• چ. اکتبر 23rd, 2024

ایده جالب و مفید یک شهروند کانادایی در زمینه استفاده از ضایعات مواد غذایی باعث شد تا حدود ۲۵ هزار نفر از افراد گرسنه تحت حمایت قرار گیرند.

«تونی کولی»، یک شهروند کانادایی، طی چهار سال گذشته مسیر طولانی را پیموده است، از ایده‌ای که در دوران تجربه ناامنی غذایی به ذهنش رسید تا راه اندازی کسب و کاری که به کاهش این ناامنی کمک می‌کند.

چندی پیش که «کولی» برای یک شرکت تشریفات و پذیرایی در تورنتو کار می‌کرد، متوجه شد که پس از برگزاری یک رویداد چقدر غذای اضافی دور ریخته می‌شود. مدیر وقت او به کارکنان از جمله کولی اجازه داد تا بعد از یک شیفت کاری، غذاهای مانده را با خود به خانه ببرند و او متوجه شد که وقتی تعداد مهمانان کمتر از حد انتظار است، غذاهای زیادی دست نخورده باقی می‌ماند.

اینگونه بود که ایده  کسب و کار Be One To Give یا B12Give متولد شد. «کولی» که در سال  ٢٠١٩ برای مبارزه با گرسنگی در منطقه کلان شهر تورنتو کسب و کار کوچکش را راه اندازی کرد، می‌گوید که این شرکت تقریباً  ١۵ هزار کیلوگرم ضایعات غذایی را به سمت خود هدایت کرده که این مقدار غذا برای تغذیه  ٢۵ هزار نفر از زمان تأسیس آن کافی بوده است.

چگونه ٢۵ هزار نفر از گرسنگی نجات پیدا کردند؟

«کولی» به سی‌بی‌سی تورنتو می‌گوید: «این ایده مانند یک پلتفرم تحویل غذا به سبک UberEats عمل می‌کند، اما صرفاً برای مواد غذایی اضافی است.»

ایده پشت کار او ساده است، وی گفت: «رستوران‌ها و کسب و کارها در صورت داشتن غذای اضافی، B12Give را از طریق برنامه خود مطلع می‌کنند. سپس، شرکت ما آن را تحویل می‌گیرد و در میان پناهگاه‌ها و خیریه‌های محلی توزیع می‌کند.»

بر اساس مطالعه‌ای که در سال گذشته توسط محققان دانشگاه تورنتو منتشر شد، حدود ۵.٨ میلیون نفر در کانادا در سال ٢٠٢١ نوعی ناامنی غذایی را تجربه کردند.

«عریج الحمد»، استادیار دانشگاه متروپولیتن تورنتو که در زمینه ناامنی غذایی تخصص دارد، گفت: «بسیاری از افراد و خانواده‌ها امروزه برای تهیه غذا با مشکل مواجه هستند، که در نهایت بر سلامت و رفاه روانی آنها تأثیر می‌گذارد.»

کانادا؛ یکی از کشورهای تولید کننده ضایعات مواد غذایی

«الحمد» گفت که کانادا یکی از کشورهایی است که در تولید انبوهی از ضایعات مواد غذایی در جهان مشارکت دارد و سالانه حدود  ١١ میلیون تن تولید می‌کند. به گفته شهر تورنتو، این منطقه به تنهایی سالانه ٩٩ هزار تن ضایعات مواد غذایی را به همراه دارد.

برای کمک به مقابله با آن، «کولی» می‌گوید که این برنامه همچنین داده‌هایی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد تا به آنها کمک کند تا بتوانند با برنامه ریزی مازاد غذای روزانه را حذف کنند.

«کولی می‌گوید» که این روند نه تنها انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از ضایعات مواد غذایی را کاهش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود که مشاغلی که ضایعات مواد غذایی را کاهش می‌دهند، هزینه‌های عملیاتی خود را نیز کاهش ‌دهند.

سی‌بی‌سی تورنتو برای اولین بار در مارس ٢٠٢٠، یک هفته قبل از اعلام همه‌گیری کووید، با «کولی» مصاحبه کرد. به مدت دو سال و به واسطه شرایط بهداشتی، کار او متوقف شد، اما او می‌گوید که در ابتدای سال  ٢٠٢٢ با دانشگاه متروپولیتن تورنتو وارد گفتگو شد و در چند ماه گذشته همکاری با هتل رویال یورک فیرمونت، مرکز کنفرانس شرایتون و الیور و بوناچینی را نیز آغاز کرده است.

ضایعات مواد غذایی

«مایکل باتوملی»، مدیر پذیرایی مرکز الیور و بوناچینی، می‌گوید که این برنامه برای این شرکت فعال در حوزه پذیرایی و سرگرمی که در ده‌ها نقطه در سراسر تورنتو فعالیت می‌کند، مفید بوده است. چرا که به این طریق آنها ضایعات غذایی را در رویدادهای خود کاهش می‌دهند، از خیریه‌های محلی حمایت می‌کنند و به کسانی که دچار ناامنی غذایی هستند غذا ارائه می‌دهند. همچنین برای آنها اطمینان از اینکه این غذا به دست افراد مناسب می‌رسد نیز بسیار مهم است.

قدردانی خیریه‌ها از مشارکت‌ها

ضایعات مواد غذایی

«لنا رابینوویتز»، هماهنگ کننده خدمات غذایی در خیریه Eva’s Initiatives، که به جوانان بی‌خانمان در تورنتو سرپناه می‌دهد، می‌گوید که برنامه B12Give هر چهارشنبه و جمعه وعده‌های غذایی را به آنها ارائه می‌دهد.

«رابینوویتز» می‌گوید: «ما از اینکه با آنها مشارکت می‌کنیم، سپاسگزاریم. این برنامه به ما اجازه می‌دهد تا به عنوان یک پناهگاه در آن ثبت نام کنیم و زمانی که اقلامی برای اهدا در دسترس هستند، اعلانی را دریافت کنیم. نوع غذاهای دریافتی هر هفته متفاوت است و از آنجا که ما به گروه متنوعی از جوانان خدمت می‌کنیم، بنابراین وجود تنوع غذایی برای آنها خیلی خوب است.»

توزیع ١٠٠ درصد ضایعات مواد غذایی در کانادا

در حالی که همه‌گیری یک شکست بزرگ برای طرح B12Give بود، «کولی» می‌گوید که شرایط پاندمی این فرصت را به او داد تا زیرساخت‌های فناوری شرکت را بسازد و برنامه خود را در اوایل سال  ٢٠٢١ منتشر کند.

در آینده، B12Give اهداف بلندپروازانه‌ای دارد، این تیم دوست دارد تا سال ٢٠٣٠ به هدف توزیع مجدد  ١٠٠ درصد ضایعات غذایی قابل اجتناب در سراسر کانادا دست پیدا کند.

News Editor
Author: News Editor