• چ. اکتبر 23rd, 2024

نخست وزیر کانادا بابت رسوایی تمجید از کهنه سرباز نازی عذرخواهی کرد

Canada's Prime Minister Justin Trudeau speaks at a news conference, on Jan. 12, 2022, in Ottawa, Canada.

ماجرای رسوایی جنجال‌برانگیز هفته گذشته مجلس عوام کانادا «جاستین ترودو»، نخست وزیر این کشور، را وادار به عذرخواهی کرده است

«جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا بالاخره بابت رسوایی مجلس عوام کانادا از جانب پارلمان عذرخواهی کرد. او در یک کنفرانس خبری گفت: «رئیس مجلس تنها کسی بود که مسئولیت دعوت و به رسمیت شناختن این مرد را بر عهده داشت و کاملا عواقب این اتفاق را هم پذیرفت و استعفا داد. این اشتباه در نهایت عمیقا پارلمان و مردم کانادا را شرمنده کرد و همه ما بابت اتفاقی که روز جمعه افتاد عمیقا متاسفیم.»

گفتنی است که «آنتونی روته»، رئیس سابق مجلس عوام کانادا پس از فشار متعدد مقامات سیاسی سرانجام روز سه‌شنبه از سمت خود استعفا داد. البته باید اضافه کنیم که خواستگاه اصلی این جنجال به دعوت او از «یاروسلاو هونکا»، کهنه سرباز ۹۸ ساله اوکراینی، بود که در یک واحد داوطلبانه تحت فرماندهی نازی‌ها خدمت می‌کرد. با این حال، جالب است بدانید که واکنش جامعه بین‌الملل به این اتفاق هم تاثیرات خاص خودش را داشته که تا حدودی به حضور و سخنرانی رئیس جمهور اوکراین، «ولادیمیر زلنسکی»، در این مجلس بر می‌گردد.

جاستین ترودو در این باره گفت: «متاسفانه این اتفاق خاطرات وحشتناک میلیون‌ها نفری که در هولوکاست جان باختند را زنده کرد و برای یهودیان و میلیون‌ها نفری که مورد هدف نسل‌کشی نازی‌ها بودند، عمیقا دردناک بوده است. بازماندگان هولوکاست هر سال کمتر و کمتر می‌شود و به همین دلیل ما موظفیم که این فاجعه دردناک را به خاطر بسپاریم و داستان آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم تا هیچکس آنچه که اتفاق افتاده را فراموش نکند. کانادا بابت شرایطی که زلنسکی و هیئت اوکراینی را در آن قرار داد عمیقا متاسف است و من واقعا نگرانم که چنین اشتباه فاحشی به عنوان تبلیغات روسیه و حامیانش تفسیر شود.»

با اینکه برخی از عصبانیت‌های اولیه‌ای که روته را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود آرام شده است، «پیر پویلیور»، رهبر حزب محافظه‌کار کانادا همچنان اصرار دارد که جاستین ترودو باید شخصا از گروه‌های مدافع یهودی عذرخواهی کند. وی در این باره گفت: «همیشه وقتی صحبت از جاستین ترودو به میان می‌آید، شخص دیگری مقصر است. اما واقعیت این است که قدرت و مسئولیت دو عضو جدانشدنی هستند. اگر ایشان قدرت می‌خواهد باید مسئولیتش را هم بپذیرد و امروز به صحن مجلس بیاید و عذرخواهی کند. نخست وزیر باید به جامعه جهانی بفهماند که مسئولیت این شکست عظیم را بر عهده می‌گیرد.»

«جگیمت سینگ»، رهبر حزب نیودموکرات پارلمان نیز از جاستین ترودو خواسته است تا برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی طرح جدید ارائه دهد تا بتواند تاثیر منفی آن را بر شهرت جهانی کانادا جبران کند. مرکز مدافع قربانیان هولوکاست (The Friends of Simon Wiesenthal Center) هم گفته است که عذرخواهی نخست وزیر برای بررسی و اقدامات لازم جهت عدم بروز چنین اتفاقاتی گام مهمی خواهد بود.

«تام موکلر»، مفسر سیاسی سی تی وی نیوز و رهبر سابق حزب نیودموکرات در این باره گفت: «جاستین ترودو مجبور نیست شخصا مسئولیت این اتفاق را گردن بگیرد. ما می‌دانیم که مقصر اصلی آن آنتونی روته بوده است. با این حال، اتفاقی که رخ داده کل کانادا را شرمنده کرده و به همین دلیل است که جاستین ترودو باید بابت آن عذرخواهی کند. او به عنوان رئیس دولت ما این مسئولیت را دارد که به دنیا بگوید که این اتفاق افتاده است و من آن را تصدیق می‌کنم. با این حال، ما برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی در آینده از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.»

News Editor
Author: News Editor