• چ. اکتبر 23rd, 2024

طبق گزارشات مرکز آمار کانادا، رکورد افزایش جمعیت کانادا امسال به لطف مهاجران شکسته شده است و به بالاترین حد خود رسیده است.

به گفته‌ی مرکز آمار کانادا، این کشور احتمالا یکی از معدود کشورهایی بوده است که از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ شاهد چنین افزایش جمعیتی بوده است. جمعیت کانادا از ۱۶ ژوئن امسال از ۴۰ میلیون گذشت و در یکم ژوئیه به ۴۰ میلیون و ۹۷ هزار و ۷۶۱ نفر رسید که می‌توان گفت به نسبت سال گذشته حدود یک میلیون نفر (یا ۲.۹ درصد) افزایش یافته است. این مرکز همچنین در گزارش خود اعلام کرد این آمار نشان می‌دهد که کانادا در میان کشورهای گروه هفت و ۲۰ کشور برتر جهان شاهد سریع‌ترین رشد جمعیت بوده است.

با اینکه تفاوت نرخ تولد و مرگ مسئول دو درصد از این روند افزایشی هستند، به گفته‌ی مرکز آمار کانادا، ۹۸ درصد از این افراد مهاجران بین‌المللی بوده‌اند که باعث رشد جمعیت کانادا شده‌اند. جالب است بدانید که نرخ باروری کانادا هم در حال حاضر تعریف چندانی ندارد و در حال حاضر در پایین‌ترین حد خود قرار دارد.

در این گزارش همچنین آمده است: «حدود ۲ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۶۷۹ نفر از اول جولای ۲۰۲۳ در کانادا اقامت غیردائم داشتند که نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته‌اند. این داده‌ها نشان می‌دهند که کانادا امسال شاهد بیشترین تعداد مهاجران غیردائم در تاریخ خود بوده است.»

این گزارش همچنین از افزایش مجوزهای کار و تحصیل خبر می‌دهد که تا حدودی در راستای برنامه‌های دولت برای اسکان بیشتر مهاجران و در نهایت رفع کمبود نیروی کار در بخش‌های مختلف بوده است. طبق آخرین گفته‌های سازمان مهاجرت و پناهندگی کانادا، اهداف مهاجرتی این کشور در سه سال آینده هر سال افزایش خواهد یافت و در نهایت تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

دولت فدرال در ماه مارس جاری برای فارغ‌التحصیلانی که دارای مجوز کار هستند این امکان را فراهم کرد تا بتوانند با تمدید یا دریافت مجوز کار جهت اقامت در کانادا و کسب تجربه شغلی تا ۱۸ ماه زمان داشته باشند. در آن زمان، حدود ۱۲۷ هزار مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی وجود داشت که در سال ۲۰۲۳ منقضی می‌شد. البته باید اضافه کنیم که در بین ۲ میلیون نفری که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم، ده‌ها هزار اوکراینی وجود دارند که پس از جنگ بین روسیه و اوکراین توانستند به کانادا نقل مکان کنند.

گفتنی است که اعداد امسال همچنین نشان‌دهنده تغییر نحوه شمارش ساکنان دائم توسط مرکز آمار کاناداست. این آژانس پس از آنکه  CIBC Capital Markets اعلام کرد تعداد واقعی ساکنان غیردائم کانادا تقریبا یک میلیون کمتر از آمار فعلی است، در تلاش برای بهبود دقت خود امسال روش جدیدی را ابداع کرده است. در نهایت طبق این گزارش، اگر نرخ رشد جمعیت امسال در آینده ثابت بماند، جمعیت کانادا در ۲۵ سال آینده دو برابر خواهد شد.

گزارشات مرکز آمار کانادا نشان می‌دهد که آلبرتا از ژوئیه ۲۰۲۲ تا ژوئیه ۲۰۲۳ شاهد سریع‌ترین رشد جمعیتی این کشور بوده است. البته باید اضافه کنیم که این رشد علاوه بر مهاجرت‌های بین‌المللی نتیجه دستاوردهای بی‌سابقه مبادلات مهاجران بین استانی نیز بود. گفتنی است که استان‌های دریایی نیز هر کدام شاهد سه درصد رشد جمعیت کانادا بودند. این آمار برای جزیره پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک به ترتیب ۳.۹، ۳.۲ و ۳.۱ درصد اعلام شده است.

ساسکاچوان، مانیتوبا، انتاریو و کبک نیز در این بین شاهد افزایش جمعیت بودند. جالب است بدانید که انتاریو (با تعدادی معادل تقریبا یک میلیون نفر)، کبک (با تعدادی معادل تقریبا نیم میلیون نفر) و بریتیش کلمبیا (با تعدادی معادل تقریبا ۴۰۰ هزار نفر) از اول جولای دارای بیشترین جمعیت ساکنان غیردائم کانادا بوده‌اند.

News Editor
Author: News Editor