• چ. اکتبر 23rd, 2024

نای مردی که جلو عطسه کردن خود را گرفت سوراخ شد

در اتفاقی نادر، نای مردی که هنگام عطسه کردن جلوی دهان و بینی‌اش را گرفته بود سوراخ شد آیا از خطرات احتمالی جلوگیری از عطسه کردن خبر دارید؟

پزشکان درپی سوراخ شدن نای مردی که هنگام عطسه کردن سعی کرد با نگه داشتن دهان و بینی جلوی عطسه‌اش را بگیرد در این رابطه هشدار دادند.

به گزارش سی‌تی‌وی نیوز، پزشکان داندی – اسکاتلند از این وضعیت «نادر» به عنوان نمونه‌ای استفاده می‌کنند که اگر افراد تحت شرایط خاص باعث جلوگیری از عطسه کردن خود شوند، چه اتفاقی می‌افتد.

این مطالعه که نتایج آن در مجله علمی BMJ منتشر شده نشان می‌دهد که تا چه حد می‌تواند جلوگیری از عطسه کردن برای انسان خطرناک باشد.

«رصد میسیروف»، محقق ارشد این مطالعه، با بیان اینکه این حادثه برای اولین بار است که در رابطه با فردی روی داده گفت: این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که برای اولین بار است که رخ داده، بسیار نادر است و قبلاً گزارش نشده است. البته احتمال کمی وجود دارد که در گذشته افرادی در حین تلاش برای جلوگیری از عطسه کردن نای‌شان سوراخ شده باشد.

این بیماری که دچار این عارضه شده یک مرد ۳۰ساله مبتلا به رینیت آلرژیک، بیماری که باعث احتقان بینی می‌شود، شده است و پس از نگه داشتن دهان و بینی در هنگام چندین عطسه پشت سر هم دچار «گردن درد شدید» می‌شود. وی که در هنگام رانندگی و در حالی که با بستن کمربند ایمنی روی سینه در حال رانندگی بوده دچار این حالت می‌شود و خودش معتقد است بستن کمربند ایمنی در بروز این عارضه تاثیر داشته است.

میسیروف در رابطه با  عطسه کردن بیان کرد: هنگامی که عطسه می‌کنیم، هوای زیادی در ریه‌ها و قفسه سینه ما وجود دارد که سعی می‌کند مواد محرک را از مجرای بینی خارج کند. این فرد نیز با توجه به اینکه کمربند ایمنی داشته و خودش نیز روی بینی و دهانش را گرفته، راه‌های خروج هوا را از ریه بسته و موجب شده هوا با سوراخ کردن نای از بدنش خارج شود.

پس از این اتفاق، وقتی این مرد به اورژانس رفت و مورد معاینه پزشکان از جمله میسیروف قرار گرفت آن‌ها دریافتند که گردن او متورم است و نمی‌تواند حرکت کند.

وقتی برای بررسی شرایط او یک ایکس ری تهیه کردند متوجه یک پارگی کوچک در نای او شدند که موجب نگرانی پزشکان شد زیرا هوا از طریق این سوراخ به جاهایی که نباید می‌رفت و موجب بروز عفونت می‌شد.

این مطالعه نشان می‌دهد که این مرد به مدت دو روز بستری شد و پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک و کاهش احتقان بینی و عطسه‌هایش، موجب بهبود سوراخ روی نای وی شدند.

آیا مردم باید نگران خطرات احتمالی جلوگیری از عطسه کردن باشند؟

نای مردی که جلو عطسه کردن خود را گرفت سوراخ شد

میسیروف گفت که این حادثه باید به عنوان یک موضوع هشدار دهنده برای سایر پزشکان و مردم باشد. مردم باید راحت عطسه کنند. اگر آن‌ها در حین عطسه کردن دهان و بینی‌شان را بسته نگه دارند این خطر برای آن‌ها نیز وجود دارد.

وی افزود: علیرغم اینکه احتمالاً بستن کمربند ایمنی در این حادثه نقش داشته ولی مردم باید همچنان در هنگام رانندگی یا سوار شدن در وسایل نقلیه کمربند ایمنی ببندند.

او با تاکید بر اینکه عطسه کردن یک راه طبیعی برای محافظت از ما در برابر آلرژی‌هایی است که مجرای بینی ما را تحریک می‌کنند و ما باید اجازه بیرون آمدن آن را بدهیم تاکید کرد: مردم برای جلوگیری از انتشار میکروب‌ها در محیط اطرافشان کافی است که داخل یک دستمال کاغذی یا آرنج خودشان عطسه کنند.

News Editor
Author: News Editor