• چ. اکتبر 23rd, 2024

نرخ تورم کانادا در ماه سپتامبر به 3.8 درصد کاهش یافت. نرخ تورم در ماه اوت به 4 درصد رسیده بود.

این رقم که امروز سه شنبه توسط اداره آمار کانادا گزارش شد، کمتر از انتظار اقتصاددانان بوده است.

مرکز آمار کانادا خبر از نرخ جدید تورم در کانادا داد و اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در ماه سپتامبر به ۳.۸ درصد کاهش یافت. علت اصلی این مسئله هم کاهش سرعت رشد قیمت‌ها در اقتصاد بوده است. البته باید اضافه کنیم که این کاهش ۰.۲ درصدی پس از افزایش ناگهانی نرخ تورم کانادا در ماه آگوست بود که نرخ آن را به چیزی معادل ۴ درصد رساند. با این حال، اقتصاددانان از همان زمان انتظار داشتند که سیر صعودی تورم در همین حوالی متوقف شود و تورم هم در پی آن کاهش پیدا کند.

گزارش مرکز آمار کانادا نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان بسیار کمتر از سال گذشته در حمل و نقل هوایی هزینه کرده‌اند و قیمت کالاهای بادوام نیز کاهش یافته است. البته این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که قیمت مواد غذایی همانند نرخ تورم در کانادا به سرعت در حال افزایش است. این سرعت در ماه آگوست ۶.۹ درصد اعلام شده بود که خوشبختانه در ماه سپتامبر به ۵.۸ درصد رسید.

در همین حین، متاسفانه افزایش قیمت بنزین نرخ نزولی تورم را کمی دچار نوسان و فشار غیرمنتظره‌ای را به آن وارد کرد. علت اصلی این اتفاق هم این بود که قیمت بنزین در ماه گذشته ۷.۵ درصد بیشتر از سپتامبر ۲۰۲۲ اعلام شد.

جالب است بدانید که نرخ تورم در کانادا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که عمدتا هم ناشی از کاهش قیمت بنزین پس از حمله روسیه به اوکراین و لغو محدودیت‌های کووید بوده است. با این حال، افزایش اخیر قیمت جهانی نفت و قیمت نه چندان مطلوب انرژی باعث شده که بخشی از این پیشرفت روند معکوسی را طی کند.

گفتنی است که این داده‌ها درست یک هفته قبل از جلسه بعدی بانک مرکزی کانادا در رابطه با تعیین نرخ بهره منتشر شده است. بانک مرکزی کانادا در آخرین تصمیم‌گیری خود نرخ بهره اصلی را با ۵ درصد ثابت نگه داشت؛ اما همچنان هشدار داد که اگر نرخ تورم کانادا تغییری نکند ممکن است افزایش نرخ بهره را از سر بگیرد. به همین دلیل هم می‌توان گفت که نرخ جدید تورم در کانادا در ماه سپتامبر برای تمام افرادی که نگران جلسه بعدی بانک مرکزی بوده‌اند می‌تواند خبر خوب و امیدبخشی باشد.

News Editor
Author: News Editor