• چ. اکتبر 23rd, 2024

در بحبوحه افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا، چه عواملی بر تورم قیمت‌ها و روند صعودی هزینه اقلام خوراکی تاثیر می‌گذارد؟

اگرچه آخرین داده‌های آماری نشان می‌دهد که روند افزایش ماهانه قیمت مواد غذایی در کانادا ممکن است تا حدی کند شود، اما به طور کلی هزینه خواربار و مواد غذایی در کانادا همچنان بالاست. از سبزیجات گرفته تا گوشت گاو تازه و منجمد، بسیاری از شهروندان کانادایی فشار مالی ناشی از تورم قیمت مواد غذایی در کانادا را احساس می‌کنند.

برای مبارزه با افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا، بسیاری از افراد شروع به تکیه بر برنامه‌های مدیریت بودجه و کوپن‌ها کرده‌اند. نظرسنجی اخیر آزمایشگاه تجزیه و تحلیل مواد غذایی کشاورزی دانشگاه دالهوسی در هالیفاکس نشان می‌دهد که ١۵.۵درصد از افراد حتی در سال گذشته شروع به تولید مواد غذایی مورد نیاز خود، همچون سبزیجات و میوه‌ها کرده‌اند. از حدود پنج هزار کانادایی شرکت کننده در این نظرسنجی، ۴۵.۵ درصد گفته بودند که هنگام خرید خواربار، هزینه را بر ارزش غذایی ترجیح می‌دهند.

اگر روند افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا ادامه یابد، می‌تواند در درازمدت برای سلامتی شهروندان مضر باشد. اما چه کسی مقصر افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا است؟ متأسفانه هیچ شخص یا عامل به خصوصی مسئول افزایش هزینه‌های غذا در کانادا نیست. در اینجا، برخی از عوامل کلیدی که در افزایش قیمت مواد غذایی در ماه‌های اخیر نقش داشته‌اند، را بررسی می‌کنیم.

  1.  تغییرات آب و هوایی و وقایع اقلیمی شدید

چه کسی مقصر اصلی افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا است؟

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا  تغییرات آب‌و‌هوایی و اقلیمی در این کشور است. آتش‌سوزی‌های ویرانگر در سراسر کانادا ادامه دارد، جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی از بین می‌رود و آثار سوختگی که حتی از فضا نیز قابل رویت است را از خود به جای می‌گذارد. علاوه بر تداخل در چرخه کشاورزی، این آتش‌سوزی‌های جنگلی همچنین مشکلات لجستیکی در حمل و نقل مواد غذایی ایجاد کرده است، زیرا وسایل نقلیه مجبور شده‌اند مسیر کامیون‌های خود را تغییر دهند یا فرآیند تحویل را تا باز شدن مسیرهای امن متوقف کنند.

خشکسالی شدید نیز در سال  ٢٠٢١ منجر به کاهش شدید تولید گندم، کلزا و جو داخلی در نواحی پریری کانادا شد که همگی این محصولات جزئی اساسی از غذاهای روزمره هستند. جدای از این رویدادهای شدید آب و هوایی، انتظار می‌رود که اثرات تغییرات آب و هوایی به طور کلی بر مزارع و تولیدات کشاورزی کانادا تأثیر بگذارد.

به گفته سازمان کشاورزی کانادا، انتظار می‌رود مناطق کشاورزی این کشور در سال‌های آینده شاهد تابستان‌های خشک‌تر و فصل‌های زمستان و بهار مرطوب‌تر باشند. این امر می‌تواند منجر به استفاده بیش از حد مزارع از آب در فصل کاشت و کمبود آب در فصل رشد شود که در ادامه منجر به کاهش تولید محصول و افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا می‌شود.

  1. اختلالات زنجیره تامین جهانی

چه کسی مقصر اصلی افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا است؟

همه‌گیری کووید باعث ایجاد اختلال در زنجیره تامین در سراسر جهان شد که بسیاری از آنها بر توانایی کانادا برای واردات سریع و مطمئن غذا از سایر کشورها نیز تأثیر گذاشت. این امر منجر به افزایش هزینه‌های کشاورزان، تأسیسات تولید مواد غذایی، شرکت‌های حمل‌ونقل و خواربارفروشان شد که همین امر به صورت موازی منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا برای مصرف‌کنندگان در سال‌های اخیر شد.

  1. جنگ در اوکراین

جنگ بین اوکراین و روسیه از دلایل دیگر افزایش تورم و قیمت مواد غذایی در کانادا است. اوکراین اغلب به عنوان «سبد نان» اروپا در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات و ذرت در این قاره است. اگرچه کانادا مقدار زیادی از غلات خود را تولید می‌کند، اما خشکسالی‌ها و آتش سوزی‌های اخیر باعث کاهش تولید داخلی و وابستگی بیشتر به کشاورزی خارجی شده است.

جنگ جاری در اوکراین توانایی این کشور را برای کشاورزی ایمن، تولید و صادرات محصولات کشاورزی محدود کرده است. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، تا ماه مه، ٩٠ درصد از مشاغل کشاورزی در اوکراین درآمد خود را از دست داده‌اند و  ١٢ درصد از زمین‌ها آلوده به مین جنگی شده‌اند. در سال ٢٠٢٢، میزان زمین‌های مورد استفاده برای کشت غلات از  ١۶ میلیون هکتار در سال  ٢٠٢١ به  ١١.۶ میلیون هکتار کاهش یافته است.

  1. قیمت گاز و برق بالا

چه کسی مقصر اصلی افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا است؟

هزینه‌های انرژی در سراسر کانادا همچنان در حال افزایش است و آلبرتا شاهد افزایش  ١٢٢ درصدی قیمت برق در ماه آگوست در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته بوده است. علاوه بر این، به واسطه تورم کانادا، قیمت بنزین و گازوئیل نیز در سراسر کانادا بسیار بالاست. برخی از متخصصین، افزایش قیمت بنزین را ناشی از آب و هوای بد و کمبود عرضه نفت خام می‌دانند.

مزارع، تولیدکنندگان مواد غذایی، خواربارفروشان و شرکت‌های حمل و نقل، همگی برای حفظ فعالیت خود به سوخت و برق متکی هستند. کشاورزان و شرکت‌های حمل و نقل باید تجهیزات و کامیون‌های خود را سوخت‌رسانی کنند، همانطور که انبارها و خواربارفروشان برای ایمن نگه داشتن مواد غذایی، در واحدهای تحت کنترل آب و هوا به برق نیاز دارند. برای همگام شدن با تولید، شرکت‌ها مجبورند هزینه‌های انرژی بیشتری بپردازند و در نتیجه قیمت‌ها در کل افزایش می‌یابد.

  1. کاهش ارزش دلار کانادا در برابر دلار آمریکا

بر اساس داده‌های Trading Economics، کانادا هر سال میلیاردها دلار هزینه صرف واردات مواد غذایی از ایالات متحده می‌کند. متأسفانه، ارزش دلار کانادا در مقایسه با دلار آمریکا پایین باقی مانده است و در زمان نگارش این مقاله، یک دلار تنها ٧٣ سنت آمریکا ارزش دارد و این رقم از ارزش  ٨٣ سنتی آن در مقابل دلار آمریکا در ژوئن ٢٠٢١،  ١٢ درصد کمتر است.

این بدان معناست که دلار کانادا قدرت خرید کالاهای وارداتی آمریکا را کاهش داده و واردات مواد غذایی از تامین کنندگان آمریکایی برای شرکت‌های کانادایی گران‌تر شده است. متأسفانه، این شرایط و فشار ایجاد شده به واسطه افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا، اغلب به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

  1. 6. قیمت گذاری فروشگاه‌های مواد غذایی

چه کسی مقصر اصلی افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا است؟

در اوایل سال جاری، روسان و مدیران عامل زنجیره‌های عمده خواربارفروشی به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا توسط نمایندگان مجلس مورد انتقاد واقع شدند. روسای برندهای Loblaw Companies، Metro and Empire Company Limited در ماه مارس در میان درخواست‌های سیاستمداران فدرال برای شفافیت بیشتر در مورد آنچه منجر به سودهای بی‌سابقه می‌شود، در مقابل یک کمیته پارلمانی حضور پیدا کردند.

در آن زمان، رهبران خواربارفروشی‌ها اصرار داشتند که تورم مواد غذایی در کانادا ناشی از افزایش قیمت‌ها نیست. علاوه بر این، کارشناسانی نیز اظهار کردند که قیمت‌های مواد غذایی تا حد زیادی به رقم‌های درخواستی تأمین‌کنندگان بستگی دارد. با این حال، تعداد قابل توجهی از کانادایی‌ها معتقدند که فروشگاه‌های مواد غذایی مسئول بالا رفتن قیمت مواد غذایی در کانادا هستند.

به نظر نمی‌رسد که شواهد کافی برای این نتیجه گیری وجود داشته باشد که خواربارفروشان مستقیماً درگیر اقدامات قیمت مواد غذایی در کانادا هستند. با وجود این، خواربارفروشان بزرگ به همکاری با دولت فدرال برای مقابله با تورم مواد غذایی ادامه می‌دهند. به گفته وزیر صنعت «فرانسوا فیلیپ شامپاین»، مدیران عامل پنج زنجیره بزرگ مواد غذایی کانادا اخیراً توافق کردند که برای تثبیت قیمت‌ها با دولت همکاری کنند، اگرچه این روند ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

شرایط تورم قیمت مواد غذایی کانادا چگونه خواهد شد؟

از شرایط آب و هوایی گرفته تا کمبود نیروی کار و درگیری‌های جهانی و تورم، صنعت تغذیه کانادا همچنان با فشار مواجه است. علاوه بر این، گزارش قیمت‌گذاری مواد غذایی کانادا در سال  ٢٠٢٣ که توسط چهار دانشگاه کانادا تهیه شده است، پیش‌بینی می‌کند که قیمت مواد غذایی در سال جاری نسبت به سال قبل پنج تا هفت درصد افزایش خواهد یافت و حتی با وجود کاهش تورم کانادا، هزینه‌های مواد غذایی همچنان بالاست.

News Editor
Author: News Editor