• چ. اکتبر 23rd, 2024

در موزه ای در اسرائیل، پسربچه چهار ساله کوزه 3500 ساله را شکست!

پسر بچه‌ای چهار ساله در حین بازدید از موزه‌ای در شمال اسرائیل یک کوزه به قدمت ۳۵۰۰ ساله را شکست.

این کوزه که قدمت آن به عصر برنز بین ۲۲۰۰ تا ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد، به مدت ۳۵ سال در موزه «هخت» Hecht در دانشگاه حیفا در شمال اسرائیل به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه به طور تصادفی توسط یک پسربچه چهار ساله تکه تکه شد.

این کوزه در نزدیکی ورودی موزه بدون شیشه محافظ به نمایش گذاشته شده بود، چرا که مقامات موزه اعتقاد دارند در نمایش بدون مانع یافته‌های باستان‌شناسی، جذابیت خاصی وجود دارد.

پدر این پسر بچه گفت: «این کوزه پس از آن تکه تکه شد که پسرم از روی کنجکاوی سعی داشت بداند چه چیزی داخل این کوزه قرار دارد و به همین دلیل کوزه را به سمت خود کشید و باعث افتادن آن شد.»

یکی از مسئولان موزه، در این باره گفت: «مواردی وجود دارد که در آن، افراد عمداً به اشیای به نمایش درآمده آسیب می‌زنند. با چنین مواردی برخورد می‌شود و پلیس در جریان قرار می‌گیرد. اما در این مورد وضعیت اینگونه نبود. کوزه به طور تصادفی توسط کودک خردسالی که از موزه بازدید می‌کرد آسیب دید و واکنش ما در همین سطح خواهد بود.»

موزه «هخت» اعلام کرد که پس از این حادثه،  کودک و خانواده‌اش برای یک بازدید برنامه‌ریزی شده به نمایشگاه آثار باستانی این موزه دعوت شده‌اند.

به گفته مقامات موزه این کوزه که مربوط به زمان داوود و عصر پادشاهی سلیمان در منطقه کنعان در ساحل شرقی مدیترانه است، به احتمال زیاد برای حمل چیزهایی مانند شراب و روغن زیتون استفاده می‌شده است.

به نقل از خبرگزاری اسرائیلی Ynet، این کوزه در حفاری‌های سامره، منطقه مرکزی اسرائیل، پیدا شده و به مدت 35 سال است که در موزه به نمایش گذاشته می شود.

این ظرف سفالی به عنوان یک یافته باستان شناسی نادر به حساب می آمد، زیرا بر خلاف بسیاری از کوزه های دیگر، که قبلاً تکه تکه شده کشف شده بودند، این کوزه سالم و دست نخورده کشف شده بود.

گفته می شود که یک کارشناس برای بازسازی و مرمت کوزه تعیین شده و در مدت زمان کوتاهی این شیء باستانی به محل خود بازگردانده خواهد شد.

News Editor
Author: News Editor