• چ. اکتبر 23rd, 2024

ساکنین تورنتو “اربی ان بی” را مقصر گران شدن اجاره‌ها می‌دانند

در پی تحقیقات اخیر در کانادا، ساکنین شهر تورنتو علاوه بر اینکه افزایش نرخ تورم را یکی از عوامل افزایش نرخ اجاره بها در این شهر می‌دانند، سایت Airbnb را که برای اجاره‌های کوتاه مدت به گردشگران کانادایی می‌باشد را مقصر دیگری در رابطه با گران شدن اجاره مسکن می‌دانند.

نتایج یک مطالعه در رابطه با بازار اجاره بها در تورنتو نشان می‌دهد تورنتویی‌ها معتقدند Airbnb (سایت اجاره‌های کوتاه مدت) موجب افزایش اجاره‌های بلند مدت مسکن شده است.

به گزارش بلاگتو، با عبور از زمان همه گیری و مساعدت‌های موجران با مستاجران، طی ماه‌های اخیر اجاره بها در سراسر کانادا بخصوص تورنتو افزایش زیادی داشته بطوریکه بسیاری از مستاجران مجبور به زندگی در آپارتمانهای مشترک شده‌اند.

۲۶۰۰ دلار برای یک واحد یک خوابه

اکنون مستاجران تورنتویی باید برای یک واحد یک خوابه ماهانه دو هزار و ۶۰۰ دلار و ۱۳۰۰ دلار برای یک آپارتمان مشترک بپردازد.

این امر عمدتاً به دلیل تورم و افزایش نرخ‌ بهره بوجود آمده است تا مالکان بتوانند قبوض‌شان پرداخت کنند. عامل دیگری که برخی اکنون به آن اشاره می‌کنند، تعداد زیاد واحدها برای اجاره‌های کوتاه‌مدت Airbnb است.

تحقیقات نشان داده است که وقتی لیست اجاره‌های کوتاه مدت افزایش می‌یابد خود به خود قیمت اجاره‌های دراز مدت نیز افزایش می‌یابد. یک مطالعه نیز نشان می‌دهد، راحتی و گران‌تر بودن اجاره‌های کوتاه‌مدت می‌تواند باعث می‌شود که برخی از صاحبخانه‌ها املاک خود را از اجاره‌های بلندمدت، که هدف آن ساکنان محلی است، به اجاره‌های کوتاه‌مدت با هدف جذب گردشگران تغییر دهند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد افزایش یک درصدی فهرست‌های Airbnb در هر منطقه خاص با افزایش ۰.۰۱۸ درصدی سالانه نرخ اجاره دراز مدت مسکن همراه است و وقتی فهرست منازل Airbnb ۲۶ درصد افزایش می‌یابد قیمت اجاره دراز مدت نیز سالانه ۴۴ درصد افزایش می‌یابد.

یک تجزیه و تحلیل محلی نیز پیشتر نشان داد که وضعیت در تورنتو حتی بدتر است به طوری که نرخ اجاره به ازای هر یک درصد افزایش فهرست‌های Airbnb در هر کیلومتر مربع ۰.۰۹ درصد افزایش می‌یابد. این مطالعه نشان می‌دهد فعالیت این پلتفرم موجب کاهش واحدهای مسکونی دراز مدت برای ساکنان دائمی شده است.

محققان دریافتند به ازای هر ۱۰ درصد از دست دادن واحدهای موجود در یک کیلومتر مربع در تورنتو، قیمت اجاره بها ۳.۱ درصد افزایش می‌یابد.

گسترش اجاره‌های کوتاه‌مدت همچنین توسعه‌دهندگان بزرگ و سرمایه‌گذاران آن‌ها را بر آن داشته تا ساخت‌های جدیدشان را بر اساس تامین نیاز  Airbnb بسازند.

در حالی که هجوم گردشگران سود مالی غیرقابل انکاری را برای تورنتو به ارمغان می‌آورد، واضح است که اجازه کوتاه مدت برای داشتن چنین نفوذ قابل‌توجه و در حال گسترشی، اثرات بسیار مخربی برای ساکنان دائم این شهر خواهد داشت.

News Editor
Author: News Editor