• چ. اکتبر 23rd, 2024

گروه واگنر در حال تسلیم تسلیحات خود به ارتش روسیه هستند

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مزدوران گروه واگنر در حال تسلیم تسلیحات خود به ارتش روسیه هستند. خلع سلاح واگنر نشان‌دهنده‌ی تلاش مقامات روسیه برای از بین بردن تهدید این گروه است و از پایان عملیات آنها در میدان جنگ اوکراین خبر می‌دهد.

شورش مختصر ارتش واگنر در ماه گذشته موضوعی بود که اقتدار کرملین را به شدت به چالش کشید. با این حال، تلاش مقامات برای از بین بردن تاثیرات آن در بحبوحه ابهاماتی که درباره‌ی سرنوشت «یوگنی پریگوژین»، فرمانده واگنر، وجود دارد از پایان این مسئله در کرملین خبر می‌دهد. گفتنی است که این شخص با میانجیگری بلاروس توانست برای خود و نیروهایش عفو مشروط دریافت کند و برای پایان دادن به آشوب کرملین به بلاروس نقل مکان کند.

وزارت دفاع روسیه درباره‌ی تسلیم تسلیحات واگنر اعلام کرده که در میان تجهیزات آنها بیش از ۲ هزار قطعه از جمله تانک، راکت انداز و سامانه پدافند هوایی به همراه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متریک تن مهمات و بیش از ۲۰ هزار سلاح گرم وجود داشته است. این بیانیه پس از دیدار پریگوژین و ۳۴ افسر ارشدش در ۲۹ ژوئن با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، منتشر شد. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، در این باره اعلام کرد که فرماندهان واگنر به پوتین وفادار هستند و می‌خواهند به جنگ برای وطن خود ادامه دهند.

گروه واگنر

پوتین هم در این وادی گفته است که نیروهای واگنر پس از این آشوب سه گزینه داشتند یا با وزارت دفاع قرارداد امضا کنند، یا به بلاروس بروند و یا از خدمت بازنشسته شوند. با این حال، ملاقات پوتین و پریگوژین موضوعی بود که درباره توافقی که به این شورش پایان داده بود، سوالات جدیدی را ایجاد کرد. پوتین در زمان وقوع این آشوب آن را خیانت به کشور خواند و قسم خورد کسانی که در آن دست داشته‌اند را مجازات کند. اما جالب اینجاست که پرونده جنایی پریگوژین تنها چند ساعت بعد از روی میز کنار رفت و ظاهرا رئیس گروه واگنر بعد از این همچنان ممکن است به دلیل تخلفات مالی یا سایر اتهامات تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

«الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس، که با میانجیگری خود باعث پایان شورش واگنر شد، هفته‌ی گذشته اعلام کرد که به واگنر پیشنهاد داده است تا در این کشور یکسری اردوگاه میدانی ایجاد کند. با این حال، وی خاطرنشان کرد که پریگوژین در روسیه است و نیروهایش همچنان قرار است در اردوگاه خودشان باقی بمانند. او همچنین اذعان کرد که استقرار واگنر در بلاروس به تصمیمات پریگوژین و دولت روسیه بستگی دارد.

شورش گروه واگنر

ارتش واگنر در شورشی که کمتر از ۲۴ ساعت به طول انجامید توانستند به سرعت شهر روستوف روسیه را تصرف کنند و تا ۲۰۰ کیلومتری مسکو حرکت کنند. پریگوژین در آن زمان این آشوب را راهی برای دستیابی به عدالت خواند و خواستار برکناری رهبران نظامی روسیه شده بود. این شورش در نهایت با مقاومت کمی از جانب کرملین مواجه شد و در آن ۶ هلیکوپتر نظامی و یک هواپیما سرنگون و حداقل ۱۰ نیروی هوایی کشته شدند. با این حال، پریگوژین بعد از میانجیگری بلاروس به سربازان خود دستور داد تا به اردوگاه‌های خود بازگردند.

گفتنی است با وجود اینکه پریگوژین در تمام این مدت خواستار برکناری وزیر دفاع و رئیس ارتش روسیه بود، این آشوب یکی از بزرگترین تهدیدات دولت پوتین به شمار می‌رود که اقتدار او را به شدت تضعیف کرد. لازم به ذکر است که هر دوی این افراد بعد از این شورش در پست خود باقی ماندند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اقدام پریگوژین بر خلاف تصور همگان باعث تضمین پست «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع و ژنرال «والری گراسیموف» شده است و پوتین برای باج ندادن به پریگوژین هم که شده آنها را برکنار نخواهد کرد.

سرگئی سوروویکین چه نقشی در شورش واگنر داشته است؟

با این حال، سرنوشت ژنرال «سرگئی سوروویکین»، معاون فرمانده گروه روسی نیروهای جنگنده در اوکراین، هنوز مشخص نیست. این شخص طبق گزارشات فعلی با پریگوژین در ارتباط بوده و در حال حاضر از انظار عمومی پنهان است. او در جریان شورش واگنر ویدئویی از خود منتشر کرده بود که در آن خواستار پایان اقدامات پریگوژین شده بود، اما دو نفر از کسانی که در واشنگتن از این مسئله اطلاع داشتند در ماه ژوئن گفته‌اند که او بازداشت شده است. بسیاری از بلاگرهای نظامی روسیه هم معتقدند که او در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد.

«آندری کارتاپولوف»، ژنرال بازنشسته که در حال حاضر ریاست کمیته امور دفاعی مجلس روسیه را بر عهده دارد، روز چهارشنبه اعلام کرد که سوروویکین در حال حاضر در دسترس نیست و در حال استراحت است؛ اما توضیح بیشتری در این باره نداد.

AMG News
Author: AMG News