• چ. اکتبر 23rd, 2024

ابتکار یک زن و شوهر بریتیش کلمبیایی برای پیدا کردن پزشک خانواده

خوانندگان یکی از مجلات کانادایی روز گذشته با یک خبر تعجب برانگیز روبه‌رو شدند، در این آگهی یک شهروند بریتیش کلمبیایی درخواست پزشک کرده بود تا همسرش را تحت درمان قرار بدهد متاسفانه این خبر حاکی از کمبود نیروی پزشک خانواده در کانادا است.

«مایکل مورت»  ۸۲ساله اهل ویکتوریا بریتیش کلمبیا، از زمانی که پزشکش در ماه دسامبر بازنشسته شد نمی‌دانست برای ویزیت کجا برود چون پزشک خانواده نداشت.

به گزارش سی‌بی‌سی، «مایکل» مشکلات قلبی و عصبی جدی داشت و به گفته ژانت، همسرش اخیرا نیز پروستاتش نیز مشکل پیدا کرده بود. ژانت در این رابطه گفت: «وقتی متوجه شد که یک دکتر او را به عنوان یک بیمار جدید پذیرفته خیلی هیجان زده شد.»

وی افزود: «پزشکان خانواده شما را معاینه می‌کنند و از آن می‌توانند نتایج بسیار زیادی بگیرند و همچنین می‌تواند شما را وارد مراقبت‌های ثانویه (تخصصی) کند.»

چه چیزی منجر به آگهی شد

با وجود اینکه پیدا کردن پزشک خانواده در بریتیش کلمبیا با چاپ آگهی غیر معمول به نظر برسد اما ژانت و مایکل مورت تنها کسانی نیستند که این کار را کردند. تصمیم آن‌ها در اوایل تابستان امسال الهام بخش‌ «گری شوستر» در ونکوور نیز شد با این تفاوت که «‌گری شوستر» برای این کار یک جایزه ۵ هزار دلاری هم گذاشت.

اما نکته تلخ این ماجرا پزشک خانواده در بریتیش کلمبیا است. بنابر اعلام مرکز آمار کانادا در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۴.۶ میلیون کانادایی بالای ۱۲ سال فاقد امکانات اورژانسی بودند و شیوع کرونا نیز این خلاء را تشدید کرد.

عواقب فقدان پزشک خانواده در بریتیش کلمبیا حتی بیش از نداشتن مراقبت‌های اورژانسی یا انتظار در یک کلینیک یا اورژانس است. تحقیقات نشان می‌دهد بیماران زمانی که با پزشک خانواده رابطه برقرار می‌کنند، کسی که سابقه خانوادگی و سلامتی آن‌ها را می‌داند و می‌تواند آن‌ها را در طول زندگی خود دنبال کند نتیجه بهتری از درمان‌شان می‌گیرند.

یک مطالعه که توسط BMJ Open در بریتانیا منتشر شده نشان می‌دهد میزان مرگ و میر بیمارانی که دارای پزشک خانواده هستند و مراقبت‌های اولیه دریافت می‌کنند، نسبت به کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند کمتر است.

ژانت مورت برای دریافت خدمات پزشک خانواده با درمانگاه‌های از راه دور تماس گرفت و گفت قصد دارد حتی همسرش را به درمانگاهی خصوصی به سیاتل واشینگتن بفرستد اما هزینه‌ها واقعا زیاد بود. این بود که تصمیم به درج آگهی گرفتند.

ژانت در این رابطه گفت: «این آخرین گزینه من بود. ما همیشه یک زوج واقعاً خاص بودیم. برای این کار هم من به مایکل گفتم اگر آن را در روزنامه چاپ کنم همه دوستان و آشنایان ما از وضعیت تو مطلع خواهند شد به نظرت چکار کنم؟ او فقط گفت: ژانت این روزها برای من ناامید کننده است، هر کاری که فکر می‌کنی برای دریافت مراقبت‌های پزشکی لازم است انجام بده.»

واکنش فضای مجازی

«دیو اوبی»، سردبیر Times Colonist در ویکتوریا با بیان اینکه این اولین باری بوده که کسی برای پیدا کردن پزشک خانواده در بریتیش کلمبیا آگهی داده است گفت: «جالب‌تر از آن واکنش فضای مجازی به این آگهی بود چون بلافاصله در سراسر توییتر و فیس بوک پخش شد. این واکنش واقعاً بازتاب دامنه مشکلی است که مردم برای گرفتن پزشک خانواده دارند. بسیاری از مردم هم با آن‌ها همدردی کردند.»

کمبود پزشکان خانواده برای بیماران ناراحت کننده است

دکتر « مارگارت فریزر»، پزشک خانواده و پزشک اورژانس در نیوبرانزویک گفت: «وضعیت مراقبت‌های بهداشتی بدترین شرایط قرار دارد مخصوصا در رابطه با پیدا کردن پزشک خانواده.»

وی افزود: «ما می‌دانیم افرادی که به پزشک خانوادگی و مراقبت‌های اولیه دسترسی دارند، به طور کلی سالم‌تر هستند و از منابع مراقبت‌های بهداشتی کمتری استفاده می‌کنند با این حال، اکنون ما نسل سالخورده‌ای داریم که به منابع بیشتری نیاز دارند و دسترسی کمتری به مراقبت‌های اولیه دارند.»

این پزشک ادامه داد: «این بیماران به مراقبت‌های اورژانسی بیشتر نیاز دارند زیرا به هیچ کس دسترسی ندارند و خیلی وحشتناک است که کسی برای دریافت مراقبت اولیه و پیدا کردن پزشک خانواده مجبور به افراط‌ گرایی‌هایی مانند مورت‌ها و شوستر مجبور شود ولی درعین حال تعجب‌آور نیز نیست.

در اواخر ماه آگوست  وزارت بهداشت بریتیش کلمبیا ۱۱۸ میلیون دلار برای حفظ مراقبت‌های بهداشتی تخصیص داد اما باز هم کافی نیست.

فریزر یادآور شد: «اولین چیزی که همه باید بدانند این است: فردا وضعیت بهتر نمی‌شود. تعیین مراقبت‌های بهداشتی کاری نیست که بتوانید طی یک دوره چهارساله انجام دهید. دانشکده‌های پزشکی باید ثبت نامشان را افزایش دهند و موقعیت‌های آموزشی بیشتری برای افرادی که از خارج از کانادا می‌آیند وجود داشته باشد.»

در حالی که مورت‌ها در کنار پزشک خانواده جدید خود به بررسی سلامت مایکل ادامه می‌دهند، ژانت فکر می‌کند داستان آن‌ها باید رهنمودی برای سایر کانادایی‌های بدون پزشک باشد.

او تصریح کرد: «اگر پزشک خانواده دارید در مقابل نزدیکترین آینه به خودتان بگویید: من مطمئنا خوش شانس هستم!  زیرا واقعا شانس داشتید.  اگر دکتر شما بازنشسته شود یا تصمیم بگیرد فردا به جای دیگری برود به وضع ما دچار می شوید، درمانده و تنها.

News Editor
Author: News Editor