• چ. اکتبر 23rd, 2024

برچسب‌های هشداردهنده جدید استعمال دخانیات از این هفته بر روی هر نخ سیگار درج می شود

مجموعه جدیدی از مقررات آژانس بهداشت کانادا که نیاز به برچسب هشدار بر روی نخ های سیگار دارد، قرار است از روز سه شنبه اجرایی شود.

این اقدام که در اوایل سال جاری اعلام شد، کانادا را به اولین کشور در جهان تبدیل می‌کند که این گام را در تلاش‌های مداوم برای کمک به افراد سیگاری‌ برای ترک این عادت و بازدارندگی افراد بالقوه از مصرف آن برداشته است.

عبارت روی هر نخ سیگار که به انگلیسی و فرانسوی روی کاغذ اطراف فیلتر نوشته شده است، از هشدار در مورد آسیب رساندن به کودکان و آسیب به اندام ها تا ایجاد ناتوانی جنسی و سرطان خون متغیر است. یکی از این هشدارها می گوید: «در هر پف زهر وجود دارد».

راب کانینگهام، تحلیلگر ارشد سیاست در انجمن سرطان کانادا، پیش بینی کرده است که این برچسب ها نوجوانانی را که تمایل به مصرف سیگار دارند منصرف می کند و والدین وابسته به نیکوتین را به مبارزه با آن وادار می کند. او در یک مصاحبه تلفنی گفت: «برای جوانانی که با «قرض گرفتن» سیگار از یک دوست استعمال آن را آزمایش می‌کنند، به این معنی است که سیگار را می‌بینند، حتی اگر بسته سیگار را یعنی جایی که هشدارها ظاهر می‌شود، نبینند. او می‌گوید: این پیام ها مکالماتی را بین نوجوانان در مورد مضرات سیگار ایجاد می کند، مثل اینکه”امروز چه هشداری دریافت کرده‌اید؟”

کانینگهام گغت: “اغلب این بچه ها هستند که والدین خود را ترغیب می کنند که استعمال دخانیات را ترک کنند و این اطلاعات و پیام های جدیدی را ارائه می دهد.” او خاطرنشان کرد که ده ها مطالعه در کانادا و سایر نقاط جهان اثربخشی چاپ هشدار روی هر سیگار را نشان می دهد.

ژان ایو دوکلوس، وزیر بهداشت سابق کانادا، در بیانیه‌ای در 31 مه با اعلام برچسب‌های هشدار جدید گفت: مصرف دخانیات همچنان یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشت عمومی در کانادا است و عامل اصلی قابل پیشگیری بیماری‌ها و مرگ‌های زودرس در این کشور است.

تبلیغات، اسپانسرینگ و حمایت از تنباکو در کانادا ممنوع است و از سال 1972 هشدارهایی روی پاکت‌های سیگار چاپ شده است.

در سال 2001، کانادا اولین کشوری بود که شرکت‌های دخانیات را ملزم به چاپ هشدارهای تصویری در بیرون بسته‌های سیگار و درج پیام‌های ارتقای سلامت کرد.

به گفته انجمن سرطان کانادا، از آن زمان تاکنون بیش از 130 کشور از این روش پیروی کرده اند.

News Editor
Author: News Editor