• چ. اکتبر 23rd, 2024

دادگاه انتاریو در حکمی خانواده قربانیان هواپیمای اوکراین را مشمول دریافت میلیون ها دلار غرامت کرد

دیوان عالی دادگستری انتاریو بیش از 142 میلیون دلار به خانواده هشت مسافر پرواز 752 خطوط هوایی بین المللی اوکراین که بیش از سه سال پیش در اثر سرنگونی هواپیما بر فراز ایران جان خود را از دست دادند، پرداخت کرد.

این دادگاه از خانواده‌ها در شکایت علیه ایران و همچنین رهبر این کشور و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کرد که متهمان را مسئول اقدام تروریستی و صدمات و خسارات ناشی از آن به خانواده‌ها دانستند.

قاضی دیوید استینسون، در تصمیم خود، حکم داد که خانواده های قربانی با موفقیت ثابت کردند که شلیک به هواپیما طبق قوانین کانادا “اقدام تروریستی” است و خانواده ها مستحق دریافت خسارت هستند. این مبلغ شامل بیش از 16 میلیون دلار برای هر خانواده در غرامت تنبیهی و 1 میلیون دلار اضافی برای درد و رنج ناشی از دست دادن اعضای خانواده شان است. به برخی از خانواده ها نیز بین 150,000 تا 200,000 دلار برای هر قربانی به دلیل از دست دادن راهنمایی، مراقبت و همراهی غرامت تعلق گرفت. این خانواده ها خواهر و برادر، همسر و در یک مورد یک دختر 22 ساله را از دست دادند.

پرواز 752 در 8 ژانویه 2020 از تهران به کیف در حرکت بود که بلافاصله پس از برخاستن از زمین توسط شلیک موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد. 176 مسافر و خدمه کشته شده شامل 55 شهروند کانادایی، 30 مقیم دائم و سایر افراد دارای ارتباط با کانادا و همچنین افرادی از سوئد، اوکراین، بریتانیا، افغانستان و ایران بودند. سن قربانیان بین یک تا 74 سال متغیر بود.

دولت ایران می گوید که موشک های زمین به هوا که هواپیما را ساقط کرده است توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شلیک شده، اما معتقد است این اقدام یک اشتباه بوده و شلیک ها عمدی نبوده است. دولت کانادا و قربانیان از پذیرش این ادعا خودداری کرده اند.

حکم قاضی استینسون پس از تصمیم قبلی در دادگاه عالی انتاریو در سال گذشته صادر شد که به خانواده شش قربانی دیگر این فاجعه مجموعاً 107 میلیون دلار پرداخت کرد. در مجموع، این دو حکم به خانواده ها نزدیک به 250 میلیون دلار غرامت داده است.

ایران در هیچ یک از دو پرونده مدنی از خود دفاع نکرد و این احکام قضایی را غیرقانونی خواند.

اکنون پرسش اینجاست که آیا خانواده های قربانیان هرگز این غرامت ها را از دولت ایران دریافت خواهند کرد یا خیر.

News Editor
Author: News Editor