• چ. اکتبر 23rd, 2024

فهرست کلمات سال ۲۰۲۳ منتشر شد

چه کلمه‌ای سال گذشته را برای شما تعریف می‌کند؟ به نظر شما کلمه سال ۲۰۲۳ چیست؟ در این مقاله دو کلمه منتخب سال ۲۰۲۳ معرفی شده‌اند.

اگر یک کلمه در زبان انگلیسی وجود داشته باشد که بتواند سال ۲۰۲۳ را توصیف کند، به نظر شما آن کلمه چیست؟ شاید یکی از ۶۹۰ کلمه و عبارت جدیدی که دیکشنری وبستر به تازگی به فرهنگ لغات خود اضافه کرده است. beast mode یکی چندین کلمه سال ۲۰۲۳ است که به معنی تمرین و ورزش روتینی است که از سال گذشته تا به حال آن را انجام داده‌اید. chef’s kiss هم کلمه جدید دیگری است که به معنای زمانی است که شما بالاخره بهترین روش پخت کوکی شکلاتی را کشف کرده‌اید. شاید این کلمه حتی چیزی باشد که بارها در مکالمات روزمره‌تان شنیده‌اید و راجع به آن بحث کرده‌اید. با این حال، کلمه منتخب شما هر چیزی که باشد، طبق گفته برجسته‌ترین دیکشنری‌های دنیا، برخی از اصطلاحات هستند که از تاثیر بیشتری برخوردارند. این موارد اصطلاحاتی هستند که ممکن است به یک فرهنگ، یک بحث و یا افکار عمومی اشاره کند.

به همین دلیل هم دیکشنری کمبریج و کالینز به تازگی از کلمات منتخب خود برای سال ۲۰۲۳ رونمایی کرده‌اند و سعی داشته‌اند که تمام این نکات را در نظر بگیرند. با ما همراه باشید تا به این کلمات و علت انتخاب آنها بپردازیم.

کلمه سال ۲۰۲۳ از نگاه دیکشنری کمبریج

کلمه سال ۲۰۲۳ از نگاه دیکشنری کمبریج

جالب است بدانید که کلمه سال ۲۰۲۳ از نگاه دیکشنری کمبریج چیزی نیست جز، hallucinate (به معنای توهم). ممکن است با دیدن این کلمه سر خودتان را بخارانید و به این فکر کنید که این کلمه چیز جدیدی نیست. همه‌ی ما می‌دانیم که تعریف رایج کلمه hallucinate زمانی است که شما انگار چیزی را می‌بینید، می‌شنوید یا بو می‌کنید که وجود ندارد. البته باید اضافه کنیم که این حالت هم معمولا به دلیل بیماری یا مصرف دارو اتفاق می‌افتد. با این حال، هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ باعث شده تا hallucinate معنای متفاوتی پیدا کند.

کلمه سال ۲۰۲۳

طبق تعریف جایگزین دیکشنری کمبریج، hallucinate مدرن زمانی اتفاق می‌افتد که یک هوش مصنوعی (یک سیستم کامپیوتری که برخی از ویژگی‌های مغز انسان مانند توانایی تولید زبان انسانی را داراست) اطلاعات نادرستی از خود تولید کند. درست است که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند برای گرفتن سلفی با افکت‌های مختلف مفید باشد یا حتی به ما در پیدا کردن شغل مورد نظرمان کمک کند، با این حال، هیچکس نمی‌تواند این واقعیت را پنهان کند که این فناوری مستعد تولید اطلاعات گمراه‌کننده یا ساختگی است که به عبارت دیگر به عنوان hallucinate (توهم) شناخته می‌شود.

این بدان معناست که ما احتمالا در آینده نزدیک هم با اطلاعات نادرست بیشتری مواجه خواهیم شد. «وندالین نیکولز»، مدیر انتشارات کمبریج در این باره گفت: «این واقعیت که هوش مصنوعی می‌‌تواند باعث ایجاد توهم شود به همه ما یادآوری می‌کند که انسان‌ها هنوز هم باید در استفاده از این ابزارها از مهارت تفکر انتقادی خود استفاده کنند. این بدان معناست که شما در نهایت نباید هر چیزی که می‌خوانید یا هوش مصنوعی به شما می‌گوید را باور کنید، تمام اینها ممکن است صرفا توهم باشد!»

کلمه سال ۲۰۲۳ از نگاه دیکشنری کالینز

کلمه سال ۲۰۲۳ از نگاه دیکشنری کالینز

به نظر می‌رسد گه سردبیرهای انتشارات کمبریج و کالینز درباره کلمه سال ۲۰۲۳ باهم اتفاق نظر دارند. به همین ترتیب هم دیکشنری کالینز برای کلمه منتخب سال ۲۰۲۳ خود از واژه کلی‌تر AI یا Artificial Intelligence (به معنای هوش مصنوعی) استفاده کرده است. علت اصلی این مسئله هم انقلاب بزرگ تکنولوژیک پیش رو، توسعه سریع و بحث‌های گسترده‌ای است که همگی در سال ۲۰۲۳ صورت گرفته‌اند.

کلمه سال ۲۰۲۳

ChatGPT یکی از زیرشاخه‌های همین فناوری بود که در اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر شد و شرکت‌های مختلف سعی کردند از آن برای کاهش هزینه‌های خود استفاده کنند. متاسفانه همین مسئله امنیت شغلی بسیاری از کارمندان را به خطر انداخت. این اتفاق و چند مورد دیگر نگرانی بسیاری از افراد بابت خطرناک بودن هوش مصنوعی را برانگیخت؛ تا جایی که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا هم برای رسیدن به هوش مصوعی ایمن، مطمئن و قابل اعتماد فرمان اجرایی جدید را صادر کرد. گفتنی است که بسیاری از نویسندگان و بازیگران هم در پی همین اتفاق اعتصاب کردند و خواستار تعبیه اقدامات ایمنی برای استفاده و محدودیت این فناوری جدید شدند. با این حال، با وجود اینکه این اتفاقات و اعتراضات در نهایت کارساز بود و باعث تصویب قوانین خاصی شد، اما به نظر می‌رسد که این جنگ تنها یک مورد از جنگ‌های احتمالی پیش روی بشریت خواهد بود.

News Editor
Author: News Editor