• چ. اکتبر 23rd, 2024

داروهای بدون نسخه برای سرماخوردگی و آلرژی موثر نیستند

سال‌هاست که «فنیل افرین» به عنوان دارو‌ی سرماخوردگی و آلرژی خرید و فروش می‌شود، با این وجود پزشکان بر بی‌اثر بودن آن‌ تاکید کرده‌اند.

به گفته‌ی کمیته مشورتی مستقل سازمان غذا و داروی ایالات متحده «فنیل افرین»، ماده بکار رفته متداول در بسیاری از قرص‌های ضد آلرژی و سرماخوردگی بدون نسخه، تاثیری در بهبود این بیماری‌ها ندارد.

به گزارش سی‌تی‌وی نیوز، فنیل افرین ماده اصلی مورد استفاده در محصولاتی مانند Benadryl Allergy Plus Congestion، Sudafed PE و Vicks Sinex است. این ماده اگرچه برای استفاده بی‌خطر در نظر گرفته شده اما سالهاست که بسیاری از پزشکان اثربخشی آنرا زیر سوال برده‌اند.

طبق داده‌های اخیر سازمان غذا و داروی آمریکا FDA که در جلسه دو روزه‌ی کمیته مشورتی داروهای بدون نسخه مطرح شده، این محصولات تنها در سال گذشته نزدیک به ۱.۸ میلیارد دلار فروش داشته اند.

فنیل افرین

این سازمان در سال ۱۹۷۰ فنیل افرین را برای استفاده بدون نسخه مجاز اعلام کرد، اما پس از سال ۲۰۰۵ که قانون دسترسی به داروهای OTC تهیه شده از یک ماده ضد احتقان مشابه به نام «سودوافدرین» تصویب شد، تجویز فنیل افرین را محدودتر کرد. کمیته علمی FDA در سال ۲۰۰۷ مجددا در این رابطه تحقیق کرد و به نتایج متفاوتی رسید و موافقت کرد که با وجود موثر بودن فنیل افرین در این رابطه تحقیقات بیشتری انجام شود.

این تحقیقات در سه بخش کارآزمایی بالینی انجام شد و نشان داد که استفاده از این ماده در داروهای سرماخوردگی به عنوان یک ضداحتقان در دوز معمولی موثر نیست.

حدود ۶۰ میلیون آمریکایی آلرژی دارند

هر ساله، بسیاری از آمریکایی‌ها به دنبال خرید داروهای بدون نسخه سرماخوردگی و آلرژی هستند. به گفته انجمن ریه آمریکا، حدود ۶۰ میلیون نفر در ایالات متحده آلرژی دارند و بزرگسالان آمریکایی سالانه ۲ تا ۴ بار در سال و در مجموع ۱ میلیارد بار در سال سرماخوردگی می‌گیرند.

مطالعات نشان می‌دهد سرماخوردگی علاوه بر آبریزش بینی و سرفه، می‌تواند آسم را تشدید کند و باعث بروز مشکلاتی در خواب شود. همچنین سرماخوردگی و آلرژی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی داشته باشد.

با این وجود داروسازان آمریکایی معتقدند تغییر در نام فنیل افرین می‌تواند برای آن‌ها گران تمام شود. بر همین اساس انجمن محصولات بهداشتی آمریکا بعنوان نماینده داروسازان داروهای بدون نسخه و مکمل‌های غذایی ضمن مخالفت با این تصمیم گفتند: از تصمیم کمیته مشورتی سازمان غذا و داروی آمریکا ناامید شدیم. این سازمان قبل از هر تصمیم و تغییری باید به پیامدهای ناخواسته و قابل توجه منفی آن برای داروسازان توجه کند.»

News Editor
Author: News Editor