• چ. اکتبر 23rd, 2024

بعید است شهروندان کانادایی بتوانند از گذرگاه رفح عبور کنند

گذرگاه رفح امروز برای دومین روز پیاپی با تصمیم اسرائیل بسته شد و خروج شهروندان کانادایی از این گذرگاه فعلا بلاتکلیف مانده است.

علی رغم اینکه وزارت امور خارجه کانادا قول داده بود امروز شهروندان کانادایی از طریق گذرگاه رفح بتوانند غزه را ترک کنند، ولی با تصمیم اسرائیل برای بسته ماندن این گذرگاه و تشدید حملات به غزه این کار فعلا منتفی شده است.

به گزارش سی‌تی‌وی نیوز، «لویی دوما» سفیر کانادا در مصر در همین رابطه گفت: «ما امیدوار بودیم امروز این مرز برای تردد باز شود ولی متاسفانه هنوز نشده است.»

گذرگاه رفح بین غزه و مصر قرار دارد که پس از شکست مذاکرات اسرائیل و حماس، در رابطه با خروج اتباع خارجی برای دومین روز متوالی بسته است.

سفیر کانادا در مصر با اشاره به سخنان وزیر بهداشت مصر و فرماندار سینای شمالی در رابطه با عبور غیرنظامیان از گذرگاه رفح افزود: «تا به حال هنوز هیچ راه حلی برای این موضوع حتی برای عبور مجروحان حملات اسرائیل وجود نداشته است.»

وزارت امور خارجه کانادا پیش از این طی گفتگوهایی با مقامات اسرائیلی امیدوار بود شهروندان کانادایی امروز بتوانند از غزه خارج شوند.

سفیر کانادا در مصر یادآور شد: «ما با توجه به همه نشانه‌های دریافتی از مقامات اسرائیل امیدوار بودیم، ۲۰۰ تن از شهروندان کانادایی امروز و ۲۱۶ نفر دیگر از آن‌ها تا فردا بتوانند غزه را ترک کنند اما اختلاف نظر بین حماس، مصر و اسرائیل بر سر نحوه خروج افراد دوباره این مسیر را مسدود کرد.»

اتباع چند کشور در غزه هستند؟

سفیر کانادا در مصر ادامه داد: «البته شهروندان کانادایی‌ تنها اتباع خارجی مقیم غزه نیستند که نتوانسته‌اند آنجا را در بحبوحه درگیری‌هایی که با حمله حماس در ۷ اکتبر آغاز شد، ترک کنند بلکه مقامات حدود ۶۰ کشور در گذرگاه رفح منتظر خروج اتباع خودشان هستند. البته پیش از این اتباع کشورهای نروژ، نیوزلند، سوئد و رومانی موفق به خروج از غزه شده‌اند.»

نتانیاهو: تا زمانی که گروگان‌ها برنگردند غزه آتش‌بس نمی‌شود

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در پاسخ به درخواست‌های فزاینده برای آتش‌بس در غزه گفت تا زمانی که تمام ۲۴۰ گروگانی که توسط حماس در جریان حملات ۷ اکتبر اسیر شده‌اند، بازگردانده نشوند، حملات خود را به غزه متوقف نخواهد کرد.

وی با تکرار موضع دیرینه دولت خود در رابطه با ادامه حملات به غزه افزود: «همه باید بدانند که آتش‌بس غزه بدون بازگشت گروگان‌ها محال است. ما این را به دوستان و دشمنان خود می‌گوییم حملات‌مان را تا شکست کامل حماس ادامه خواهیم داد و هیچ جایگزینی برای ما وجود ندارد.»

گفتنی است روز گذشته وزرای خارجه قطر، عربستان، مصر، اردن و امارات متحده عربی در امان پایتخت اردن طی دیدار و گفتگو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از وی خواستند اسرائیل را برای آتش‌بس در غزه متقاعد کند.

News Editor
Author: News Editor