تاکید کرد. اما هشدار داد که تداوم تورم اصلی و فشار ناشی از قیمت انرژی می تواند تورم را در این کشور بالاتر نگه دارد.

این بانک در کوتاه مدت، تورم را تا اواسط سال 2024 حدود 3.5 درصد پیش بینی می کند.

News Editor
Author: News Editor