• چ. اکتبر 23rd, 2024

۶ جاذبه دنیای دیزنی از دوران کودکی شما، که برای همیشه تعطیل شده‌اند

اگر شما هم جز کسانی هستید که خاطرات خوش و لحظات شادی را در دنیای دیزنی سپری کردید باید بدانید که این خاطرات در حال فرو ریختن است!

اگر زمانی را در دوران کودکی در دنیای دیزنی فلوریدا گذرانده‌اید، احتمالاً خاطرات خوبی از مزه‌کردن غذاهای خوشمزه، ژست‌های خیره‌کننده با شخصیت‌های محبوب و سوار‌شدن بر جاذبه‌های نمادینی دارید که پارک های دیزنی به آن‌ها بسیار معروف هستند.

و در حالی که بسیاری از خاطرات خوش دوران کودکی ما در پادشاهی جادویی، اپکوت (یک پارک موضوعی در والت دیزنی ورلد در بی لیک، فلوریدا)، استودیوهای هالیوود و قلمرو حیوانات زنده می‌مانند، برخی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دنیای دیزنی اکنون برای همیشه تعطیل شده‌اند. مادامی که که برخی از آن‌ها تغییر یافته و دوباره طراحی شده‌اند و به چیزی جدید تبدیل شده‌اند، برخی دیگر به خوشبختی خود نرسیدند و به طور کامل تعطیل شدند تا راه را برای برنامه‌های جدیدتر و مدرن‌تر در پارک های دیزنی باز کنند.

جاذبه‌های دنیای دیزنی می‌توانند به دلایلی دوباره مورد آزمایش قرار گیرند، از از دست دادن علاقه به مفهوم اصلی گرفته تا پیشرفت‌های فناوری که باعث می‌شود سواری‌های اصلی، قدیمی به نظر برسند.

با این حال، این جاذبه‌ها و سواری‌های بازنشسته در تار و پود تاریخ پارک‌های دیزنی تنیده شده‌اند، و بسیاری از آن‌ها در میان کسانی که آن‌ها را در دوران اوج خود تجربه کرده‌اند، محبوبیت ثابتی دارند. از فیلم «سواری و گرداب عالی» گرفته تا تور استودیو، در اینجا نگاهی داریم به برخی از مشهورترین وسایل سواری و جاذبه‌های دنیای دیزنی از دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ که از آن زمان برای همیشه بسته شده‌اند. برای یک نوستالژی جادویی حسابی آماده شوید!

فیلم سواری عالی (۱۹۸۹-۲۰۱۷)

دنیای دیزنی

فیلم «سواری عالی» برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ در پارک های دیزنی به روی عموم باز شد و به عنوان عنصر الهام‌بخش پارک با تم فیلم استودیوهای دیزنی هالیوود بود. این سواری که درون یک کپی از تئاتر چینی گرامان اتفاق می‌افتد، از فیگورهای صوتی-انیماترونیک، صحنه‌های تاثیرگذار، بازیگران زنده و جلوه‌های ویژه استفاده می‌کرد تا مهمانان پارک دیزنی را در صحنه‌های نمادین فیلم‌های معروف، از جمله مری پاپینز، مهاجمان کشتی گمشده و جادوگر شهر اوز ببرد.

در سال ۲۰۱۷ برای همیشه بسته شد تا راه را برای سواری قطار فراری جدید «میکی و مینی» باز کند که در سال ۲۰۲۰ به طور رسمی برای مهمانان پارک افتتاح شد. تعطیلی فیلم سواری عالی برای بسیاری از طرفداران استودیوهای هالیوود روز غم انگیزی بود، زیرا تنها جاذبه باقی مانده از روز افتتاحیه پارک های دیزنی بود.

 عزیزم، من مخاطبان را کوچک کردم (۱۹۹۴-۲۰۱۰)

دنیای دیزنی

بر اساس فیلم سال ۱۹۸۹ «عزیزم، بچه ها را کوچک کردم»، این جاذبه سه بعدی زمانی که در سال ۱۹۹۴ افتتاح شد در اوج فناوری بود.

این جاذبه که در اپکوت دنیای دیزنی قرار دارد، می لرزد و حرکت می‌کند و مهمانان به طور تصادفی توسط مخترع خیالی وین سالینسکی “کوچک می شوند”. از عینک‌های سه‌بعدی برای غوطه‌ور شدن تماشاگران در صحنه نمایش، همراه با جلوه‌های حسی دیگر مانند صندلی‌های متحرک، اسپری‌های آب، و حتی موش‌های شبیه‌سازی شده در حال اجرا در تئاتر استفاده می‌کرد.

مانند بسیاری از جاذبه‌هایپارک های دیزنی، «عزیزم، تماشاگران را کوچک کردم» در نهایت به پایان اجرا رسید. این جاذبه در سال ۲۰۱۰ بسته شد تا راه را برای نمایش جدیدی به نام ادای احترام کاپیتان EO باز کند که فیلم سه‌بعدی با بازی مایکل جکسون را که در ابتدا فضای تئاتر را اشغال کرده بود، بازگرداند.

اما «عزیزم، من تماشاگران را کوچک کردم» تنها جذابیتی نبود که از فرنچایز فیلم در دنیای والت دیزنی الهام گرفته شده بود. در استودیوهای هالیوود (در آن زمان به استودیوهای دیزنی مترو-گلدن-مایر شناخته می‌شدند) جاذبه‌ای به نام عزیزم، من بچه هارا کوچیک کردم: مجموعه فیلم ماجراجویی وجود داشت.

این یک زمین بازی بود که دارای چمن‌های بلند ۳۰ فوتی، زنبورهای غول پیکر و یک شلنگ باغی ۵۲ فوتی، در میان اشیاء عظیم دیگر، که طوری طراحی شده بود که مهمانان احساس کنند که در اندازه‌ای کوچک شده‌اند. با این حال، بسیار شبیه عزیزم، من تماشاگران را کوچک کردم، زمین بازی نیز در نهایت شاهد پایان خود بود. در سال ۲۰۱۶، این جاذبه پس از ۲۶ سال بسته شد تا راه را برای «جنگ ستارگان: لبه کهکشان» باز کند.

گرداب (۱۹۸۸-۲۰۱۴)

دنیای دیزنی

هرکسی که بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۴ به اپکات در دنیای دیزنی رفت و آمد می‌کرد، با گرداب، یک جاذبه قایق‌سواری عجیب و غریب که در غرفه نروژ منطقه ویترین جهان قرار دارد، آشنا بود. این سواری تاریک که برای غرق کردن بازدیدکنندگان در فرهنگ و اساطیر اسکاندیناوی طراحی شده بود، مهمانان را به سفری با قایق به سبک وایکینگ‌ها در میان مناظر زیبا، دهکده‌های جذاب و مکان‌های دیدنی تاریخی می‌برد.

مجسمه‌های متحرک و جلوه‌های شنوایی و دیداری به آرامی تاریخ و اسطوره نروژ را زنده می‌کرد، قبل از اینکه آب‌های طوفانی «گردباد» منجر به سقوط دراماتیک به سوی جایی ناشناخته شود.

این جاذبه در سال ۲۰۱۴ برای همیشه بسته شد تا راه را برای تغییری با تم یخ زده در سراسر غرفه نروژ باز کند. به جای آن، بازی سواری همیشه یخ زده، البته بر اساس فیلم بسیار محبوب “یخ زده”، معرفی شد. در حالی که سواری به طور کلی تغییرات قابل توجهی داشته است، هنوز هم همان طرح، وسایل نقلیه سواری و مکان را دارد. متاسفانه هیچ نشانه ای از ترول‌های اصلی نروژی وجود ندارد.

تور استودیو بکلات (۱۹۸۹-۲۰۱۴)

دنیای دیزنی

یکی از به یاد‌ماندنی‌ترین جاذبه‌های دنیای دیزنی در طول دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰، تور استودیو بکلات یک تور پیاده‌روی و تراموا بود که مهمانان را به پشت‌صحنه چگونگی ساخت فیلم می‌برد.

این تور با جلوه‌های ویژه، وسایل واقعی از فیلم‌ها، یادگاری‌های واقعی دیزنی و حتی «انفجارها» طراحی شده بود تا بازدیدکنندگان پارک های دیزنی نگاهی اجمالی به پیچیدگی‌های فیلم‌سازی و ساخت مجموعه‌های فیلم با جلوه‌های ویژه داشته باشند. این تور طی ۲۵ سالی که در حال اجرا بود، بسیار تغییر کرد، اما در دوران اوج آن، بازدیدکنندگان می‌توانستند چیزهایی مانند بخش لباس‌های دیزنی، صحنه‌های صوتی کار و حتی هواپیمای شخصی والت دیزنی – معروف به “موس” را ببینند.

تور با یک تجربه دراماتیک در دره فاجعه، جایی که بازدیدکنندگان شاهد یک صحنه فاجعه شبیه سازی شده شامل آتش، آب و جلوه های ویژه دیگر بودند، به اوج خود رسید. تور بک‌لات استودیو که به‌عنوان یکی از سواری‌های اولیه استودیوهای هالیوود در سال ۱۹۸۹ شناخته می‌شود، در میان کسانی که به سفرهای نوستالژیک و جاذبه‌های دیزنی علاقه دارند، با وجود بسته شدن دائمی آن در سال ۲۰۱۴، همچنان مورد علاقه‌ی بسیاری از افراد است.

سفر به تخیل (۱۹۸۳-۱۹۹۸)

دنیای دیزنی

«سفر به تخیل» جاذبه‌ای بود که در غرفه تخیل اپکات پارک های دیزنی قرار داشت و به دلیل رویکرد عجیب و غریب خود برای کشف قدرت تخیل انسان شناخته شده بود. نسخه اصلی در سال ر افتتاح شد، زمانی که اپکات برای اولین بار شروع به کار کرد و شخصیت رویا‌یاب، مخترع، و آفرینش او، یک اژدهای بنفش که نمایانگر تخیل بود، به نمایش گذاشته شد.

در سال ۱۹۹۹، این جاذبه تحت بازسازی اساسی قرار گرفت و به «سفری به تصورات شما» تغییر نام داد، اما این نسخه از سواری با نظرات متفاوتی روبرو شد. به دلیل بازخوردهای منفی، دیزنی تصمیم گرفت در سال ۲۰۰۲ بار دیگر این جاذبه را بازسازی کند. نتیجه، سفر به تخیل با توهم بود، که هدف آن بازگرداندن بخشی از جذابیت اصلی با بازگرداندن شخصیت خیالی به عنوان یک شخصیت اصلی بود. این نسخه هنوز در پارک وجود دارد.

نمایشگاه شهر کارتونی میکی (۱۹۹۶-۲۰۱۱)

دنیای دیزنی

اگر بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۱ از پادشاهی جادویی دیدن کردید، احتمالاً خاطرات خوبی از حضور در نمایشگاه شهر کارتونی میکی داشته‌اید.

این منطقه به گونه‌ای طراحی شده بود که شبیه یک محله کارتونی شلوغ به نظر برسد و بازدیدکنندگان را قادر می‌سازد تا به دنیای رنگارنگ و کارتونی برخی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دیزنی قدم بگذارند که دارای ساختمان های رنگارنگ، معماری عجیب و عناصر تعاملی بود.

از جمله جاذبه‌های خانوادگی دوست‌داشتنی؛ خانه روستایی میکی، خانه روستایی مینی، تالار کارتونی شهرت، قایق دونالد و ترن هوایی انباری در مزرعه خردمند گوفی بود. با وجود محبوبیتش، نمایشگاه شهر کارتونی میکی در سال ۲۰۱۱ بسته شد تا راه را برای گسترش سرزمین فانتزی جدید، که اکنون به عنوان سیرک کتاب داستان شناخته می شود، باز کند.

اگرچه دنیای دیزنی فلوریدا طی سال‌ها با مجموعه‌ای از معروف‌ترین جاذبه‌های خود مانند موارد ذکر شده در بالا خداحافظی کرده است، آینده، نسخه‌ای خاص از خاطرات و جادوی دیزنی را نوید می‌دهد!

News Editor
Author: News Editor