• چ. اکتبر 23rd, 2024

نکاتی در خصوص یافتن شغل در کانادا به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی تازه وارد

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای کمک به هزینه‌های خود، در طول دوره تحصیلات تکمیلی کار می‌کنند. در این مطلب نکاتی در رابطه شغل‌های دانشجویی در کانادا ارائه شده است.

یافتن شغل‌های دانشجویی در کانادا، در کنار تعداد زیادی از کلاس‌های درسی و تلاش برای سازگاری با زندگی دانشجویی، تا حد زیادی دشوار است، اما این شرایط برای دانشجویان بین‌المللی و تازه وارد به کانادا، می‌تواند دشوارتر و پیچیده‌تر شود. اگر برای پرداخت هزینه‌های مربوط به تحصیل و هزینه بالای زندگی در کانادا، تنها به وام‌های دانشجویی و کمک‌های مالی تکیه نمی‌کنید، باید هر چه سریع‌تر در جایی مشغول به کار شوید.

رویترز گزارش داده است که بیش از ٨٠٠ هزار دانشجوی بین‌المللی در سال ٢٠٢٢ ویزای دانشجویی فعال کار در کانادا داشته‌اند که این رقم در ١٠ سال گذشته نزدیک به بیش از  ۵٠٠ هزار نفر افزایش یافته است. در حالی که تحصیل در خارج از کشور یک تجربه هیجان انگیز است، اما پیدا کردن شغل‌های دانشجویی در کانادا تحت شرایط مجوز تحصیل می‌تواند تا حدی چالش برانگیز باشد.

مجوز کار در کانادا

مجوز تحصیل در کانادا به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد تا در این کشور کار کنند، اما برای آنها محدودیت‌ها و شرایطی را نیز در نظر گرفته است، برای مثال تعداد ساعت کار در هفته و نوع موسسه تحصیلات تکمیلی برای دریافت مجوز کار، از جمله این نکات است. از اواخر سال گذشته، سقف  ٢٠ ساعت در هفته برای مشاغل خارج از دانشگاه به طور موقت برداشته شده است و این به آن معناست که دانشجویان بین‌المللی دارای مجوز کار در کانادا با محدودیت‌هایی در خصوص تعداد ساعات کاری خارج از دانشگاه مواجه نخواهند بود.

این شرایط که توسط «شان فریزر»، وزیر مهاجرت، به عنوان راهی برای حمایت از کمبود نیروی کار فعلی در کانادا در نظر گرفته شده است، تا پایان سال  ٢٠٢٣ پابرجا خواهد بود. این یک خبر خوشایند برای دانشجویان بین‌المللی فعلی و آینده است که به طور فزاینده‌ای به تحصیل در کانادا علاقمند هستند.

نکته ١: اجازه ندهید وضعیت مهاجرت شما را دلسرد کند

بسیاری از دانشجویان به محض شروع دانشگاه شروع به ارائه درخواست برای کار می‌کنند. باید بدانید که برای مثال پورتال شغلی دانشگاه متروپولیشن تورنتو (TMU) دارای موقعیت‌های کاری جداگانه برای دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان داخلی است. بنابراین همین امر منجر به یک بازار کار محدود، با کمتر از  ٢٠ لیست شغل‌های دانشجویی در کانادا در هر ترم (در مقایسه با تقریبا  ١٢٠ شغل‌های دانشجویی در کانادا برای دانشجویان داخلی) می‌شود.

این شرایط را می‌توان تا حدی به محدودیت‌های گذشته نسبت داد که مجوز تحصیل در مورد تعداد ساعاتی که شما مجاز به کار قانونی هستید، ایجاد کرده بود. به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، حتی اگر مجوز کار نداشته باشید، تا زمانی که به صورت تمام وقت در یک موسسه واجد شرایط پس از متوسطه ثبت نام کرده باشید، می‌توانید در محوطه دانشگاه کار کنید.

نکته ٢: با ویژگی‌های مجوز تحصیل خود آشنا شوید

هنگامی که برای اولین بار وارد کانادا می‎‌شوید، یک تکه کاغذ به همراه ویزای مهر شده خود دریافت خواهید کرد. این مجوز تحصیل شما در کانادا است، اما اطلاعاتی که این سند در مورد ساعات کاری ارائه می‌دهد محدود است. مجوز تحصیل به شما این امکان را می‌دهد که تحت سه شرط اجباری برای کار درخواست دهید:

  1. شما باید دانشجوی تمام وقت در یک کالج کانادایی، دانشگاه کانادایی یا موسسه فوق متوسطه باشید.
  2. شما باید یک مجوز تحصیلی معتبر کانادا داشته باشید.
  3. شما باید یک شماره بیمه اجتماعی (یا SIN) داشته باشید.

اگر تمام شرایط لازم را دارید، دو نوع کار وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید:

  1. مشاغل در دانشگاه: شما می‌توانید تا زمانی که در فرآیند تحصیل شما اختلال ایجاد نشود، بدون محدودیت زمانی در دانشگاه و محیط تحصیل خود کار کنید.
  2. مشاغل خارج از دانشگاه: در گذشته می‌توانستید حداکثر ٢٠ ساعت در هفته کار کنید، اما این سقف به طور موقت تا پایان سال  ٢٠٢٣ برداشته شده است.

برای مثال یک دانشجوی بین‌المللی توضیح می‌دهد که در دوران دانشجویی در Cineplex و در خارج از دانشگاه کار می‌کرده است. وی قبل از امضای قرارداد، به مدیر منابع انسانی اطلاع داده است که یک دانشجوی بین‌المللی بوده، بنابراین آنها یادداشتی را در پروفایل او گذاشته‌اند تا بیش از  ٢٠ ساعت در هفته برای شیفت‌های او برنامه‌ریزی نشود.

توجه داشته باشید که قبل از شروع کار، باید برای دریافت شماره بیمه اجتماعی خود از سرویس کانادا اقدام کنید. این فرآیند ممکن است یک روز کامل طول بکشد. همچنین برای دریافت شماره SIN خود، می‌توانید به صورت آنلاین یا از طریق پست نیز درخواست دهید. اطلاعات بیشتر در مورد مجوز تحصیل، ساعات کاری و معیارهای واجد شرایط بودن را می‌توانید در وب سایت دولت کانادا بیابید.

نکته ٣: از خدمات دانشگاه خود استفاده کنید

وقتی شک دارید، با مرکز خدمات بین‌المللی دانشجویان مدرسه عالی خود تماس بگیرید. تجربه یکی از دانشجویان می‌گوید که وی در طول سال اول دانشگاه، به دلیل عدم آگاهی از کمکی که آنها می‌توانستند به وی ارائه دهند، در تماس با پشتیبانی دانشجویان بین‌المللی دانشگاه خود تردید داشته است. اما در سال چهارم، آنها برای ارائه درخواست برای دریافت مجوز کار تعاونی به او بسیار کمک کرده‌اند. آنها همچنین وی را به Career and Co-op Centre ارجاع دادند که به ساخت رزومه و نامه‌های پوششی دانشجویان کمک می‌کند.

خدمات پشتیبانی دانشجویان بین‌المللی و راهنمایی شغلی دانشگاه شما، بهترین مکان برای کمک گرفتن در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با کاریابی در کانادا خواهد بود. حتی اگر فقط در مورد مجوز تحصیلی خود و محدودیت‌های آن سؤال دارید، در رزرو یک جلسه با پرسنل خدمات دانشجویی بین‌المللی تردید نکنید.

نکته ۴: کار داوطلبانه را فراموش نکنید

کار رایگان و داوطلبانه ممکن است در ابتدا نامطلوب به نظر برسد، اما اگر به پول نقد نیاز ندارید، این روش یک راه عالی برای ساختن CV است. خواه یک انجمن دانشجویی، یک باشگاه دانشگاهی یا یک جشنواره خارج از دانشگاه، داوطلب شدن یک تجربه عالی برای ادغام شدن با فرهنگ کانادایی است. این کار به ایجاد ارتباطاتی کمک می‌کند که می‌تواند برای فرصت‌های آینده و یافتن کار پس از فارغ التحصیلی حیاتی باشد. صرف نظر از علایق شما، راه‌های منحصربه‌فردی برای مشارکت در شهر وجود دارد.

نکته ۵: از کارهای زیر میزی و خارج از قانون خودداری کنید

سناریویی را تصور کنید که در آن مصاحبه را به خوبی انجام می‌دهید و مدیر در نهایت با شما برای کار تماس می‌گیرد. با این حال، آنها می‌گویند که آنها «بر اساس تجربه» به شما پول می‌دهند و حقوق پیشنهادی پایین‌تر از حداقل دستمزد و نحوه پرداخت از طریق حواله یا چک است. به طور خلاصه، یک کار زیر میزی به شما پیشنهاد می‌شود.

این مشاغل از شرایط متقاضیان جدید و دانشجویان سوء‌استفاده می‌کنند. از آنجایی که هیچ قرارداد قانونی وجود ندارد، حقوق کاری شما ممکن است نقض شود و حتی ممکن است وضعیت مجوز تحصیل شما به خطر بیفتد. اطمینان حاصل کنید که قبل از کار در هر محیط، احساس راحتی و اعتماد به کارفرمای خود داشته باشید.

News Editor
Author: News Editor