• چ. اکتبر 23rd, 2024

روز مبارزه با کالا شدن انسان

قاچاق انسان یکی از هولناک‌ترین جنایاتی است که در جامعه امروز انجام می‌شود، به ویژه زمانی که کودکان در آن نقش داشته باشند. قاچاقچیان سالانه ۲۵ میلیون نفر را استثمار می‌کنند که این رقم معادل کل جمعیت استرالیا است.

امروز سی‌ام جولای، روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان است. این یک جنایت جدی و نقض شدید حقوق بشر است.

هرساله هزاران کودک، زن و مرد از کشورهای خود به دست قاچاقچیان به خارج برده می‌شوند. تقریباً تمام کشورها در جهان تحت تأثیر قاچاق هستند چه به عنوان کشور مبدا، ترانزیت یا مقصد قربانیان. UNODC به عنوان نگهبان کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرایم سازمان یافته فراملی UNTOC و پروتکل‌های آن، به کشورها در تلاش‌هایشان برای اجرای پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق انسان کمک می‌کند.

این جنایت را می‌توان برده‌داری مدرن و یک مشکل بزرگ در سراسر جهان خواند که فقط تعداد کمی از کشورها از آن مصون هستند.

قاچاقچیان سالانه ۲۵ میلیون نفر (معادل کل جمعیت استرالیا) را استثمار می‌کنند. قربانیان برای سود ربایندگان‌شان استفاده می‌شوند، زیرا میانگین این صنعت ۱۵۰ میلیارد دلار در سال است و همچنان رو به افزایش است.

قاچاق زنان و دختران

قاچاق زنان و دختران

در حالی که پسران و مردان قربانی قاچاق می‌شوند اکثر افرادی که نه تنها برای کار بلکه برای بهره برداری جنسیتی قاچاق می‌شوند، زن و دختر هستند.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۲۱ توسط دفتر مبارزه با مواد مخدر و جنایت سازمان ملل منتشر شد، از هر ۱۰ قربانی شناسایی شده قاچاق انسان در سطح جهان، ۷ نفر زن و دختر هستند.

روز جهانی مبارزه با کالا شدن انسان توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه A/RES/68/192 اعلام شد. بحران‌های جهانی، درگیری‌ها و وضعیت اضطراری آب و هوایی خطرات قاچاق را تشدید می‌کنند.

جابجایی و نابرابری‌های اجتماعی-اقتصادی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و آن‌ها را در برابر استثمار توسط قاچاقچیان انسان آسیب‌پذیر می‌کند.

کسانی که فاقد ثبات قانونی، امکانات بهداشتی، شغل مفید و پول ساز هستند، فقرا و کم سوادان اغلب بیش از دیگران هدف قاچاقچیان انسان قرار می‌گیرند. در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۱ درصد قاچاق‌های انسان شناسایی و ۲۷ درصد عاملان آن‌ها محکوم شدند که نشان دهنده کندی جهانی در واکنش به قاچاق انسان است.

همه‌گیری کووید-۱۹ نیز شرایط قاچاق انسان را زیرزمینی کرد و به طور بالقوه خطرات را برای قربانیان افزایش و محکومیت مقامات را کاهش داد. در حقیقت، فقط ۴۱ درصد از قربانیان موفق به فرار شده و جرات مراجعه به مقامات را پیدا می‌کنند.

اهداف سال ۲۰۲۳

کمپین روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان در سال ۲۰۲۳ با هدف افزایش آگاهی از تحولات و روندهای آزاردهنده شناسایی شده در آخرین گزارش جهانی UNODC در مورد کالایی شدن انسان و از دولت ها، مجریان قانون، خدمات عمومی و جامعه مدنی می‌خواهد تا تلاش‌های خود را ارزیابی و افزایش دهند.

مبارزان با قاچاق انسان با هشتگ پایان دادن به قاچاق انسان اعلام می‌کنند که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این جنایت با بی‌تفاوتی و مصونیت فزاینده مواجه شود. ما باید تاب آوری در برابر استثمار و مسائل اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی زمینه‌ای که منجر به قاچاق می‌شود را تقویت کنیم.

قاچاق انسان

ما باید همه را نسبت به موضوع قاچاق انسان حساس کنیم، بنابراین توجه را به سمت کسانی که می‌توانند از نظر تغییر سیاست و مدیریت منابع ملی برای تقویت اقدامات پیشگیرانه، بهبود شناسایی قربانیان، افزایش حمایت از بازماندگان و پایان دادن به مصونیت از مجازات، ایجاد کنند، سوق می‌دهیم.

وطیفه ما چیست؟

برای مبارزه با قاچاق انسان تمام افراد وظیفه دارند و باید واکنش نشان دهند از جمله انتشار پیام‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی را برای روز جهانی با هشتگ پایان دادن به قاچاق انسان را به اشتراک بگذارند، لایک کنند و در مورد آن‌ها نظر دهند.

همچنین به صندوق امانی داوطلبانه سازمان ملل متحد برای قربانیان قاچاق انسان کمک مالی کنند. به انجمن قلب آبی بپیوندند یا ایده‌های بیشتری در مورد نحوه حمایت از کمپین پیشنهاد دهند. وارد چالش عکس شوند و تصاویر هشدار دهنده را منتشر کنند.

AMG News
Author: AMG News