• چ. اکتبر 23rd, 2024
FILE PHOTO: Canadian Foreign Minister Melanie Joly attends a joint news conference with U.S. Secretary of State Antony Blinken, at the State Department in Washington, U.S., September 30, 2022. REUTERS/Evelyn Hockstein

دولت فدرال ضمن حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در راستای پیگیری حقوق زندانیانی که بی‌دلیل در کشورهای دیگر دستگیر شده‌اند اقدام خواهد کرد.

دولت جاستین ترودو قصد دارد هفته آینده ضمن حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با کمک بازداشت شدگان سابق مانند مایکل کوریگ، علیه کشورهایی که از مردم به عنوان مهره در منازعات دیپلماتیک استفاده می‌کنند موضع گیری کند.

به گزارش سی‌تی‌وی‌نیوز، ملانی جولی وزیر امور خارجه دولت جاستین ترودو در این رابطه گفت: «ما در بحبوحه یک بحران امنیتی بین المللی هستیم و واقعیت این است که کانادا و سازمان ملل اکنون با این موضوع درگیر است. بنابراین اکنون زمان برقراری ارتباط با گروه وسیعی از شرکا است.»

جولی در رابطه با راه‌های جلوگیری از دستگیری خارجی‌ها به دلایل سیاسی توسط کشورها میزبان نشستی با حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سازمان ملل و همتایان خود در کشورهای کاستاریکا، مالاوی و… خواهد بود. این اقدام بخشی از تلاش‌هایی است که دولت جاستین ترودو از فوریه ۲۰۲۱ در برابر بازداشت‌های خودسرانه آغاز کرده است.

این جلسه هفته آینده و جهت دیدار با افرادی است که خودسرانه بازداشت شدند از جمله مایکل کووریگ، دیپلمات سابق کانادایی که بیش از هزار روز در چین زندانی شد برگزار می‌شود. همچنین قرار است با جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار آمریکایی، که به مدت ۱۸ ماه در ایران زندانی بوده نیز گفتگو شود.

جولی تصریح کرد: «این اقدام ما در مقابله با بازداشت‌های خودسرانه و شامل طیف وسیعی از کشورها به ویژه کشورهای کوچکی که اتاوا با آن‌ها تماس مکرر ندارد مانند پاناما، تونگا و بنین می‌شود.»

وزیر امور خارجه کانادا با تاکید بر اینکه کانادا همچنان به دوستان سنتی خود در گروه ۷ یا ناتو متکی است و در کنار آن‌ها بدنبال کشورهای همفکر بیشتر است خاطرنشان کرد: مجمع عمومی سازمان ملل بهترین مکان برای دیدار با سران دولت و وزرای خارجه این کشورها است. ما باید روابط جدیدی را ایجاد کنیم تا شرکای مناسبی برای تقویت اهمیت قوانینی که از زمان جنگ جهانی دوم ما را ایمن نگه داشته اند، داشته باشیم. هدف من نیز تعامل با آن‌ها، گوش دادن به خواشته‌هایشان و تلاش برای یافتن راه حل‌های مشترک در حل مشکلات‌مان خواهد بود.

جاستین ترودو

قرار است ملانی جولی و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در شهر نیویورک به هم بپیوندند و سپس به اتفاق با کشورهایی مورد نظرشان ارتباط برقرار کنند.

جولی همچنین در جلسه زنان و دختران افغانستانی سازمان ملل شرکت خواهد کرد که به گفته او، هم شامل ارزیابی نیازهای بشردوستانه و هم حمایت از سازمان‌هایی که در سازمان ملل متحد برای کاهش فشار بر روی زنان افغانستانی فعالیت دارند می‌شود.

News Editor
Author: News Editor