• چ. اکتبر 23rd, 2024

سیل مرگبار لیبی از خود ۲ هزار کشته بر جای گذاشت

A man and a girl use a makeshift raft as they cross a flooded street, following rains during the monsoon season in Hyderabad, Pakistan August 24, 2022. REUTERS/Yasir Rajput NO RESALES. NO ARCHIVES. TPX IMAGES OF THE DAY

فجایع طبیعی این هفته در جهان این بار گریبان‌گیر کشور لیبی شد. در پی سیل وحشتناک در این کشور نزدیک به ۲۰۰هزار نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش سی‌تی‌وی نیوز کانادا، طوفان حاره‌ای طی روزهای اخیر در شرق لیبی مرگبار شده و خسارات زیادی را بر جای گذاشته است. رئیس از دولت‌ها شرقی لیبی روز دوشنبه اعلام کرد که احتمالا ۲ هزار نفر در اثر سیلی که بخش‌های شرقی این کشور را در نوردیده است، کشته شده‌اند. «اسامه حمد»، نخست وزیر این کشور، روز دوشنبه در شبکه نلویزیونی المسار گفت که احتمالا ۲ هزار نفر از ساکنان شهر شرقی درنا کشته و هزاران نفر دیگر هم ناپدید شده‌اند. او گفت که سیل تمام محله‌های این شهر را با خود برده است. متاسفانه آخرین گزارشات اخیر حاکی از آن است که مرگ ۲۷ تن از قربانیان این حادثه به طور قطع تایید شده است. «عثمان عبدالجلیل»، وزیر بهداشت دولت شرقی لیبی بعدازظهر روز دوشنبه اعلام کرد که حداقل ۵۰ نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند و وضعیت شهر درنا همچنان نامشخص است و این شهر در حال حاضر کاملا از دسترس خارج است.

سیل مرگبار لیبی از خود ۲ هزار کشته بر جای گذاشت

هلال احمر لیبی هم اعلام کرد که ارتباط خود را با یکی از امدادگران از دست داده است. ظاهرا این فرد در تلاش بود تا به یک خانواده که در سیل گیر کرده بودند کمک کنند. نخست وزیر لیبی هم امروز سه روز عزای عمومی اعلام کرد و دستور داد که پرچم‌های این کشور به حالت نیمه افراشته در بیایند.

لیبی کشوری است که بیش از شش میلیون نفر جمعیت دارد و پس از بیش از یک دهه درگیری همچنان از ضعف زیرساخت‌های حیاتی رنج می‌برد. این کشور پس از قیام ناتو در سال ۲۰۱۱ و سرنگونی «معمر قذافی» آرامش خود را از دست داد و در هرج و مرج فرو رفت. مردم مصیب‌زده این کشور حالا با خسارات جبران‌ناپذیر سیل دست و پنجه نرم می‌کنند و به شدت نیاز به کمک دارند.

این کشور نفت‌خیز طی دهه گذشته بین دولت‌های شرقی و غربی لیبی تقسیم شد و هر یک از این دولت‌ها توسط گروه‌های مسلح و شبهه نظامیان دولت‌های خارجی حمایت می‌شدند. همچنین انتظار می‌رود که این سیل مرگبار به زودی به بخش‌هایی از غرب مصر برسد و مقامات هواشناسی درباره احتمال بارندگی شدید هشدار داده‌اند.

News Editor
Author: News Editor