• چ. اکتبر 23rd, 2024

کانادا در لیست کشوهایی قرار دارد که با سو مصرف مواد مخدر توسط شهروندانش در حال مبازه است تا بتواند باعث کاهش مرگ و میر ناشی از اوردوز شود.

در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۰۰ هزار مورد مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در سراسر جهان به ثبت رسیده که حدود ۸۰ درصد از آن‌ها در اثر مصرف مواد مخدر و ۲۵ درصد آن‌ها در اثر اوردوز بوده است.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲۵ هزار نفر در دنیا در اثر اوردوز جان خود را از دست دادند.

امروز روز جهانی آگاهی بخشی در رابطه با مصرف بیش از اندازه مواد مخدر در جهان است، موضوعی که در کانادا و جهان تاکنون زیانهای مالی و جانی زیادی داشته و هنوز هم راهکار قابل توجهی برای رفع آن پیدا نشده است.

میزان اوردوز در کانادا چقدر است؟

در طول سال ۲۰۲۲، در مجموع هفت هزار و ۳۲۸ مورد مرگ ناشی از اوردوز در کانادا رخ داد که دو هزار و ۳۴۲ مورد آن‌ها در استان بریتیش کلمبیا اتفاق افتاده است.

بر اساس داده‌هایی که به تازگی از سوی مقامت مسئول بریتیش کلمبیا منتشر شده، در هفت ماهه نخست سال جاری بالغ بر هزار و ۴۵۵ نفر و در جولای ۱۹۸ نفر در بریتیش کلمبیا در اثر مصرف مواد اعتیادآور جان باخته اند. به گفته سازمان پزشکی قانونی بریتیش کلمبیا این میزان مرگ و میر ناشی از اوردوز از سال ۲۰۱۶ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

لیزا لاپونت، رئیس پزشکی قانونی بریتیش کلمبیا ضمن اظهار ناراحتی شدید در این رابطه افزود: این مرگ و میرها بر اثر اوردوز موجب شده تعداد مرگ و میر استان نیز تاکنون دو هزار و ۳۸۳ مورد نسبت به مدت زمان مابه در سال گذشته افزایش یابد. طی هفت سال گذشته مجموعا ۱۲ هزار و ۷۳۹ نفر در بریتیش کلمبیا بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست داده اند.

۱۹۸ مرگ مشکوک به مواد اعتیادآور کنترل نشده در جولای امسال اگرچه نسبت به جولای سال گذشته با ۲۰۸ ورد مرگ و میر مشابه کاهش داشته اما در مقایسه با ماه قبل از آن با ۱۹۱ مورد مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از اندازه مواد مخدر در بریتیش کلمبیا، چهار درصد افزایش داشته است.

شهرهایی با بیشترین میزان مرگ ناشی از مصرف بیش از اندازه مواد مخدر

مواد مخدر

بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از اندازه مواد مخدر در بریتیش کلمبیا در ونکوور، ساری و ویکتوریا بزرگ رخ داده است.

به گفته پزشکی قانونی بریتیش کلمبیا، در حال حاضر مرگ ناشی از اوردوز در بین افراد ۱۰ تا ۵۹ سال این استان بیش از مجموع مرگ و میرهای ناشی از قتل، خودکشی، تصادفات و بیماری‌های طبیعی منجر به مرگ می‌شود.

درگیری آتشنشانی اتاوا برای کمک به مصرف کنندگان مواد مخدر

آتشنشانان اتاوایی علاوه بر پاسخ به تماس‌های آتش‌سوزی و حوادث ترافیکی، بطور قابل توجهی پاسخگوی حوادث مربوط به مواد مخدر و مصرف بیش از اندازه آن هستند. به گفته نیکلاس دیفازیو، مسئول روابط عمومی خدمات آتش نشانی اتاوا، بین ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳، آتش نشانان اتاوا برای نجات جان مصرف کنندگان مواد مخدر تقریباً ۸۰ دوز داروی نالوکسان تجویز کردند.

در هفت ماهه اول سال جاری، این امدادگران به ۳۱۴ نفر نالوکسان تزریق کردند، در حالی که این رقم در کل سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۳۰ مورد بوده است.

آیا این معضل راه حل دارد؟

تاکنون اقدامات مختلفی در رابطه با کنترل مصرف مواد مخدر و بخصوص بیش از اندازه مواد مخدر ممنوعه در کانادا صورت گرفته و حتی آزادسازی ماریجوانا در کانادا در همین راستا صورت گرفته ولی گویا این اقدامات کافی یا حتی برای رفع این معضل درست نبوده و باید دولت‌های استانی و دولت فدرال با هم در این رابطه تدبیر کرده و اقدامی ملی داشته باشند.

News Editor
Author: News Editor