• چ. اکتبر 23rd, 2024

طرح یارانه فدرال خدمات دندانپزشکی در کانادا از هفته آینده اجرایی می‌شود

طرح یارانه فدرال خدمات دندانپزشکی در کانادا، به عنوان بزرگترین برنامه منافع عمومی، از هفته آینده عملی شده و فاز اول آن برای سالمندان است.

دولت فدرال روز دوشنبه جزئیات مربوط به طرحی که کانادایی‌ها مدت‌ها در انتظار آن بودند و هدف آن کمک به کانادایی‌های فاقد بیمه در پرداخت هزینه خدمات دندانپزشکی در کانادا است را منتشر کرد. متخصصان این حوزه می‌گویند که آنها به موضوعاتی نظیر تأثیر کمبود کارکنان و پوشش‌های بیمه خصوصی نیز توجه داشته‌اند.

به این ترتیب، سالمندان بالای ۸۷ سال اولین گروهی خواهند بود که برای پیوستن به طرح دندانپزشکی یارانه‌ای فدرال دعوت می‌شوند، زیرا اتاوا به تدریج شرکت کنندگان واجد شرایط را در طول ۱۲ ماه آینده ثبت‌نام می‌کند.

برآورد هزینه این برنامه در حال حاضر ۱۳ میلیارد دلار است که  در طی پنج سال آینده به بدنه سیستم تزریق می‌شود و در طول سال آینده به آرامی گسترش می‌یابد و همه سالمندان واجد شرایط، کودکان زیر ۱۸ سال و افراد دارای معلولیت را شامل می‌شود.

طرح یارانه فدرال خدمات دندانپزشکی در کانادا از هفته آینده اجرایی می‌شود

اولین گروه از سالمندانی که یارانه هزینه دندانپزشکی در کانادا را دریافت می‌کنند، تا ماه مه نمی‌توانند برای ویزیت‌های دندانپزشکی خود اقدام کنند، اگرچه تاریخ دقیق پوشش از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

برنامه بیمه با بودجه فدرال، که توسط حزب دموکرات‌های نوین توسعه یافته است، برای افرادی با درآمد سالانه خانوار کمتر از ۹۰ هزار دلار که به بیمه خصوصی دسترسی ندارند، در نظر گرفته شده است.

خانواده‌هایی که کمتر از ۷۰ هزار دلار درآمد دارند، هزینه‌ای برای خدمات دندانپزشکی خود نخواهند پرداخت. سایرین بسته به درآمد خانواده‌شان، مبلغی معادل ۴۰ تا ۶۰ درصد از کل هزینه خدمات را پرداخت خواهند کرد.

«مارک هالند»، وزیر بهداشت، در یک کنفرانس خبری گفت: «بسیاری از مردم از دریافت مراقبت‌های مورد نیاز خود صرفاً به دلیل گران بودن آن اجتناب کرده‌اند و به همین دلیل پیاده سازی طرح یارانه خدمات دندانپزشکی در کانادا ضروری است.»

بزرگترین برنامه منافع عمومی در تاریخ کانادا

هالند گفت: « این طرح هزینه اضافی بسیار زیادی برای سیستم بهداشت و درمان داشته است، اما پیش از این شأن و منزلت یک فرد زیر سوال می‌رفت چرا که مردم باید منتظر می‌ماندند تا سلامت دهان و دندان آنها به حدی وخیم شود که مجبور شوند در اتاق اورژانس تحت درمان قرار گیرند.  اما ما می‌دانیم که می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.»

او گفت که جزئیات خدمات دقیقی که تحت پوشش یارانه خدمات دندانپزشکی در کانادا قرار می‌گیرد هنوز منتشر نشده است، اما این خدمات شامل مراقبت‌های پیشگیرانه‌ی تشخیصی، ترمیمی و جراحی، از جمله استفاده از اشعه ایکس، پرکردن، درمان کانال ریشه و پروتز دندان و غیره خواهد بود.

همچنین حزب لیبرال‌های حاکم جزئیاتی را درباره میزان بازپرداخت ارائه‌دهندگان خدمات دندانپزشکی در کانادا برای خدمات خاص منتشر نکرده‌ است، که همین امر ارزیابی میزان پرداخت از جیب افراد تحت پوشش را دشوار می‌کند.

دولت تخمین می‌زند که ۹ میلیون کانادایی فاقد پوشش خصوصی بیمه هستند.

«تری بیچ»، وزیر خدمات شهروندان، گفت که هنگامی که همه ساکنان کانادایی تا سال ۲۰۲۵ واجد شرایط شوند، این طرح تبدیل به بزرگترین برنامه منافع عمومی در تاریخ این کشور خواهد شد.

انجمن دندانپزشکی کانادا، که مدت‌هاست خواستار بهبود دسترسی به مراقبت‌های دندانی برای ساکنان کم درآمد و آسیب‌پذیر کانادایی شده است، از انتشار خبر مربوط به پوشش هزینه دندانپزشکی در کانادا استقبال کرد. رئیس این انجمن دکتر «هدر کار» گفت که او معتقد است هزاران کلینیک دندانپزشکی باید برای پذیرش هجوم احتمالی بیماران جدید گام‌های جدیدی را بردارند.

طرح یارانه فدرال خدمات دندانپزشکی در کانادا از هفته آینده اجرایی می‌شود

در آخرین بودجه فدرال خود، دولت متعهد شد که از سال ۲۰۲۵، نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار برای سهولت دسترسی بیشتر به خدمات دندانپزشکی در کانادا اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: «ما مانند سایر بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی با کمبود نیرو مواجه هستیم. بنابراین آنچه من امیدوار هستم این است که بخشی از صندوق دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان در جهت رسیدگی به برخی از این مسائل هزینه شود.»

دولت تا حد زیادی نگرانی‌های مطرح شده توسط متخصصان دندانپزشکی، در مراحل اولیه برنامه‌ریزی در مورد پتانسیل کارفرمایان و استان‌ها برای کاهش یا حذف برنامه‌های خود را برطرف کرده و در عوض افراد را به برنامه فدرال ارجاع داده است.

دکتر «براک نیکولوچی»، رئیس انجمن دندانپزشکی انتاریو می‌گوید: «دو سوم کانادایی‌ها به مراقبت‌های دندانپزشکی درجه یک دسترسی دارند و ما نمی‌خواهیم آنها را از دست بدهیم. اگر این بیماران شروع به ناپدید شدن کنند، رقم ۱۳ میلیارد دلاری که برای پنج سال در نظر گرفته شده است، می‌تواند شروع به افزایش کند.»

هالند توضیح داد که در حال مذاکره با صنعت بیمه، استان‌ها و کسب و کارها برای حفظ پوشش فعلی خود است. هالند گفت: «این موضوع مهم است که بگوییم که هدف امروز پر کردن شکاف‌ها است تا اطمینان حاصل شود که افرادی که به مراقبت دسترسی ندارند تحت درمان قرار می‌گیرند. ما مطمئناً با کل صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه همکاری خواهیم کردم تا مطمئن شویم که خواسته‌هایمان برطرف می‌شود.»

نظر احزاب مختلف درباره یارانه هزینه دندانپزشکی در کانادا

طرح بیمه یک رکن کلیدی در معامله تامین و اعتماد لیبرال‌ها با دموکرات‌های نوین برای جلب حمایت حزب مخالف در آرای کلیدی است.  حزب NDP در بیانیه‌ای این خبر را تحسین کرد و طرح را  «برنامه ملی مراقبت از دندانNDP » نامید.

وزرای لیبرال نیز اعتبار این طرح را به دان دیویس، منتقد بهداشت حزب NDP مرتبط ساختند و از نقش او در توسعه و حمایت از این برنامه حمایت کردند.

دیویس گفت که با همکاری مشترک با همکاران لیبرال، نیودموکرات‌ها به تسهیل دریافت مراقبت‌های دندانی توسط نه میلیون کانادایی کمک کرده‌اند. وی گفت که اغراق نیست اگر بگوییم این طرح بزرگترین برنامه گسترش سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی در کانادا در چندین نسل اخیر است.

محافظه کاران به درخواست اظهار نظر در مورد این برنامه یا ارائه پیش‌بینی‌های خود پاسخی ندادند.

شروع فرآیند ثبت نام در این طرح

انتظار می‌رود دولت این هفته نامه‌هایی را برای سالمندان واجد شرایط ارسال کند تا از آنها دعوت کند برای برنامه یارانه خدمات دندانپزشکی در کانادا درخواست دهند. پس از دریافت نامه، آنها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و شروع فرآیند ثبت‌نام، با یک مرکز تماس دولتی ارتباط برقرار کنند.

بیچ گفت: «هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای برای هیچ کانادایی که در حال حاضر واجد ثبت نام است، وجود ندارد، تنها باید اطمینان حاصل شود که شما مالیات خود را ثبت می‌کنید.»

پرونده‌های مالیاتی به دولت کمک می‌کند تا تعیین کند که آیا افراد شرط درآمدی را برآورده می‌کنند و آیا از طریق کارفرمایان خود بیمه دارند یا خیر.

در ماه مه، دولت قصد دارد یک پورتال آنلاین نیز برای افرادی که مایل به ثبت نام هستند راه‌اندازی کند.

News Editor
Author: News Editor