• چ. اکتبر 23rd, 2024

نتایج یک گزارش تازه منتشر شده توسط وزارت اطلاعات کانادا مداخله دولت چین را 37 سال پیش نشان داد

یک سند جدید تازه منتشر شده نشان می دهد که مقامات اطلاعاتی کانادایی تلاش های چین برای مداخله در امور کانادا را برای بیش از یک سوم قرن پیگیری کرده اند.

این گزارش اطلاعاتی که فوریه 1986 منتشر شد هشدار داده بود که پکن از تاکتیک‌های سیاسی آشکار و عملیات مخفی برای نفوذ و بهره‌برداری از دیاسپورای چینی در کانادا استفاده می‌کند.

مطبوعات کانادایی از قانون دسترسی به اطلاعات برای به دست آوردن گزارشی به نام «چین/کانادا: مداخله در جامعه چینی کانادا» که توسط کمیته مشورتی اطلاعات فدرال تهیه شده است، استفاده کردند. با این حال بخش بزرگی از این سند به این دلیل که افشای آن می تواند به انجام امور بین المللی، دفاع از کانادا یا کشف، پیشگیری یا سرکوب فعالیت های خرابکارانه یا خصمانه آسیب برساند، همچنان محرمانه است.

انتشار این گزارش ویرایش شده در بحبوحه فشار بر دولت لیبرال برای انجام تحقیقات در مورد مداخله خارجی در کانادا پس از یک سری اطلاعات درز شده به رسانه ها در مورد ادعای مداخله چین صورت می گیرد.

آلن بارنز، تحلیلگر اطلاعاتی سابق که اکنون یکی از همکاران ارشد دانشکده روابط بین الملل نورمن پاترسون دانشگاه کارلتون است، گفت: گزارش کمیته 1986 “نشان می دهد که این موضوع برای دهه ها در رادار اطلاعات کانادا بوده است.”

News Editor
Author: News Editor