• چ. اکتبر 23rd, 2024

کاهش نرخ بهره بانک‌های کانادا تا پایان ماه دسامبر

Illustration and Painting

بنابر پیش‌بینی اقتصاددانان سی‌بی‌سی،‌ شهروندان ممکن است در ماه دسامبر شاهد کاهش قابل توجه نرخ بهره بانک‌های کانادا باشند.

بانک مرکزی کانادا در ماه جون روند کاهش نرخ بهره بانک‌های کانادا را آغاز کرد. در نتیجه این رقم را از ۵ درصد به ۴.۷۵ درصد رساند. در ماه جولای یک کاهش یک چهارم واحدی دیگر صورت گرفت و با سومین کاهش در ماه سپتامبر، نرخ بهره به ۴.۲۵ درصد رسید.

کارشناسان انتظار کاهش یک چهارم واحدی دیگر نرخ بهره بانک‌های کانادا را در ماه اکتبر دارند. اما CIBC پیش‌بینی می‌کند کاهشی تهاجمی‌تر در کمتر از پنج ماه رخ خواهد داد. یعنی دو کاهش نیم درصدی در دسامبر و ژانویه، که می‌تواند نرخ بهره را به ۳ درصد برساند.

سی‌بی‌سی اشاره کرد که همزمان با کاهش تورم در آمریکا و کانادا، بانکداران مرکزی در هر دو کشور قرار است اعلام پیروزی کنند. زیرا اقتصادهای گسترده‌تر با پاداش‌های بیشتری مواجه خواهند شد.

«اوری شنفلد»، اقتصاددان سی‌بی‌سی طی گزارشی گفت: «این برخلاف پیش‌بینی قبلی است که نرخ‌ها را در یک زمان، ۲۵ واحد پایه کاهش می‌داد. درنتیجه ما دیگر انتظار نداریم در مسیر نرخ‌های کمتر محدودکننده، توقفی ایجاد شود.»

کانادا به نرخ هدف تورم خود نزدیک شده است و شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) آن ۲.۵ درصد است. کاهش نرخ وام مسکن شکاف CPI باقی مانده را می‌بندد و آن را به ۲ درصد می‌رساند.

    تغییر چشمگیر نرخ بهره بانک‌های کانادا ا سال ۲۰۲۶

    کاهش نرخ بهره بانک‌های کانادا، قیمت مسکن و سایر بخش‌های حساس به این نرخ را تحت تأثیر قرار می ‌دهد. اما احتمالاً تاثیر کامل آن تا سال ۲۰۲۶ دیده نخواهد شد. کانادا همچنان با چالش‌های مربوط به تمدید وام‌ های مسکن آتی در دو سال آینده و افزایش بدهی خانوارها مواجه است.

    علاوه بر این، عدم قطعیت‌های سیاسی مانند سیاست تجاری آمریکا هنوز هم خطراتی را برای اقتصاد کانادا و همچنین جنگ در اروپا و خاورمیانه ایجاد می‌کند.

    شنفلد در پایان گفت: «با کم شدن تورم در سطح جهان، بانک‌های مرکزی اکنون می‌توانند بازیگران مهمی در مقابله با ریسک‌های نزولی رشد باشند.»

    News Editor
    Author: News Editor