• چ. اکتبر 23rd, 2024

جعل هویت توسط هوش مصنوعی و کلاهبرداری از مرد انتاریویی

هوش مصنوعی علاوه بر اینکه باعث پیشرفت جهان شده اما همین پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که کلاهبرداری‌های کلانی در کشورهایی همچون کانادا به وجود آید.

یک مرد انتاریویی در یک کلاهبرداری جعل هویت به سبک جدید، که در آن مظنونان از هوش مصنوعی برای تقلید صدای دوستان و خانواده استفاده می‌کنند، ۸ هزار دلار از دست داد.

مردی که از سی‌تی‌وی نیوز خواسته تا تنها «سم» خطاب شود، می‌گوید: «من همچنان فکر می‌کنم که او دوست عزیز من بود، زیرا صدایش خیلی خیلی شبیه به او بود.» این مرد اونتاریویی درباره حادثه می‌گوید که وی از شخصی تماس دریافت می‌کند که ادعا داشته دوست اوست و او قصد داشته در آینده نزدیک با او به ماهیگیری برود. مظنون به او می‌گوید که به دلیل ارسال پیامک هنگام رانندگی و ایجاد یک تصادف شدید، دستگیر شده است.

«سم» می‌گوید: «او گفت که برای نجات او حدود ۸ هزار دلار پول نقد لازم خواهد بود. در ضمن لازم به ذکر است که ادبیات و ویژگی گفتاری او نیز با دوستش یکسان بوده و این همان چیزی است که مرا در دام این کلاهبرداری انداخت.» آنچه در پی آن اتفاق افتاد، یک سری تماس‌های تلفنی دیگر از سوی فردی بود که ادعا می‌کرد وکیل دوستش است و سم در نهایت ۸ هزار دلار برای پول وثیقه به او پرداخت می‌کند.

اما زمانی که کلاهبرداران دوباره تلاش کردند تا پول بیشتری به دست آورند، سم تصمیم گرفت که با دوستش تماس بگیرد. به واسطه این تماس دوستش اعلام کرد که حالش خوب بوده و کاملاً از آنچه اتفاق افتاده بی‌اطلاع است.

«سم» تعریف میکند: «وقتی کلاهبردار با من تماس گرفت، به او گفتم که می‌دانم دوست من نیست. سپس سکوتی بین ما حکم فرما شد و سپس صدای عادی او را بدون کمک دستیار هوش مصنوعی از پشت تلفن شنیدم.»

به گفته کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، شبیه سازی صدا توسط مجرمان برای جعل هویت دوستان و اعضای خانواده یک مشکل رو به رشد در کانادا است و در حال حاضر یک مشکل بزرگ برای آمریکایی‌ها نیز به حساب می‌آید.

این کمیسیون می‌گوید که افراد در سال گذشته چیزی بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار به دلیل کلاهبرداری‌های مربوط به جعل هویت ضرر کرده‌اند.

جعل هویت توسط هوش مصنوعی و کلاهبرداری از مرد انتاریویی

جعل هویت توسط هوش مصنوعی و کلاهبرداری از مرد انتاریویی

«لوئیس گریزمن»، معاون مدیر بخش شیوه‌های بازاریابی FTC، می‌گوید که شبیه سازی صدا یک مشکل بزرگ است که کاربران برای جلوگیری از کلاهبرداری باید در مورد آن آگاه شوند.

شبیه سازی صدا یک فرآیند واقعی و شدنی است. آن‌ها می‌توانند تکه‌ای از صدای شما را برداشته و آن را بازتولید کنند و عملاً نتیجه خروجی از شما قابل تشخیص نخواهد بود. برای شبیه سازی صدای شما، یک کلاهبردار فقط به چند ثانیه از صحبت شما نیاز دارد که می‌تواند آن را شخصا ضبط کند، از رسانه‌های اجتماعی یا حتی از منشی تلفنی شما آن را بردارد.

وجه مشترک در تمام کلاهبرداری‌های مربوط به جعل هویت، ایجاد احساس فوریت و عجله داشتن فرد درخواست کننده پول است.

به گفته «گریزمن»، درخواست پول اضطراری از طریق حواله، کارت هدیه یا حتی نقدی، پرچم قرمز شماره یک است. اگر در مواقع اضطراری از فردی که ادعا می‌کند دوست یا عضو خانواده است تماس دریافت کردید، مستقیماً با او تماس بگیرید.

همچنین این کلاهبرداری‌ها تنها به دوستان و خانواده محدود نمی‌شود. کسب و کارها باید مراقب باشند که کسی تظاهر به رئیسی که به پول نیاز دارد نکند. برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که با نزدیکان خود یک کلمه رمز خاص داشته باشید و اگر شک دارید تلفن را قطع کنید و مستقیماً با آن شخص تماس بگیرید.

News Editor
Author: News Editor