• چ. اکتبر 23rd, 2024

۲ هزار پرواز شرکت هواپیمایی Air Canada در آخر هفته با کنسلی و تاخیر همراه بودند

به گفته‌ی سرویس ردیابی FlightAware، تقریبا نیمی از پروازهای بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور از شنبه تا دوشنبه دچار اختلال بوده است. طبق آمار موجود، بیش از ۵۲ درصد از پروازهای این تعطیلات توسط این ایرلاین لغو شده یا با تاخیر انجام شده است. گفتنی است که تعداد پروازهای با تاخیر ایر کانادا برای این چند روز هزار و ۹۶۵ مورد اعلام شده است. با این حال، سایر شرکت‌های هواپیمایی مانند WestJet، Air Transat و Flair Airlines میزان کمتری از اختلالات پروازی را ثبت کرده‌اند.

این شرکت‌ها همچنین خاطرنشان کردند که کمبود غیرمنتظره‌ی کنترل ترافیک هوایی Nav Canada یکی از عوامل اصلی این اختلال است. تصاویر منتشر شده از فرودگاه‌های اصلی مونترال و تورنتو درست یادآور هجوم مردم در زمان بعد از پاندمی در سال گذشته بود. مسافران هم نسبت به برخاستن دیرهنگام و خدمات ضعیف مشتریان در این تعطیلات ابراز ناامیدی کردند.

افزایش سفرهای هوایی کانادا

به گفته‌ی این شرکت، بخش‌ سفرهای هوایی تابستانی کانادا در حال حاضر در اوج خود قرار دارد. در آخر هفته‌ی گذشته ۶۰۰ هزار مسافر با این خطوط هوایی پرواز کرده‌اند.

«جان گرادک»، استاد مدیریت هوانوردی دانشگاه مک گیل، در این باره گفت: «با وجود تمام این‌ها اختلالات پروازی طی چند هفته‌ی اخیر روند صعودی داشته است. برنامه‌های شلوغ پرواز و کمبود خدمه نقش مهمی در این فصل دارند. علت این مسئله هم این است که با بیشتر شدن پروازها، پیدا کردن هواپیما یا خلبان دیگر برای جایگزین کردن پروازها دشوارتر است.»

وی همجنین افزود: «مسافران زیادی در حال حاضر در حال پرواز هستند. هواپیماها پر هستند و واقعا نمی‌شود نیروی پشتیبان عملیاتی پیدا کرد. اگر یک هواپیما به هر دلیلی از کار بیفتد، باید قبل از حرکت تعمیر شود و همین باعث بروز این حجم از تاخیر و لغو پرواز شده است.»

واکنش شرکت هواپیمایی Air Canada

«پیتر فیتزپاتریک»، سخنگوی ایرکانادا در ایمیلی اعلام کرد: «بازیابی و تعمیر هواپیماها پروسه‌ی زمان‌بری است. سیستم ما هم ظرفیت خاص خودش را دارد و هجوم مردم فضای کمی برای انعطاف‌پذیری باقی می‌گذارد. همین ممکن است منجر به لغو یا تاخیر پروازها شود. البته باید بگویم که طوفان‌های تندری مونترال و ایالات متحده هم یکی دیگر از عوامل اختلالات پروازی ما است.»

او در ادامه گفت: «ما بزرگترین ایرلاین هوایی هستیم که به ایالات متحده پرواز داریم و همین ما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. پروازهای خارجی زمان زیادی می‌برند و همین ممکن است پروازهای داخلی را دچار اختلال کند. البته لازم به ذکر است که ایرکانادا به نسبت تابستان سال ۲۰۱۹ خدمه‌ی بیشتری دارد.»

«ساوانتی سیث»، تحلیلگر موسسه‌ی Raymond James در ۱۷ می طی یادداشتی به سرمایه‌گذاران گفت: «تقاضای پرواز، به ویژه در سفرهای بین‌المللی و کاری، همچنان در حال افزایش است و این یکی از حوزه‌های تخصصی ایرکاناداست.»

آمار پروازهای کانادا

گفتنی است که طبق گزارشات FlightAware، ۵۰ تا ۵۴ درصد از هواپیماهای ایرکانادا در روز دوشنبه به موقع پرواز کرده‌اند. البته این آمار در فرودگاه پیرسون تورنتو کمتر بود. این در حالیست که ۷۷ درصد از پروازهای WestJet در سراسر کشور به موقع پریده‌اند ۶۰ تا ۸۵ درصد از پروازهای Air Transat هم سر وقت بودند.

با این حال، ایرکانادا قبل از وقوع طوفان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه وضعیت بدتری داشت. خروج به موقع از فرودگاه پیرسون توسط این ایرلاین بین ۴۲ تا ۵۱ درصد بود. این در حالیست که تقریبا ۶۰ درصد از پروازهای WestJet و Transat به موقع پریده بودند.

لازم به ذکر است که اختلالات پروازی شرکت هواپیمایی Air Canada علاوه بر دلایل مذکور چندین دلیل دیگر هم دارد. United Airlines شریک این شرکت هواپیمایی که دارای بیشتری درصد اختلالات پروازی در ایالات متحده در هفته‌ی گذشته بود یکی دیگر از دلایل بروز مشکلات ایرکانادا به شمار می‌رود. این شرکت علت این آشفتگی را عمدتا کمبود نیروی انسانی و ضعف مدیریت ترافیک هوایی در اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده می‌داند.

کمبود کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی

کمبود کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی در ایالات متحده و کانادا به این معنی است که هواپیماها اغلب برای فرود باید منتظر بمانند. این اتفاق با دور زدن باند می‌تواند شیفت خدمه‌ی پرواز را به ساعت‌ها برساند و از میزان ۲۸ روز کاری عبور کند. همین آزادی عمل کمتری برای ایرلاین‌ها باقی می‌گذارد و باعث می‌شود که نتوانند شکاف بین خدمه را پر کنند.

«دانکن دی»، مدیر عامل سابق ایرکانادا، گفت: «این اتفاق باعث می‌شود که پروازها دیر برسند و زمان کمی برای تعمیر هواپیماها باقی بماند و در نهایت منجر به مشکلات مکانیکی و تاخیرهای بیشتری می‌شود. اگر این مسئله حالا حل نشود در اواخر ژوئیه و آگوست هم با چالش‌های مشابهی مواجه خواهیم بود.»

البته لازم به ذکر است که علاوه بر موارد مذکور، طوفان‌های اخیر مرکز کانادا و شمالی شرق ایالات متحده یکی از عوامل کلیدی اختلالات پروازی ایرکانادا بوده است. با این حال، شرکت Nav Canada در ایمیلی اعلام کرد که هیچ تاخیری در ارتباط با سرویس ناوبری هوایی این کشور در فرودگاه‌های پیرسون یا ترودو در آخر این هفته وجود نداشته است.

AMG News
Author: AMG News