• چ. اکتبر 23rd, 2024

آتش‌سوزی‌های کانادا به عنوان بدترین آتش‌سوزی قرن ۲۱ شناخته شد و بسیاری از افراد مجبور به ترک خانه‌‌ شدند و خسارات زیادی را بر جای گذاشت.

به گفته‌ی مقامات فدرال، آتش‌سوزی‌های کانادا ماه سپتامبر تا کنون هیچ نشانی از کاهش نداشته‌اند و از ۱۰۵۲ موردی که تا ۶ سپتامبر همچنان در کانادا شعله‌ور بود، ۷۹۱ مورد خارج از کنترل اعلام شده است. بر اساس گزارش سازمان منابع طبیعی کانادا که روز پنج‌شنبه منتشر شد، امسال ۶ هزار و ۱۷۴ آتش‌سوزی در این کشور رخ داده که وسعت دو مورد از آنها بیش از یک میلیون هکتار بوده است. دولت کانادا هم طی کنفرانس‌های خبری چند روز اخیر اعلام کرده که فجایع اخیر منجر به صدور ۲۸۴ دستور تخلیه شده که در پی آن ۲۳۲ هزار و ۲۰۹ کانادایی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

آتش‌سوزی‌های کانادا

داده‌هایی که تا تاریخ ۶ سپتامبر در دسترس است نشان می‌دهد که حدود ۱۵.۶ میلیون هکتار از زمین‌های کانادا تا کنون در اثر آتش‌سوزی‌های کانادا دچار آسیب شده‌ است و پیش‌بینی می‌شود که این آمار پس از این هم روند صعودی داشته باشد. «مایکل مارتین»، مدیر کل سازمان منابع طبیعی کانادا در یک کنفرانس تلفنی گفت: «خطر همچنان در کمین است. آخرین پیش‌بینی‌های ماه سپتامبر نشان می‌دهد که امکان افزایش فعالیت آتش‌سوزی‌های کانادا، در مرکز این کشور، شرق آلبرتا و مرکز انتاریو همچنان وجود دارد. این تا حد زیادی با پیش‌بینی ماه گذشته ما مطابقت دارد و طبق تحلیل ما، جنوب بریتیش کلمبیا، پریری و غرب انتاریو هم همچنان در معرض خطر قرار دارند. با اینکه پاییز تقریبا فرا رسیده و دمای هوا هم کمی کاهش پیدا کرده است؛ کاهش باران ممکن است موجب خشکی هوا شود که همین ممکن است باعث بروز آتش‌سوزی‌های کانادا شود. البته باید اضافه کنیم که برخی از آتش‌سوزی‌های کانادا هم احتمالا تا پاییز ادامه خواهند داشت.»

بر اساس آخرین آمار موجود از آتش‌سوزی‌های کانادا، خسارات وارده ناشی از این فجایع در سراسر این کشور به شرح زیر است:

  • کبک: ۵.۳ میلیون هکتار
  • مناطق شمال غربی: ۳.۶ میلیون هکتار
  • آلبرتا: ۲.۳ میلیون هکتار
  • بریتیش کلمبیا: ۱.۹ میلیون هکتار
  • نوا اسکوشیا: ۲۵ هزار هکتار

این خسارات قابل توجه باعث شده تا بسیار از افراد خواهان افزایش اقدامات ملی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های کانادا، حمایت از تخلیه‌شدگان و افزایش بودجه برای بازسازی مناطق از بین رفته باشند. «هاریجت ساجان»، رئیس شورای King’s Privy Council for Canada از جمله اولین کسانی بود که در این مورد با وزیر امنیت عمومی کانادا وارد گفتگو شد تا بتواند این امر را محقق کند. گفتنی است که این مذاکرات تا کنون نتایج مثبتی داشته‌اند.

آتش‌سوزی‌های کانادا

با این حال، چند هفته گذشته برای کانادایی‌ها بسیار سخت بوده است. ساکنان این کشور مجبور شدند به دلیل پیشرفت آتش‌سوزی‌های کانادا خانه‌هایشان را ترک کنند و هنوز هم نمی‌دانند که آیا امکان بازگشت خواهند داشت یا خیر. البته خوشبختانه ساکنان یلونایف از چند روز پیش بالاخره پس از سه هفته طولانی توانستند به خانه‌های خود بازگردند. مقامات کانادا هم اعلام کرده‌اند که برای بهبود وضعیت از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

به گفته‌ی دولت کانادا، یکی از اقداماتی که برای بهبود این وضعیت صورت گرفته برنامه مبارزه و مدیریت آتش‌سوزی‌های کانادا و تغییرات اقلیمی بوده که ۲۸ میلیون دلار هم بودجه داشته است. هدف این برنامه پنج ساله در نهایت حمایت مالی هزار آتش‌نشان و افزایش آگاهی ساکنان کانادا اعلام شده است.

ساجان خاطرنشان کرد: «در روزهای اخیر ۱۰ پروژه آزمایشی جدید از این برنامه به تصویب رسید که شامل آموزش ۱۶۰ آتش‌نشان جدید و ۶۱ آتش‌نشان مستقر در جوامع بومی سراسر کانادا بوده است. این برنامه همچنین شامل یک صندوق تجهیزات به ارزش ۲۵۶ میلیون دلار است که تا پنج سال آینده تجهیزاتی مانند پمپ، شلنگ، اره برقی، رادیو، دوربین و هواپیمای بدون سرنشین را برای این افراد تامین خواهد کرد.»

ساجان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «طی مذاکرات من با وزیر امنیت عمومی کشور، سرمایه‌گذاری دولت فدرال بر آتش‌سوزی‌های کانادا قرار است در ۱۱ سال آینده به ۱۶۹.۹ میلیون دلار برسد که شامل سیستم نظارت ماهواره‌ای و ابتکارات آموزشی بیشتر برای کاهش آتش‌سوزی‌های کانادا و اقدامات پیشگیرانه خواهد بود. این بودجه قرار است عمدتا به حمایت و تقویت مدیریت آتش‌سوزی دولت‌های استانی و منطقه‌ای اختصاص پیدا کند و به مسئولاین ذی‌ربط این امکان را می‌دهد که بتوانند متناسب با مقیاس و شدت آتش‌سوزی‌های کانادا، تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کنند. البته باید اضافه کنم که بریتیش کلمبیا و مناطق شمال غربی که تا کنون متحمل خسارات شدیدی شده‌اند قرار است به ترتیب ۳۲ و ۲۸ میلیون دلار برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده دریافت کنند. ما در نهایت پس از پایان این فاجعه هم برای تمام کانادایی‌هایی که به حمایت ما نیاز دارند، حاضر خواهیم بود.»

News Editor
Author: News Editor