• چ. اکتبر 23rd, 2024

نرخ تورم کانادا در اولین ماه سال ۲۰۲۴ به رقم ۲.۹ درصد رسید و موجب شگفتی اقتصاددانان و خوشحالی شهروندان کانادا شد.

درپی تعدیل قیمت‌ها، ماه گذشته نرخ تورم کانادا از جمله در رابطه با بنزین، بلیط هواپیما و پوشاک بیش از حد انتظار کاهش یافت.

به گزارش سی‌تی‌وی نیوز، بنابر اعلام سازمان آمار کانادا نرخ تورم سالانه در ژانویه به ۲.۹ درصد رسید که نسبت به تورم ۳.۴ درصدی در دسامبر کاهش یافته است.

نرخ تورم کانادا در ژانویه به ۲.۹ درصد کاهش یافت

بنابر گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده دولت فدرال بزرگترین عامل کاهش نرخ تورم کانادا، کاهش چهار درصدی قیمت بنزین در مقایسه با سال گذشته بوده است. این گزارش از جهات مختلف برای مصرف کنندگان خوب است زیرا تورم پنج ردیف از هشت ردیف کالاهای شاخص از جمله مواد غذایی کاهش یافته است.

قیمت مواد غذایی در ژانویه، سالانه ۳.۴ درصد در مقایسه با ۴.۷ درصد در دسامبر افزایش یافت.

نشانه‌های مثبتی نیز برای بانک مرکزی کانادا وجود دارد، زیرا آخرین ارقام نشان می‌دهد که فشارهای قیمتی کاهش یافته و نرخ اصلی به محدوده هدف بانک مرکزی کانادا یک تا سه درصد کاهش یافته است. قیمت‌ها در ژانویه برای اولین بار از می‌۲۰۲۰ کاهش یافت.

«داگلاس پورتر»، اقتصاددان ارشد BMO، با بیان اینکه کاهش نرخ تورم کانادا سورپرایز بسیار خوشایندی برای مردم است گفت: «ما درحالی شاهد کاهش رشد قیمت‌ها هستیم که وضعیت در آمریکا برعکس است.وزارت کار ایالات متحده سه شنبه گذشته گزارش داد که قیمت‌ها در ژانویه ۳.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که نشان می‌دهد تورم نسبت به دسامبر کاهش یافته است اما بالاتر از آن چیزی است که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند.»

در کانادا، معیارهای اصلی نرخ تورم، بانک مرکزی است. کاهش نیم درصدی نرخ تورم  پس از یک دوره بی‌ثباتی در رشد قیمت‌ها رخ می‌دهد.

پورتر تصریح کرد: «یکی از نکات مهم در این گزارش نشان می‌دهد روزهای ناامید سپری شدند.»

نرخ تورم کانادا در ژانویه به ۲.۹ درصد کاهش یافت

نرخ تورم کانادا در ماه ژوئن برای مدت کوتاهی به زیر سه درصد کاهش یافت و به ۲.۸ درصد رسید اما در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ قیمت‌ها افزایش زیادی داشت. از آن زمان، داده‌های اقتصادی ضعیف شدند، که نشان می‌دهد سیاست پولی در نهایت تاثیر معنی‌داری بر اقتصاد کشور دارند.

بنابر این گزارش، قیمت بلیط هواپیما از دسامبر تا ژانویه ۲۳.۷ درصد کاهش یافت، در حالی که در همین بازه زمانی قیمت پوشاک و کفش ۳.۲ درصد کاهش یافت.

News Editor
Author: News Editor