• چ. اکتبر 23rd, 2024

ثبت اولین ناشر زن سیاه پوست کانادایی در فهرست میراث مستند جهانی یونسکو

همزمان با دویستمین سالگرد تولد «مری آن شاد کری»، این زن بعنوان اولین ناشر زن سیاه پوست در برنامه‌ی حافظه‌ی جهانی یونسکو به ثبت رسید.

«مری آن شاد کری» بعنوان اولین ناشر زن سیاه پوست کانادا و آمریکای شمالی در برنامه‌ی حافظه‌ی جهانی یونسکو یا فهرست میراث مستند جهانی یونسکو ثبت شد.

به گزارش سی‌بی‌سی، فهرست میراث مستند جهانی یونسکو برنامه‌ای است که به تسهیل حفظ و دسترسی به اسناد فرهنگی و میراث مستند کمک می‌کند. آدرین شاد، مورخ، نویسنده و از نوادگان شاد کری در این رابطه گفت: «امسال دویستمین سالگرد تولد است و زمان خیلی خوبی برای این اتفاق بود.»

ثبت اولین ناشر زن سیاه پوست کانادایی در فهرست میراث مستند جهانی یونسکو

سوابق شاد کری، ناشر زن سیاه پوست کانادا در حال حاضر در آرشیو انتاریو و کتابخانه و آرشیو کانادا (LAC) نگهداری می‌شود و حاوی اسنادی از او از جمله نامه‌هایی که به اعضای خانواده و مخالفان سرشناس خود در بین سیاه پوست داده، پیش‌نویس مقاله‌های اولین روزنامه ضد برده‌داری کانادا و… است. در این آرشیو همچنین تنها تصویر شناخته شده از شاد کری وجود دارد.

آدرین با بیان اینکه بایگانی‌ها راه مهمی برای روشن کردن تاریخ جامعه سیاه پوست‌ها هستند افزود: «آن‌ها به ما می‌گویند که در آن زمان چه خبر بوده. او در مورد جامعه سیاه‌ پوست‌ها  چکار کرده و چه دستاوردهایی داشته است.»

برنامه حافظه جهانی یونسکو چیست؟

برنامه‌ی حافظه‌ی جهانی یونسکو از شاخص‌ترین نمونه‌های میراث مستند است. هر کشوری حافظه ملی خود را دارد و هر سال تعدادی از آن‌ها را برای ثبت جهانی پیشنهاد می‌دهد.

کودی گروت، رئیس کمیسیون حافظه جهانی کانادا در این رابطه گفت: «آرشیو شاد کری توسط آرشیو انتاریو و LAC به حافظه جهانی معرفی شد. در این آرشیو آثار بسیار مهمی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه او به عنوان یک زن سیاه پوست آزاد در کانادای آن زمان و انتاریوی معاصر کار می‌کرده است. همچنین تجربیات او به عنوان یک زن سیاه پوست و یک فعال مدنی هم در جنبش‌های حق رای و سپس در زمینه لغو برده داری در کانادا ثبت شده‌اند. این یکی از سریع‌ترین ثبتهایی بود که کمیته ثبت یونسکو با آن موافقت کرده است.»

گفتنی است میراث مستند جهانی یونسکو برنامه‌ای است که یونسکو برای حفظ و سهولت دسترسی به این آثار و به منظور افزایش آگاهی جهانی نسبت به خطراتی که میراث مستند جهانی را تهدید می‌کند، آنرا از سال ۱۹۹۲ به اجرا گذاشته است.

News Editor
Author: News Editor