• چ. اکتبر 23rd, 2024

جمعی از نویسندگان بزرگ جهان از جمله «مارگارت اتوود» نسبت به مطالب ادبی رایگانی که هوش مصنوعی در اختیار مردم قرار داده اعتراض کرده و خواستار غرامت از شرکت‌های بزرگ شده‌اند.

یش از ۸ هزار نویسنده از جمله «مارگارت اتوود»، «جیمز پترسون» و «سوزان کالینز» با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به OpenAI ،Meta ،Microsoft و سایر تولیدکنندگان هوش مصنوعی برای استفاده از آثاری که دارای حق چاپ هستند از آن‌ها خواستار دریافت مجوز و پرداخت پول شدند.

به گزارش رسانه هدهد کانادا از سی‌بی‌سی، در بخشی از این نامه آمده است: «سیستم‌های هوش مصنوعی با استفاده از میلیون‌ها کتاب، مقاله و شعر دارای حق چاپ خوراک نامحدودی را بدون پرداخت هرگونه دستمزدی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شما نیز برای توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی میلیاردها دلار هزینه می‌کنید بنابراین عادلانه است که برای استفاده از نوشته‌های ما نیز به ما هم پرداخت داشته باشید.»

این انجمن که دفتر آن در نیویورک قرار دارد اعلام کرد که این نامه از سوی جنیفر ایگان، مایکل شابون و لوئیز اردریچ رمان نویسان برنده جایزه پولیتزر و همچنین چرنو، جاناتان فرانزن، سلست انگ، نورا رابرتز و رون نویسندگان معروف جهان تایید شده است.

«نورا رابرتز» نیز در این رابطه گفت: «اگر به نویسندگان آثار ادبی به‌طور عادلانه پاداش داده نشود، آن‌ها نمی‌توانند درآمدزایی داشته باشند. اگر نویسندگان برای نوشتن پول دریافت نکنند نیز نمی‌توانند خلق اثر داشته باشند. انسان‌ها داستان می‌آفرینند، می‌نویسند و می‌خوانند. ما ربات نیستیم که بتوانیم برنامه ریزی کنیم و هوش مصنوعی نمی‌تواند داستان‌های انسانی را بدون اثر گرفتن از داستان‌هایی که قبلا انسان‌ها نوشته شده‌اند بنویسد.»

تهدید به برخورد قانونی

«مری راسنبرگر»، مدیر عامل انجمن نویسندگان نیز در این رابطه در یک برنامه تلویزیونی گفت: «باور کلی ما در این رابطه ناعادلانه بودن آن است. توسعه دهندگان هوش مصنوعی بدون اجازه ما از این سیستم (هوش مصنوعی) استفاده می‌کنند. اکنون نویسندگان بزرگ خواستار مذاکره با شرکت‌های هوش مصنوعی هستند تا بتوانند برای دریافت نوعی مجوز برای این کار به توافق برسند.»

کتاب‌های معروف مارگارت اتوود

وی با بیان اینکه توسعه هوش مصنوعی می‌تواند خسارات قابل توجهی به جامعه ادبی جهان وارد کند افزود: «اگر شرکت‌های هوش مصنوعی به ما پاسخ ندهند یا به نوعی با آن‌ها به توافق نرسیم، انجمن دست به اقدامات قانونی خواهد زد چرا که با این روند ما فرهنگ ادبی، تبادل افکار و تمام چیزهایی را که برای دموکراسی بسیار حیاتی هستند را از دست می‌دهیم.»

گفتنی است طی سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ درآمد نویسندگان بطور متوسط ۴۲ درصد کاهش یافت و سال گذشته اغلب نویسندگان با کار تمام وقت حدودا ۲۳ هزار دلار درآمد داشتند.

News Editor
Author: News Editor