• چ. اکتبر 23rd, 2024

کانادا کمک‌های توسعه مستقیم به دولت نیجر را متوقف کرد

در ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۳، کودتای نظامی نیجر شروع شد و برخی از فرماندهان نظامی نیجر رئیس‌جمهور محمد بازوم را بازداشت کردند در همین حال دولت کانادا اعلام کرد که کمک‌های مالی به این کشور را تا زمان پایان یافتن کودتا قطع خواهد کرد.

روز شنبه کانادا اعلام کرد که کمک‌های مالی مستقیم خود پس از کودتای نظامی نیجر را در  این کشور آفریقای غربی متوقف می‌کند.

به گزارش سی‌تی‌وی نیوز، کانادا طی سال ۲۰۲۱ – ۲۰۲۰ بالغ بر ۲.۷۱ میلیون دلار به این کشور کمک کرد و پیش بینی می‌شد این رقم تا سال ۲۰۲۶ به سالانه ۱۰ میلیون دلار برسد.

وزارت امور خارجه کانادا با انتشار بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: «در شرایط کودتای نظامی نیجر، حفظ حمایت مستقیم از دولت نیجر در حالی که اطمینان از استفاده مؤثر و عمدی از بودجه وجود دارد، غیرممکن خواهد بود. تعلیق کمک‌ها بر حمایت مستقیم بودجه از دولت نیجر تأثیر دارد با این وجود کانادا کمک‌های بهداشتی، آموزشی، اقتصادی و برابری جنسیتی خود را به فقیرترین و آسیب پذیرترین اقشار نیجر ادامه می‌دهد.»

وزارت امور خارجه کانادا در بخش دیگری از این بیانیه آورده است: «کودتای نظامی نیجر که در ۲۶ جولای آغاز شد، حاکمیت قانون را تضعیف و دموکراسی را در این کشور تهدید می‌کند زیرا بخشی از ارتش ادعا می‌کند که محمد بازوم رئیس جمهور منتخب دموکراتیک را سرنگون کرده است.»

رئیس جمهور را آزاد کنید

وزارت امور خارجه کانادا خطاب به کوتاچیان نیجر نیز یادآور شد:

«ما از مسئولین کودتای نظامی نیجر می‌خواهیم که رئیس جمهور بازوم و خانواده‌اش را آزاد و دولت منتخب دموکراتیک را احیا کنند.»

تاکنون ۲۶۹ نفر در پایگاه داده شهروندان خارج از کشور اتاوا، به عنوان ساکن نیجر ثبت نام کرده اند. در حالی که برخی از کشورها روند تخلیه شهروندان خود از نیجر را آغاز کرده‌اند، دولت فدرال کانادا روز چهارشنبه گفت که هیچ برنامه‌ای برای انجام همچین کاری ندارد.

وزارت امور خارجه کانادا به هر کانادایی که در نیجر است و نیاز به کمک کنسولی اضطراری دارند توصیه کرده است که با سفارت کانادا در باماکو _ مالی به شماره ۲۲۳-۴۴-۹۸-۰۴-۵۰ یا مرکز مراقبت و پاسخ اضطراری به شماره ۱-۶۱۳-۹۹۶-۸۸۸۵ تماس بگیرند.

آن‌ها همچنین می‌توانند یک ایمیل به sos@international.gc.ca یا bmakoCS@international.gc.ca ارسال کنند.

News Editor
Author: News Editor