• چ. اکتبر 23rd, 2024

پیشنهادات جانبی نمایندگی‌ها؛ عامل نارضایتی افراد هنگام خرید خودرو در کانادا

شگرد نمایندگی‌های فروش خودرو برای دریافت پول اضافی از مصرف کنندگان، باعث نارضایتی و شکایات افراد به هنگام خرید خودرو در کانادا شده است.

هنگام خرید خودرو در کانادا، ضمانت‌نامه‌ها، انواع بیمه‌های محافظتی در برابر زنگ‌زدگی و سایر خدمات پیشنهادی معمولاً به شما ارائه می‌شود و متناسب با نیازها، شما می‌توانید آنها را بپذیرید یا رد کنید.

با این حال، یک نظرسنجی جدید که توسط موسسه Car Help Canada، یک گروه غیرانتفاعی که به مشتریان در خرید خودرو کمک می‌کند، منتشر شده نشان می‌دهد که برخی از فروشندگان خودرو، مشتریان را مجبور به دریافت خدمات جانبی می‌کنند و اگر این خریداران آنها را نپذیرند، فروشنده از فروش خودرو به آنها خودداری می‌کند.

«شری پریمک»، مدیر اجرایی موسسه Car Help Canada می‌گوید: «بسیاری از نمایندگی‌ها از مصرف‌کنندگان هزینه‌های زیادی دریافت می‌کنند و آنها را مجبور می‌کنند که هنگام خرید خودرو در کانادا، برای خدمات اضافی که لزوماً آنها را نمی‌خواهند یا نیازی به آن ندارند، هزینه کنند.»

نظرسنجی تحت عنوان «خریداران خودروی کانادایی»، از  ١۵٠٠ بزرگسال کانادایی که طی دو سال گذشته خودرو خریداری کرده‌اند، سوالاتی را پرسیده است. ٣٧ درصد از خریداران خودروهای جدید گفته‌اند که هنگام خرید خودرو در کانادا مجبور به پرداخت مبلغ اضافه‌ای بیش از قیمت پیشنهادی خرده‌فروشی تولیدی (MSRP) شده‌اند و  ٨۵ درصد از این پیشنهادات مرتبط با خدمات جانبی، ارزشی بین هزار تا بیش از  ١٠ هزار دلار داشته است.

شگرد نمایندگی‌ها هنگام خرید ماشین در کانادا

برخی از گزینه‌هایی که مشتریان برای خرید خودرو در کانادا مجبور به دریافت آنها شده‌اند شامل گارانتی‌های تمدید شده، بیمه محافظت از رنگ، شیشه‌های دودی، بیمه سوئیچ، بیمه حفاظت از زنگ‌زدگی و بیمه محافظت از لاستیک و رینگ می‌شود.

پیشنهادات جانبی نمایندگی‌ها؛ عامل نارضایتی افراد هنگام خرید خودرو در کانادا

بر اساس این نظرسنجی، برخی از فروشندگان به مشتریان گفته‌اند که باید هزینه این خدمات جانبی را پرداخت کنند وگرنه نمی‌توانند از آنها خودرو بخرند.

پریمک می‌گوید: «نمایندگی‌ها تا آخرین لحظه و تا زمانی که قرارداد در مقابل مشتری گذاشته شود، این هزینه‌ها را پنهان می‌کنند و تنها پس از توافق آنها را به افراد ارائه می‌کنند و در نهایت می‌گویند که یا باید این موارد را نیز دریافت کنید و یا از خرید خودروی مورد نظر خود صرف‌نظر کنید.

سال گذشته در این زمان، به «اِرِز ون هام»، اهل تورنتو، گفته شده بود که اگر ماشین جدیدی می‌خواهد باید هزاران دلار اضافی برای گزینه‌هایی که نمی‌خواهد بپردازد. ون هام می‌گوید: «من احساس می‌کنم که هنگام خرید ماشین در کانادا، قیمت آن در بدترین حالت بالا می‌رود. شما قبلاً می‌توانستید به یک نمایندگی بروید و برای رسیدن به یک قیمت پایین‌تر مذاکره کنید، اما الان شرایط فرق کرده است».

این عمل به عنوان «فروش با قید و شرط» تلقی می‌شود و اگرچه غیرقانونی نیست، اما غیراخلاقی محسوب می‌شود.

 

تحویل خودروهای خریداری شده

در طول همه‌گیری، بسیاری از فروشندگان به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها، مشکلات زنجیره تامین و کمبود تراشه‌ها با کمبود وسایل نقلیه مواجه بودند که این امر باعث افزایش تقاضا و قیمت خودروهای نو و دست دوم شد.

خرید خودرو در کانادا

در حالی که بسیاری از افراد فعال در صنعت فکر می‌کردند که زمان انتظار برای تحویل خودرو تاکنون بهتر شده است، اما این نظرسنجی نشان داد که اکثر خریداران خودروهای جدید باید یک تا شش ماه منتظر بمانند تا خودروی جدید خود را تحویل بگیرند. سخنگوی شورای خودروهای صنعتی انتاریو (OMVIC) که بر فروشندگان خودروی انتاریو نظارت دارد، می‌گوید: «الزام خریداران خودرو به خرید خدمات جانبی در کنار خرید خودرو، در شرایطی که به دلیل مشکلات زنجیره تامین گسترده، کانادا با کمبود قابل توجه خودرو مواجه شده، به یک رویه رایج تبدیل شده است.»

این امر باعث شکایات متعددی از خریداران خودرو به OMVIC شده است. همچنین باید توجه داشت که این رویه فروشندگان را در معرض خطر نقض منشور اخلاقی از طریق رفتار غیرحرفه‌ای، ناصادقانه یا نادرست قرار می‌دهد که به طور بالقوه منجر به اقدامات قانونی اجرایی می‌شود.»

طبق قانون حمایت از مصرف کننده (CPA)، در فرآیند خرید ماشین در کانادا، اگر فروشنده پس از امضای قرارداد قیمت را افزایش دهد یا قیمت بالاتری را برای یک وسیله نقلیه در زمان تحویل ارائه کند، خریدار خودرو می‌تواند بدون پرداخت جریمه قرارداد را لغو کند و سپرده خود را پس بگیرد.

این نظرسنجی آنلاین توسط گروه Decision Point Research Inc بین ٢۶ سپتامبر تا  ١٨ اکتبر انجام شده است.

News Editor
Author: News Editor