• چ. اکتبر 23rd, 2024

مقایسه هزینه بیمه خودروهای برقی و بنزینی

رشد بازار خودروهای برقی در کانادا باعث شده تا افراد بیشتری برای صرفه‌جویی در هزینه‌ی سوخت و بیمه به فکر تعویض ماشین‌های خود باشند.

خودروهای برقی این روزها در میان کانادایی‌ها طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. هزینه کمتر سوخت و بیمه از جمله عواملی است که در این روند بسیار تاثیرگذار بوده است. با این حال، باید در نظر داشته باشید که مجموع هزینه‌ها خودروی شما کاملا به میزان استفاده، نوع خودرو و جایگاه سوخت‌رسانی بستگی دارد. به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه تعویض خودروی خود، به فاکتورهایی که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم توجه کنید.

هزینه بیمه ماشین‌های برقی و بنزینی در کانادا

مقایسه هزینه بیمه خودروهای برقی و بنزینی

نرخ بیمه خودروهای برقی درست مانند ماشین‌های گازسوز به سابقه رانندگی، موقعیت مکانی، سن افراد و قیمت ماشین بستگی دارد. طبق گزارشی که در سال ۲۰۲۲ توسط شرکت بیمه Ratesdotca منتشر شد، نرخ بیمه خودروهای برقی برای یک مرد ۳۵ ساله ساکن تورنتو یا انتاریو با سابقه رانندگی قابل قبول نسبت به خودروهای بنزینی پایین‌تر است. به طور مثال، هزینه متوسط بیمه گران‌ترین خودروهای برقی موجود در بازار، یعنی تسلا S ۲۰۱۷، ماهانه ۲۰۰.۴۲ دلار است. هزینه بیمه ارزان‌ترین خودروهای برقی موجود در بازار، یعنی کیا Niro مدل ۲۰۱۹ هم به طور متوسط ماهانه ۱۶۵.۹۲ دلار اعلام شده است. جالب است بدانید که هزینه بیمه گران‌ترین خودروی بنزینی بازار، یعنی بی ام و M340i مدل ۲۰۲۲ در مقابل ۲۳۱.۷۵ دلار است.

البته باید اضافه کنیم که با وجود امکان صرفه‌جویی در هزینه بیمه خودروهای برقی، عوامل دیگری مانند تعویض قطعات هم ممکن است بر حق بیمه و هزینه‌های کلی ماشین‌های برقی تاثیر بگذارند. به طور مثال، اگر شما یک تصادف جدی داشته باشید و باتری ماشینتان آسیب ببیند و بیمه هم هزینه آن را پوشش ندهد، ممکن است تا هزاران دلار ضرر کنید. اما خوشبختانه رشد صنعت قطعات باعث شده تا دسترسی به چنین اقلامی افزایش پیدا کند و احتمالا در آینده هم با کاهش قیمت آنها مواجه خواهیم بود.

اما باید توجه داشته باشید از آنجایی که خودروهای برقی هنوز در بازار جدید هستند، ما هم هنوز در دوره گذار هستیم و باید چالش‌های پیش‌رو را در نظر بگیریم. خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی قیمت بیشتری دارند و به همین دلیل است که هزینه تعمیرات آنها هم ممکن است بالاتر باشد و همین می‌تواند بر بیمه تاثیر بگذارد.

هزینه بیمه کدام ماشین در کانادا ارزان‌تر است؟

با وجود اینکه ماشین‌های برقی با صرفه‌جویی در هزینه سوخت و حق بیمه برای شما نسبتا ارزان‌ تمام خواهند شد، اما همچنان باید توجه داشته باشید که هزینه کلی ماشین‌های برقی در مقایسه با ماشین‌های بنزینی همچنان بالاتر است. طبق گزارش انجمن خوردوی کانادا، خودروهای برقی مدل ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ قیمتی بین ۳۸ هزار و ۱۹۸ تا ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار دارند.

با این حال، افزایش شدید قیمت بنزین در سال گذشته از جمله عواملی است که برای صاحبان خودروهای برقی مزایای خاص خودش را خواهد داشت. این افراد اگر بتوانند در خانه یا نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ خودروهایشان را شارژ کنند دیگر هیچ دغدغه‌ای نخواهند داشت. البته باید اضافه کنیم که هزینه شارژ خودروهای برقی بسته به اندازه ماشین و میزان پیمایش متفاوت است. به عنوان مثال، راهنمای مصرف سوخت کانادا که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد نشان داد که هزینه شارژ سالانه تسلا مدل S چیزی حدود ۵۲۵ دلار است. جالب است بدانید که هزینه سوخت ماشین هیوندا مدل Civic در مقابل ممکن است سالانه به چیزی حدود هزار و ۷۷۵ دلار برسد.

در نهایت کدام یک بهتر است؟ ماشین‌های برقی یا بنزینی؟

مقایسه هزینه بیمه خودروهای برقی و بنزینی

«برایان کینگستون»، رئیس انجمن تولیدکنندگان خودروهای کانادایی در این باره گفت: «زمانی که صحبت از کاهش هزینه به میان می‌آید، کانادایی‌ها هیچ حرفی برای خرید خودروهای برقی نخواهند داشت. با این حال، کمبود ایستگاه‌های شارژ یکی از عواملیست که این مسئله را به چالش می‌اندازد.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بزرگترین دغدغه‌ی کانادایی‌ها برای خرید خودروهای برقی توانایی شارژ و قیمت نسبتا زیاد آن است. ساکنان کانادا در نهایت قبل از خرید این خودروها باید چندین فاکتور مهم را در نظر بگیرند که دسترسی به ایستگاه شارژ یکی از مهم‌ترین آنهاست. سابقه و میزان رانندگی هم بعد از این یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده‌ایست که مشخص می‌کند آیا این ماشین برای شما مناسب است یا خیر. به طور مثال، اگر آخر هفته‌ها برای دیدن خانواده‌تان ممکن است ۸۰۰ کیلومتر رانندگی کنید، باید ایستگاه شارژ بین راهی را در اولویت قرار دهید تا ببینید که آیا واقعا خرید این ماشین برای شما کار عاقلانه‌ای است یا خیر.»

News Editor
Author: News Editor